لیلی خامنه*: روز گذشته دوباره شاخص بورس تهران با ثبت یک هزار واحد افزایش به کانال ۸۸ هزار واحدی بازگشت، ‌رکوردهای جدیدی که شاخص بورس مدام درحال کسب آنهاست اگر چه از سویی سهامداران و فعالان بازار سهام را خوشحال می‌کند اما از سوی دیگر باعث نگرانی کارشناسان و تحلیلگران بورس شده است چرا که مدعی هستند اگرچه ممکن است شاخص بازار رشدهای بهتری را تجربه کند اما ممکن است این رشد در یک لحظه نامعلوم به انتها برسد. برهمین اساس گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان زبده بازار بورس، علیرضا کدیور که درحال حاضر معاونت سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بهشهر را نیز برعهده دارد، ‌انجام داده‌ایم. وی با نگاهی دیگر وضعیت کنونی بازار را ترسیم می‌کند و معتقد است بورس دیگر به مراحل حبابی خود رسیده و زمان ترکیدن این حباب چندان دور از انتظار نیست.
شما معتقد هستید که بورس حبابی است، شما زمان ترکیدن این حباب را چه موقع پیش‌بینی می‌کنید؟

ببینید، ‌جمله معروفی درباره بورس وجود دارد که می‌گوید «هر وقت داخل تاکسی و اتوبوس نشستید و دیدید مردم راجع به بورس صحبت می‌کنند، ‌این دقیقا همان زمانی است که هرچه سهم دارید باید بفروشید»، معنی جمله این است که این بازار حبابی شده و حتی غیرحرفه‌یی‌ها هم به گوش‌شان رسیده که اتفاقی در بازار بورس درحال رخ دادن است. دقیقا همان اتفاقی که در بازار ارز سال قبل شاهدش بودیم و یک‌باره قیمت ارز به چهار هزار تومان افزایش یافت و بسیاری از آنها که پول داشتند شروع به خرید ارز کردند، حال در شرایط کنونی همان اتفاق هم در بازار سهام رخ داده است، ‌افرادی که هیچ تجربه‌یی از بورس ندارند درباره خرید و فروش سهام سخن می‌گویند.

اما گویی مدیران بورسی و اقتصادی کشور از این بابت نگرانی ندارند و حتی اظهارخوشحالی کرده‌اند که بورس موجب کاهش تورم درکشور می‌شود؟

الان مسوولان اقتصادی کشور مطرح می‌کنند که ما از این حرکت نقدینگی به سوی بورس خوشحال هستیم زیرا موجب جذب نقدینگی‌ها وکاهش تورم می‌شود. اما درپاسخ به این اظهارات باید گفت تا زمانی که مردم پول‌شان را در بورس نگه دارند این اتفاق درست است، ‌درحالی که تجربه نشان داده است سرمایه‌گذاران بورسی به محض اینکه کوچک‌ترین سیگنالی را از رشد در بازارهای دیگر دریافت کنند حال به هر دلیل، مردم پول‌شان را فورا از بورس خارج و وارد آن بازار می‌کنند، ‌خوشحالی دولت از رشد شاخص بورس بیهوده است زیرا این نقدینگی در بورس درحال بزرگ و بزرگ شدن است و اگر این نقدینگی یک‌باره بخواهد از بورس خارج شود و به هر بازار دیگری وارد شود، تلاطم بسیار شدیدی را در آن بازار جدید ایجاد خواهد کرد و تعادل را به هم خواهد زد و دوباره این چرخه رونق آن بازار و بزرگ شدن بیهوده‌اش اتفاق می‌افتد همانند بورس که درحال حاضر شاهد آن هستیم.

دولت سخت در اشتباه است که از این نقدینگی بی‌حساب و کتاب که وارد بورس می‌شود اظهار خوشحالی می‌کند زیرا اثرات این اتفاق در میان‌مدت و بلندمدت بسیار مخرب‌تر از اثر کوتاه‌مدتش یعنی کاهش تورم است.

آیا شما سقوط شدیدی را برای بورس پیش‌بینی می‌کنید؟

نکته‌یی که در حال حاضر شاهد آن هستیم افتادن بازار بورس در دست عده‌یی از صاحبان حقیقی است، همان‌ها که بخش کمتری از بازار بورس را می‌چرخانند، افرادی که پول‌شان را از بازار ارز، ‌مسکن و سکه خارج کرده و به بورس وارد کرده‌اند و این افراد به واسطه رفتارهای هیجانی بازار را متلاطم و از سوی دیگر بسیاری از این صاحبان سرمایه نسبت به خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام کرده‌اند که آنها هم برای حفظ و نگهداری سهامداران خود هم بعضی اوقات حرکات هیجانی انجام می‌دهند و نتیجه چنین رفتاری رشد هیجانی سهام این صندوق‌هاست.

به نظر شما رشد شاخص بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟

تا زمانی که سهامداران سیگنالی از رشد و سود در بازاری دیگر دریافت نکنند بورس احتمالا به رشد خود ادامه خواهد داد البته نه با این شدت فعلی، که درصورت رشد و شکوفایی یک بازار جایگزین، ‌شاخص بورس به‌شدت سقوط می‌کند و الان با هر جنبه و معیاری به بورس بنگریم به این نتیجه می‌رسیم که تقریبا همه سهام‌ها حبابی هستند و به نظر من این بورس به طور مستمر درحال بزرگ‌تر شدن است.

منبع: اعتماد

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=23708
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دولت از رشد غیر عادی شاخص بورس خوشحال نباشد
دولت از رشد غیر عادی شاخص بورس خوشحال نباشد
دولت از رشد غیر عادی شاخص بورس خوشحال نباشد
دولت از رشد غیر عادی شاخص بورس خوشحال نباشد
دولت از رشد غیر عادی شاخص بورس خوشحال نباشد
دولت از رشد غیر عادی شاخص بورس خوشحال نباشد
دولت از رشد غیر عادی شاخص بورس خوشحال نباشد