مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: ۸۰ درصد بازار در اختیار گروهی است که در زمانی که بازار نیازمند آنهاست وارد نمی شوند و در این شرایط بخش حقیقی که در اقلیت هستند جریان بازار را در اختیار می گیرند.

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، محمود رضا خواجه نصیری در صبحانه کاری امروز کانون نهادهای سرمایه گذاری که با محوریت “نقش شرکتهای سرمایه گذاری در ثبات بازار سرمایه” برگزار شد، گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری نقش پر رنگی در بخش قابل توجه بازار سرمایه ندارند و بخش زیادی از بار مدیریت بازار بر گردن نهادهای اجرایی و نظارتی گذاشته می شود.
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس افزود: در مجموع بجز ۲۰ درصد سهام که در اختیار اشخاص حقیقی و سایر نهادهای غیر سرمایه گذاری است، بقیه سهام وابسته به نهادهای سرمایه گذاری و هلدینگ ها است.
وی اضافه کرد: بر این اساس می توان گفت ۸۰ درصد بازار در اختیار گروهی است که در زمانی که بازار نیازمند آنهاست وارد نمی شوند و در این شرایط بخش حقیقی که در اقلیت هستند جریان بازار را در اختیار می گیرند.
خواجه نصیری تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می توان با شرکتهای سرمایه گذاری مقایسه کرد که بیانگر این مطلب است که رویکرد شرکت‌های سرمایه گذاری مبتنی بر موضوع فعالیتشان نیست.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا در زمانی که بازار سرمایه از مدیران شرکتهای سرمایه گذاری انتظار عکس العمل متناسب با شرایط روز را دارد، این اتفاق نمی افتد؟
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس تاکید کرد: حوزه شرکتهای سرمایه گذاری نیازمند تغییر شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران سرمایه گذاری است و باید ارزیابی ها را بر اساس سیستم های جدید انجام دهیم و مدیران عامل شرکتهای سرمایه گذاری را بر اساس فاکتورهای جدید ارزیابی کنیم.
وی ادامه داد: باید روش های ارزیابی عملکرد را به گونه ای تعریف کنین که مدیران سرمایه گذاری وادار به تحرک بیشتری شوند؛ در غیر این صورت در کنترل بازار با مشکل روبرو خواهیم شد.
در این نشست که با حضور مدیران ارشد و فعالان بازار سرمایه برگزار شد، خواجه نصیری اذعان داشت: بررسی شرکتهای هلدینگ نشان می دهد که شرکتهای سرمایه گذاری هلدینگ بدون اینکه کنترل های مدیریتی را از دست بدهند، توانایی عرضه ۱۵ هزار میلیارد تومان سهم را دارند.
وی اضافه کرد: در این میان این سوال مطرح می شود که نگهداری سهامی که ارزش هلدینگ ندارد به چه منظور است و آیا کسی فکر می کند که ۱۵ هزار میلیارد تومان را می تواند واگذار کند بدون اینکه خدشه ای به کنترل آنها وارد شود؟
این مدیر سازمان بورس افزود: در شرایطی که بازار سرمایه هیجان است، کار برای مدیران شرکتهای سرمایه‌گذاری سخت می شود، چرا که نقش متخصصان حوزه بازار سرمایه کمرنگ بوده و این باعث شده است که جریانات حقیقی توان بیشتری از بخش حقوقی داشته بیشتر در بورس فعالیت کند.
خواجه نصیری اضافه کرد: به همین جهت باید رویکر و تفکر ما به بخش سرمایه گذاری تغییر کرده و تخصصی تر فکر کنیم تا فعالیت مدیران سرمایه گذاری و هلدینگ کشور را بر اساس شاخص های پیچیده تر بیشتر کنیم.
وی در پایان در خصوص آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: مراحل خرید و فروش سهام عدالت در قالب ETF در حال بررسی و پیگیری است.
وی افزود: عرضه سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در پرتفوی سهام عدالت در حال بررسی است و بر اساس مدل طراحی شده به نظر نمی رسد در کوتاه مدت ورود این شرکتها شوک سنگینی به بازار سرمایه وارد کند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=23558
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چند درصد بازار سرمایه در اختیار اشخاص حقیقی است؟
چند درصد بازار سرمایه در اختیار اشخاص حقیقی است؟
چند درصد بازار سرمایه در اختیار اشخاص حقیقی است؟
چند درصد بازار سرمایه در اختیار اشخاص حقیقی است؟
چند درصد بازار سرمایه در اختیار اشخاص حقیقی است؟