دبیرکل بانک مرکزی از طراحی و راه‌اندازی طرح نظام مدیریت داد‌ه‌ها (نماد) و سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) خبر داد.

به گزارش پول پرس، سید محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی در تشریح اقدامات صد روزه دولت با تاکید بر توان متخصصان داخلی در حوزه بانکداری الکترونیک گفت: بانک مرکزی به منظور بهره‌گیری از دانش و فناوری روزآمد در راستای افزایش سرعت، کارآیی و ارایه خدمات، بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک‌ از طریق کانال ارتباطی امن و همچنین توسعه و دستیابی به ابزار‌های متناسب نظارتی در جهت ارتقای امنیت مشتریان؛ ایجاد مرکزی برای صدور و راهبری انواع گواهی امضای دیجیتال برای سامانه‌ها، مشتریان و کارکنان بانک‌ها را در دستور کار خود قرار داد.
احمدی همچنین افزود: نماد با هدف پیاده‌سازی بستر گواهی امضای دیجیتال در نظام بانکی و به‌کارگیری آن در سامانه‌های مهم و حاکمیتی همچون پورتال ارزی، سنا، سپام، کاشف، ساتنا و پایا تدوین شد که با پیاده‌سازی نیازمندی‌های آن، اعم از تصدیق اصالت مشتریان حقیقی و حقوقی در ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی، رمزنگاری اطلاعات حساس، امضای دیجیتال داده‌ها و انتقال امن آنها محقق شده است.
وی با معرفی سامانه «نهاب» به عنوان پیش نیاز طرح نماد افزود: سامانه نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) با اتصال برخط به پایگاه داده سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد و خودکار کردن عملیات، موجب تسریع در روند ارایه خدمات و اعتبارسنجی دقیق می‌شود که این در عمل، دستیابی به یکی از آرزوهای دیرینه نظام بانکی است. به‌عبارتی، این سامانه شکل‌گیری یک پایگاه داده‌ متمرکز که احراز هویت مشتریان و متعاملان نظام بانکی در سرتاسر کشور را با اعطای شناسه منحصر به فرد «شهاب» برای هریک از آنان، امکان‌پذیر می‌سازد، محقق ساخته است.
دبیرکل بانک مرکزی، در خصوص نحوه و زمان بهره‌برداری از طرح نماد عنوان کرد: نماد، بر بستر شبکه ملی بین بانکی است که با تدوین و تصویب دو سند اصلی و راهبردی مرکز گواهی با عناوین «خط مشی مرکز گواهی» و «دستورالعمل اجرایی مرکز گواهی» به بانک‌ها ابلاغ شده و از طریق دفاتر پیشخوان خدمات نماد مستقر در شعب منتخب بانک‌های سراسر کشور، به مشتریان حقیقی، حقوقی و اشخاص مجاز بانکی خدمات ارایه خواهد داد. اولین دفتر پیشخوان خدمات گواهی مهرماه امسال در بانک مرکزی تاسیس و ارایه خدمات عمومی و صدور گواهی در سایر دفاتر، تا پایان آذرماه امکان‌پذیر خواهد بود.
احمدی افزود: امکان استفاده از خدمات بین بانکی در سامانه‌های ساتنا و پایا برای تراکنش‌های بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال، از ابتدای اسفند ماه و ارایه خدمات مالی درون بانکی برای تراکنش‌های بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال، از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ صرفا به دارندگان گواهی نماد صورت می‌پذیرد. وی با برشمردن ویژگی‌های سامانه نماد اظهار کرد: استقرار و راه‌اندازی این سامانه با همت و تلاش متخصصان کشور، یک زیرساخت یکپارچه، متمرکز و در عین حال امن را در اختیار بانک‌ها و مشتریان قرار داد و از این پس، مشتریان شبکه بانکی، صرفنظر از بانک ارایه‌دهنده خدمات، می‌توانند از یک گواهی امضای دیجیتال برای دریافت خدمت استفاده کنند. این سامانه با ارایه خدمات بانکداری الکترونیک و ایجاد زیرساخت‌های امن برای کلیه متعاملان و استفاده‌کنندگان خدمات بانکی از یک سو، امکان نظارت بیشتر بانک مرکزی و از سوی دیگر کاهش چشمگیر هزینه‌های ارزی و ریالی را فراهم خواهد آورد. وی همچنین ایجاد شفافیت افزون‌تر و بهبود فضای کسب‌و‌کار از طریق ارایه خدمات بانکداری الکترونیک را از جمله اهداف دیگر دولت تدبیر و امید در این راستا عنوان کرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=23161
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

طراحی سامانه‌ احراز هویت و اعتبار مشتریان بانکی
طراحی سامانه‌ احراز هویت و اعتبار مشتریان بانکی
طراحی سامانه‌ احراز هویت و اعتبار مشتریان بانکی
طراحی سامانه‌ احراز هویت و اعتبار مشتریان بانکی
طراحی سامانه‌ احراز هویت و اعتبار مشتریان بانکی