امروز در بازارهای جهانی، طلا در شرایطی شروع به کار می‌کند که بازارها تحت‌تاثیر نتایج تصمیمات جلسه دیشب «فدرال رزرو» قرار دارند. در هفته گذشته قیمت طلا در محدوده ۱۲۳۹ تا ۱۲۴۰ دلار در نوسان بوده است. انتظار می‌رود در صورتی که بانک مرکزی آمریکا تصمیم به کاهش «بسته‌های محرک پولی» خود گرفته باشد، قیمت طلا با کاهش‌های بیشتری در روزهای آینده روبه‌رو شود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند اگر تصمیم این نهاد بر ادامه سیاست‌های انبساطی باشد، روزهای افزایشی برای طلای جهانی در پیش خواهد بود.

چشم بازار طلا به تصمیم فدرال رزرو
طلای جهانی دیروز صبح کار خود را با کاهش قیمت شروع کرد و افت محدود قیمت انواع سکه در بازار داخل را موجب شد. سرمایه‌گذاران بازار طلا دیروز را در انتظار انتشار نتایج نشست سران فدرال رزرو سپری کردند. نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا دیشب منتشر شد. عمده کارشناسان اتفاق‌نظر دارند که در صورت کاهش یا قطع محرک پولی قیمت طلا و برخی از دیگر کالا‌ها کاهش چشم‌گیری می‌یابد. بعضی از کارشناسان نیز مدعی بودند که اگر فدرال رزرو تصمیم به ادامه اجرای محرک پولی بگیرد، قیمت طلا به‌زودی از ۱۳۰۰ دلار فراتر می‌رود. قیمت دلار آمریکا که در شروع هفته، در واکنش به اخبار توقف مذاکرات افزایش یافته بود در طول هفته تغییرات اتفاق افتاده را جبران کرد و دوباره به زیر ۲ هزار و ۹۵۰ تومان بازگشت. در هفته قبل دلار در مقابل یورو تضعیف شده بود و این امر افزایش قیمت طلا را به دنبال داشت. این در حالی است که دلار آمریکا هفته‌ای که گذشت را با تقویت در مقابل یورو پشت سر گذاشت.

طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، در دومین روز نشست فدرال رزرو کاهش یافت. دیروز، چهارشنبه، طلای جهانی در حالی که هنوز نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا اعلام نشده بود، کار خود را با ۸ دلار افت قیمت شروع کرد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی همچنان نگران تصمیمات گرفته شده در خصوص محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری بودند. برخی از موسسات تحقیقاتی و تحلیلگران اقتصادی اظهار کردند که توقف محرک پولی آمریکا قیمت طلا را به کمتر از ۱۲۰۰ دلار می‌رساند. به اعتقاد آنها، متوقف شدن محرک پولی تنها قیمت طلا را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه بازار سایر کالاها نیز به توقف محرک پولی واکنش منفی نشان خواهند داد. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک چهارم ارزش خود را از دست داده است. علت اصلی این امر نگرانی‌ها در خصوص توقف محرک پولی فدرال رزرو آمریکا عنوان می‌شود. انتشار آمارهای مربوط به ثابت بودن نرخ تورم آمریکا طی ماه نوامبر گمانه‌زنی‌ها در خصوص متوقف شدن محرک پولی را افزایش داد. با این وجود عده‌ای نیز معتقد بودند که آمریکا اجرای محرک پولی را تا کاهش نرخ بیکاری به ۵/۶ درصد یا افزایش نرخ تورم به ۲ درصد ادامه می‌دهد.
برخی از تحلیلگران اقتصادی گفته بودند که چنانچه بهای طلا به کمتر از ۱۲۳۹ دلار برسد، فلز زرد رنگ به‌زودی سطوح حمایتی ۱۲۲۱ دلاری و سپس ۱۲۱۰ دلاری را تجربه خواهد کرد. با توجه به اینکه صبح دیروز قیمت طلا از سطح مورد نظر این کارشناسان پایین‌تر آمده بود، امروز معلوم می‌شود که پیش‌بینی این افراد درست بوده یا خیر. نظرسنجی اخیر«سی ان بی سی» نیز حاکی از آن است که ۵۲ درصد کارشناسان اقتصادی که ۱۴ نفر از ۲۷ کارشناس را تشکیل می‌دادند پیش‌بینی کردند که قیمت طلا در هفته جاری با کاهش روبه‌رو خواهد شد.۲۶ درصد کارشناسان به ثابت بودن تقریبی قیمت طلا رای دادند و ۲۲ درصد نیز گفتند که قیمت طلا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که اگر فدرال رزرو آمریکا در نشست آتی خود تصمیم به ادامه اجرای محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری بگیرد قیمت طلا به بیش از ۱۳۰۰ دلار خواهد رسید.
نتایج هشتمین و آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۱۳ دیشب منتشر شد. بنا بود که در این نشست فدرال رزرو در خصوص ادامه، کاهش یا قطع محرک پولی خود در سال ۲۰۱۴ تصمیم‌گیری کند. در نتیجه امروز تاثیر نتایج نشست بانک مرکزی ایالات‌متحده بر قیمت طلای جهانی و سکه بازار داخلی مشاهده خواهد شد. به‌رغم اظهار نظرهای ضد و نقیض در خصوص آینده طلا عمده کارشناسان در این خصوص اتفاق‌نظر دارند که ادامه اجرای محرک پولی قیمت طلای جهانی را افزایش خواهد داد و کاهش یا قطع آن قیمت طلا را کاهش خواهد داد. با این وجود، احتمال دارد همان‌طور که پیش از این چند بار اتفاق افتاد، بازار طلا به نتایج مهم این نشست واکنشی که انتظار می‌رفت را نشان ندهد؛ چراکه از مدت‌ها پیش برای این نتایج آماده شده بود.

تغییرات هفتگی
مقایسه قیمت دلار در ابتدا و انتهای هفته نشان می‌دهد که نرخ این ارز پراهمیت در طول هفته جاری به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافته است. در شروع هفته دلار تحت‌تاثیر توقف مذاکرات هسته‌ای و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در پایان هفته گذشته قرار گرفته بود، در نتیجه قیمت آن افزایش یافت. پیش از آن نرخ دلار زیر ۲ هزار و ۹۵۰ تومان در حال نوسان بود، ولی توقف مذاکرات موجب شد تا قیمت دلار از سطح مقاومتی مزبور بالاتر رود. در طول این هفته بازار نشان داد که هنوز دیدگاه کلی‌اش نسبت به آینده مذاکرات مثبت است. ادعای برخی از کارشناسان نیز مبنی‌بر این بود که اظهارات امیدوار‌کننده وزیر امور خارجه ایران و وعده‌های اتحادیه اروپا در خصوص تعلیق برخی از تحریم‌ها تاثیر زیادی در کاهش مجدد قیمت دلار داشت. به هر روی در طول هفته، قیمت دلار مجددا به زیر ۲ هزار و ۹۵۰ تومان بازگشت و نشان داد که بازار نسبت به روند مذاکرات امیدوار است و دلار همچنان مسیر نزولی را به تدریج می‌پیماید. به‌علاوه همراه با کاهش نرخ دلار در بازار داخلی، نرخ یورو در طول هفته گذشته افزایش یافت.
هر اونس طلای جهانی نیز در نهایت هفته گذشته را با کاهش قیمت پشت سر گذاشت. البته در محاسبه تغییرات هفتگی قیمت‌ها، روز پنج‌شنبه ‌منظور نشده است.مقایسه قیمت سکه در ۲ روز چهارشنبه و شنبه نیز نشان می‌دهد که قیمت آن کاهش یافته است. کاهش قیمت سکه همراه با اونس جهانی نشانه‌ای از هماهنگی بازار سکه داخلی و طلای جهانی را به نمایش می‌گذارد.
به‌طور کلی بازار طلا هفته آرامی را پشت سر گذاشت. در شروع هفته بازار طلا هنوز تحت‌تاثیر تضعیف دلار بود و این امر باعث شد که قیمت طلا افزایش‌هایی را تجربه کند. اما در ادامه هفته بار روانی تصمیمات فدرال رزرو، حجم پایین معاملات و خروج مداوم ذخایر هلدینگ‌ها باعث شد که طلا به مسیر نزولی پیشین خود باز گردد.
بازار طلای داخلی نیز به‌طور عمده تغییراتی مانند بازار طلای جهانی را تجربه کرد. رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور، «محمد کشتی آرای» پیش‌بینی‌کرده است که قیمت طلا در سه ماه آینده تا حد زیادی تثبیت خواهد شد. وی به مردم توصیه کرد در حال حاضر تنها در صورت نیاز به طلا آن را خریداری کنند. «کشتی آرای» در ادامه افزود: «سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل سهام، اوراق مشارکت و بانک‌ها بروند.»

بررسی وضعیت یورو، پوند و دلار
بررسی آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که دلار آمریکا هفته‌ای که گذشت را به خوبی پشت سر گذاشت. آمارهای اقتصادی منتشر شده از اقتصاد آمریکا عمدتا بیش از حد انتظار و مثبت بودند. این در حالی است که یورو در این هفته در مقابل دلار قدری تضعیف شد. در ماه اکتبر تولیدات صنعتی منطقه یورو ۱/۱ درصد کاهش یافت و در چند مورد دیگر نیز منطقه یورو ناموفق ظاهر شد. این در حالی است که در هفته گذشته تقویت یورو در مقابل دلار باعث شد تا جهت حرکت قیمت طلای جهانی معکوس شود.
پوند انگلیس هفته جاری را بدون تغییر قیمت در بازار داخلی پشت سر گذاشت. سیاست‌گذاران ارشد اقتصاد انگلیس بر حفظ نرخ‌های بهره در سطوح پایین تا زمان حصول اطمینان از رشد پایدار اقتصاد این کشور تاکید کردند. این امر به اعتقاد کارشناسان در تثبیت پوند در بازارهای جهانی موثر بوده است. البته ثبات پوند تا حدی نیز از آمار اقتصادی مثبت انگلیس نشات می‌گیرد. تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای انگلیس در ماه اکتبر به‌طور غیرمنتظره‌ای بهبود یافت و رشد در بخش مسکن همچنان ادامه دارد. از این رو پوند در حال حاضر ارزی مطمئن و با‌ثبات در بازار جهانی به حساب می‌آید.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=23151
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شب انتظار در بازار طلا
شب انتظار در بازار طلا
شب انتظار در بازار طلا
شب انتظار در بازار طلا
شب انتظار در بازار طلا