سرویس بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی بانک سامان، سال ۹۳ به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش پول پرس به نقل از عصر ارتباط، با مطرح شدن بحث بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی، بانک سامان در نظر دارد تا پایان امسال با راهاندازی باشگاه مشتریان، زمینه را برای ارایه سرویس بانکداری اجتماعی در سال آینده فراهم کند.
پیش از این نیز بانک قرضالحسنه مهر با همکاری شرکت توسن و شبکه اجتماعی تبیان، نخستین سرویس بانکی مبتنی بر شبکههای اجتماعی را راهاندازی کرده است.
مهدی قرهی، معاون فناوری اطلاعات بانک سامان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: «بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی در دستور کاری ما قرار دارد و در این زمینه برنامههایی داریم، اما از آنجا که نمیخواستیم بهصورت شعاری به این جریان نگاه شود، تلاش شد تا با اولویت دادن به نوع خدمت با بنگاههای اقتصادی درگیر جریان شویم.»
قرهی افزود: «برای انجام این پروژه باید بازیگرهای دیگری وارد فضای شبکه اجتماعی شوند که ارایهکننده و دریافتکننده اطلاعات باشند، اما ما مرکزیت دریافت و ارایه اطلاعات را بانک سامان میدانیم تا اعتماد مشتریان جلب و نیازهایشان رفع شود.»
او در خصوص پایلوت این پروژه در بانک سامان گفت: «این کار بهصورت پایلوت میان گروههای مالی بانک سامان انجام شده است. همچنین محصول پایلوت را در استارتاپ ویکند دو سال گذشته ارایه کردیم.»
او افزود: «ما ابزارها و بستر را فراهم کردیم و ابزارها را در اختیار بازیگرهایی که سرویسهای مالی و اطلاعرسانی انجام میدهند، قرار میدهیم تا بتوان بحث بانکداری اجتماعی را گسترش داد.»
او در پاسخ به این سوال که با شبکههای اجتماعی در این زمینه توافقی داشتید، گفت: «در فاز پایلوت ما خودمان فضا را ایجاد کردیم، اما منطق کار این است که دیگر بنگاههای اقتصادی وارد جریان شوند.»
او در خصوص مباحث مالی گفت: «در این شبکهها مدیریت مالی با ما است. ممکن است در برخی موارد ارتباطات میان افراد باشد و بانک درگیر نشود، اما اگر قرار باشد تراکنش از شبکه عبور کند، مدیریت مالی با بانک خواهد بود.»
باشگاه مشتریان راه را هموار میکند
اگرچه بانک سامان در نظر دارد بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی را سال آینده به بهرهبرداری برساند، اما برای تحقق چنین امری باید بتواند زمینهچینیهای لازم را انجام دهد. بر این اساس، راهاندازی باشگاه مشتریان را در دستور کاری خود قرار داده که قرار است تا پایان سال نهایی شود. با راهاندازی باشگاه مشتریان آموزشهای لازم به افراد داده میشود و شرایط برای ثبتنام کسانی که قرار است وارد شبکه اجتماعی شوند فراهم میشود.
قرهی در این زمینه گفت: «باشگاه مشتریان برای تمامی فعالان اقتصادی است؛ چه مشتری بانک سامان باشند چه نباشند، بهطوریکه افراد ثبت نام میکنند و بر اساس تراکنشهایی که در درگاه بانک سامان انجام میدهند، امتیاز جمع میکنند و اعتبارسنجی انجام میشود. در فاز بعدی افراد میتوانند پروفایلهای حرفهای را درج کنند، یعنی این امکان فراهم میشود تا افراد خود را معرفی و برای خود یک شخصیت اجتماعی ترسیم کنند. همچنین در قالب یک پروفایل حرفهای میتوانند سوابق خود را دستهبندی آنها را ثبت کنند.»
او افزود: «پس از این مراحل، افراد میتوانند در شبکه اجتماعی حساب کاربری داشته باشند و بر اساس پروتکل امنیتی تعریفشده ارتباط برقرار کنند.»
پرداختهای اینترنتی از طریق درگاه بانکها قرار است از این ماه قطع شود. قرهی در پاسخ به اینکه در این صورت چگونه تراکنشها شناسایی و امیتازبندی میشوند، گفت: «ما تراکنشها را مدیریت میکنیم آنها از طریق شاپرک فرستاده میشود. ما از آذرماه سال گذشته و همزمان با انتقال تراکنشهای دستگاههای پز، تراکنشهای اینترنتی را نیز از طریق شاپرک ارسال میکردیم، اما در مبحث بانکداری اجتماعی بحث پرداخت در آخرین مرحله قرار دارد.»
او افزود: «در بانکداری اجتماعی مباحث شناسایی افراد و اعتبارسنجی باید انجام شود. افراد باید بتوانند همدیگر را بشناسند و شرایط دادوستد انجام شود. قصد ما این است تا در شبکههای اجتماعی رتبهبندی صورت گیرد و در مرحله نهایی که سهم ناچیزی را به خود اختصاص خواهد داد، بحث پرداختها و تراکنش مطرح میشود که انجام آن از طریق شاپرک ممکن است.»
بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی از خدمات نوینی است که اخیرا توجه بانکهای کشور نیز به این حوزه جلب شده است. با گسترش خدمات بانکداری بر بسترهای اجتماعی میتوان به فرصتهای شبکههای اجتماعی بهجای تهدیدهای آن پرداخت.
انتهای پیام