هر ایرانی به طور متوسط ۳.۴ کارت بانکی در جیب دارد. همچنین بر اساس تعداد ۲۴ میلیون سرپرست خانوار منطبق با آمار یارانه بگیرهای کشور به طور متوسط برای هر سرپرست خانوار ۱۰.۵ کارت صادر شده است هر شعبه بانکی در کشور(۲۱ هزار شعبه) تا پایان مهر امسال ۱۲ هزار کارت صادر کرده است./به طور متوسط به ازای هر ۲هزار و ۳۰۰ نفر یک خودپرداز وجود دارد. همچنین بر اساس وجود ۱۳۳۱ شهر موجود در کشور در هر شهر ۲۵ خودپرداز نصب شده است.

به گزارش پول پرس، بانک مرکزی بعد از چند ماه تاخیر اقدام به انتشار آمارهای مربوط به عملکرد تجهیزات و ابزارهای بانکداری الکترونیک کرد . بر اساس این گزارش تعداد کارتهای صادر شده از سوی ۲۴ بانک و موسسه از ۳۱ بانک و موسسه های مجاز به حدود ۲۶۲ میلیون و ۲۲۷ هزار فقز ه رسیده است. این تعداد کارت صادره نسبت به ماه مشابه سال قبل(مهرماه سال ۹۱) ۲۴ درصد رشد کرده است. همچنین تعداد خودپرداز منصوبه در کشور از سوی ۲۴ بانک مورد اشاره بالغ بر ۳۲ هزار و ۶۹۵ دستگاه است که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد نشان می دهد.

سرانه کارت و خود پرداز

بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی و با توجه به جمعیت ۷۵ میلیونی کشور هر ایرانی به طور متوسط ۳.۴ کارت بانکی در جیب دارد. همچنین بر اساس تعداد ۲۴ میلیون سرپرست خانواری که منطبق با آمار یارانه بگیرهای کشور است به طور متوسط برای هر سزپرست خانوار ۱۰.۵ کارت وجود دارد. این به معنای آن است که هر سرپرست خانوار تقریبا در بیش از یک سوم بانکهای کشور دارای حساب است. به تعبیر دیگر در ۱۱ بانک از ۳۱ بانک دارای حساب است. اگر چه بخشی از این کارتها یعنی ۷۷ میلیون کارت هدیه است اما با کسر این تعداد نیز هر سرپرست خانوار در ۷ بانک یا شعبه دارای حساب است. در مهر ماه سال گذشته سرانه هر ایرانی از کارت بانکی ۲.۷ کارت بوده و برای هر سرپرست خانوار ۸.۵ کارت صادر شده است

همچنین هر شعبه بانکی در کشور(۲۱ هزار شعبه) تا پایان مهر امسال ۱۲ هزار کارت صادر کرده است. در بخش خودپرداز به طور متوسط به ازای هر ۲هزار و ۳۰۰ نفر یک خودپرداز وجود دارد. همچنین بر اساس وجود ۱۳۳۱ شهر موجود در کشور که مرکزآمار در آخرین دور سرشماری خود در سال ۹۰ اعلام کرده در هر شهر نزدیک ۲۵ خودپرداز(۲۴.۶ خودپرداز) نصب شده است. همچنین به ازای هر شعبه بانکی ۱.۶ خودپرداز نصب است.

سهم بانکها در صدور کارت

بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی بانک ملت با صدور حدود ۴۵ میلیون و ۱۶۵ هزار کارت سهم ۱۷.۹ درصدی بازار صدور کارت را به خود اختصاص داده و در رتبه اول است. سپس بانک صادرات با صدور ۳۴ میلیون و ۸۴۲ هزار کارت و سهم ۱۳.۸ درصدی و بانک ملی با صدور ۳۲ میلیون و ۹۸۸ هزار کارت و سهم بازار ۱۳.۱ درصدی رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. بانک تجارت نیز با صدور ۲۶ میلیون و ۵۴۰ کارت و سهم ۱۰.۴درصدی بازار ، بانک کشاورزی با صدور ۲۰ میلیون و ۵۶۹ هزار فقره و سهم ۸.۱ بازار و بانک سپه با صدور ۲۰میلیون و ۶۸ هزار فقره و سهم ۷.۹ درصدی بازار در رتبه های چهارم تا ششم قرار دارند.

در بخش خودپرداز این بانک ملی است که با نصب ۶ هزار و ۴۴۴ دستگاه خودپرداز در کشور سهم ۱۹.۷ درصدی بازار خودپرداز را به خود اختصاص داده و در رتبه یکم تعداد خودپردازهای منصوبه قرار دارد.سپس بانک صادرات با ۳ هزار و ۹۹۹۴۵ دستگاه و سهم ۱۲ درصدی بازار و بانک ملت با نصب ۳۲۶۶ دستگاه و سهم ۱۰ درصد بازار در رتبه دوم و سوم قرار دارند. همچنین بانک کشاورزی با ۲۴۷۸ دستگاه و سهم بازار ۷.۶ درصدی ، بانک سپه با نصب ۲۴۱۵ دستگاه و سهم بازار ۷.۴درصدی و تجارت با ۱۵۹۴ دستگاه و سهم بازار ۴.۹درصدی در رتبه های چهارم تا ششم قرار دارند.

همانطور که ملاحظه می شود ۶بانک مورد اشاره در بخش صدور کارت ۷۱ درصد بازار را به خود اختصاص داده اند و در بخش خودپرداز نیز ۶۲ درصد بازار را به خود اختصاص داده اند.

اگر چه شش بانک مذکور سهم بالایی در بازار صدور کارت و نصب خودپرداز دارند اما با توجه به وجود زیرساختهای ملی بانکداری الکترونیک در کشور در واقع هر کارت و هر خودپرداز گویی متعلق به همه بانکهاست به تعبیر دیگر اگر بانکها در زیرساخت های الکترونیک داخلی و مشترک بین بانکی توسعه لازم را انجام دهند لزوما نیازمند افزایش تعداد کارت یا خودپرداز نیستند .

 

مقایسه آماری تعداد  کارت های بانکی و دستگاه های خودپرداز در پایان مهرماه ۹۲ نسبت به مهر۹۱

ردیف

بانک

تاریخ اعلام

کارت

خودپرداز

مهر ۹۲

مهر ۹۱

درصد رشد

مهر ۹۲

مهر ۹۱

درصد رشد

۱

اقتصاد نوین

۱۳۹۲/۷

۸,۵۳۲,۲۷۰

۶,۹۱۲,۳۳۱

۲۳

۸۵۸

۷۹۸

۸

۲

انصار

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۳

ایران زمین

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۴

پارسیان

۱۳۹۲/۷

۱۵,۷۶۲,۹۲۴

۱۲,۹۱۱,۴۸۶

۲۲

۵۷۵

۴۹۹

۱۵

۵

پاسارگاد

۱۳۹۲/۷

۸,۵۸۱,۰۶۶

۶,۵۰۶,۴۴۶

۳۲

۶۹۴

۶۵۸

۵

۶

پست بانک ایران

۱۳۹۲/۷

۲,۸۴۱,۱۰۲

۹۴۹,۱۷۷

۱۹۵

۱,۷۳۶

۱,۲۸۳

۱۴

۷

تات)آینده)

۱۳۹۲/۷

۸۷۲,۶۴۶

۴۷۶,۶۷۶

۸۱

۲۰۱

۱۴۶

۳۷

۸

تجارت

۱۳۹۲/۵

۲۶,۵۴۰,۱۳۶

۱۹,۳۴۳,۴۷۷

۳۷

۳,۲۴۸

۲,۵۳۷

۲۸

۹

توسعه تعاون

۱۳۹۱/۶

۴۷۶,۳۸۱

۴۷۶,۳۸۱

۰

۱۱۵

۱۱۵

۰

۱۰

توسعه صادرات

۱۳۹۱/۱۱

۳۹,۲۱۶

۳۷,۴۲۶

۵

۳۹

۳۹

۰

۱۱

حکمت ایرانیان

۱۳۹۲/۷

۶۶۰,۰۸۰

۰

۳۲۶

۰

۱۲

خاورمیانه

۰

۰

۰

۰

۰

۱۳

دی

۱۳۹۲/۷

۱,۳۹۹,۶۳۹

۶۲۰,۳۸۴

۱۳۳

۷۷۴

۴۰۴

۹۱

۱۴

رفاه

۱۳۹۲/۷

۹,۸۳۶,۵۷۶

۶,۴۷۷,۲۳۴

۵۱

۱,۵۹۴

۱,۲۸۵

۲۳

۱۵

سامان

۱۳۹۲/۶

۴,۹۳۸,۲۹۵

۳,۶۹۴,۰۹۸

۳۲

۸۷۲

۶۹۷

۲۵

۱۶

سپه

۱۳۹۲/۴

۲۰,۰۶۸,۳۰۶

۱۸,۳۵۸,۳۳۸

۹

۲,۴۱۵

۲,۴۰۱

۰

۱۷

سرمایه

۱۳۹۲/۷

۱,۰۱۱,۱۴۵

۷۲۹,۵۱۵

۴۳

۲۷۸

۲۱۶

۲۹

۱۸

سینا

۱۳۹۲/۷

۳,۲۳۳,۹۸۸

۲,۲۷۰,۰۰۰

۳۹

۴۷۷

۴۲۰

۱۴

۱۹

شهر

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۲۰

صادرات ایران

۱۳۹۲/۴

۳۴,۸۴۱,۸۰۹

۳۰,۰۹۶,۷۳۹

۱۶

۳,۹۴۵

۳,۷۷۱

۵

۲۱

صنعت و معدن

۱۳۹۲/۷

۱۲۸,۴۲۲

۷۶,۴۶۹

۶۸

۶۹

۶۷

۲۲

قرض الحسنه رسالت

۰

۰

۰

۰

۰

۲۳

قرض الحسنه مهر

۱۳۹۲/۴

۷۴۲,۷۵۷

۶۲۳,۵۵۶

۱۸

۴۱۸

۳۱۶

۳۲

۲۴

قوامین

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۲۵

کارآفرین

۱۳۹۲/۵

۲۹۷,۹۹۳

۱۷۰,۱۲۵

۷۶

۱۰۷

۹۶

۱۱

۲۶

کشاورزی

۱۳۹۲/۷

۲۰,۵۶۹,۰۶۸

۱۷,۷۶۲,۶۷۴

۱۵

۲,۴۷۸

۲,۲۱۷

۱۴

۲۷

گردشگری

۰

۰

۰

۰

۰

۰

۲۸

مسکن

۱۳۹۲/۷

۱۲,۷۲۷,۵۵۰

۱۰,۲۲۲,۷۴۱

۲۵

۱,۷۰۱

۱,۳۱۷

۳۱

۲۹

ملت

۱۳۹۲/۷

۴۵,۱۶۴,۷۴۲

۳۶,۷۶۷,۸۰۹

۲۳

۳,۲۶۶

۳,۱۸۱

۳

۳۰

ملی ایران

۱۳۹۲/۷

۳۲,۹۸۸,۱۲۱

۳۰,۰۰۲,۱۵۷

۱۰

۶,۴۴۴

۶,۳۸۳

۱

۳۱

اعتباری توسعه

۱۳۹۲/۷

۱۹۲,۵۱۰

۱۳۶,۱۰۰

۳۶

۶۵

۵۳

۲۳

جمع:

۲۵۲,۴۴۶,۷۴۲

۲۰۵,۶۲۱,۳۳۹

۲۴

۳۲,۶۹۵

۲۸,۸۹۹

۱۳


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=22728
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هر ایرانی ۳.۴ کارت بانکی دارد
هر ایرانی ۳.۴ کارت بانکی دارد
هر ایرانی ۳.۴ کارت بانکی دارد
هر ایرانی ۳.۴ کارت بانکی دارد
هر ایرانی ۳.۴ کارت بانکی دارد
هر ایرانی ۳.۴ کارت بانکی دارد
هر ایرانی ۳.۴ کارت بانکی دارد