رزا فیروزی*:هفته گذشته بازار سهام با وجود افزایش عرضه‌ها، توانست به مدد معاملات سهام شرکت‌های بزرگ، رشد دوهزارو۳۰۰واحدی را ثبت کند و بازده ۲/۷ درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. این در حالی رخ داد که سرمایه‌گذاران تحت‌تاثیر بودجه ۹۳ و گمانه‌زنی‌های مختلف از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تاثیر افزایش بهره مالکانه در بودجه سنگ‌آهنی‌ها، روند پرعرضه‌ای در پیش گرفتند.

افزایش قیمت‌ها و رشد متوسط نسبت قیمت بر درآمد بازار، سبب شد تا در هفته گذشته سرمایه‌گذاران کمی محتاط‌تر عمل کنند و برخی به شناسایی سود رو آورند و عرضه‌ها در بازار افزایش یابد ولی نقدینگی بالای موجود در بازار، آن را جذب می‌کرد و اصلاح قیمتی که انتظار می‌رفت، رخ نداد. این موضوع برخی سرمایه‌گذاران را محتاط‌تر کرده است. این گروه معتقدند رشد بازار در برخی گروه‌ها هیجانی بوده بنابراین خرید را به تعویق انداختند. این موضوع سبب شد تعداد خریداران بورس در هفته گذشته ۲۱۵هزار و ۸۹نفر شود که نسبت به هفته ماقبل کاهش هشت‌درصدی داشت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته بیش از ۶۰درصد از ارزش معاملات در اختیار حقیقی‌ها بوده و جالب آنکه حقوقی‌ها با وجود سهم کم بیش از ۳۰درصدی در خرید‌ها بیشتر در نمادهای بنیادی بزرگ بازار، که اتفاقا مورد توجه بازار نبوده و در منفی معامله می‌شدند، خریدار بودند و نمادهایی که صف‌های خریدشان در طول هفته تداوم داشت، توسط سرمایه‌گذاران حقیقی مورد تقاضا قرار گرفتند که این موضوع نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران خرد، بازیگران اصلی بازار شده‌اند که می‌تواند به جو هیجانی بازار دامن بزند. در هفته منتهی به ۲۰آذر حجم و ارزش معاملات به‌ترتیب ۱۷ و ۱۹درصد کاهش یافت اما شاخص کل با رشد دوهزارو۳۰۰واحدی به سطح ۸۶هزار و ۵۱۱ رسید که رکورد جدیدی در تاریخ بورس بود. مهم‌ترین موضوعاتی که بازار را در هفته گذشته متاثر کرد، توقف نماد پارسان برای مجمع و بازگشایی نماد آن در آخرین روز معاملاتی بعد از افزایش سرمایه ۵۰درصدی و اعلام پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی ۹۳ به مبلغ هزارو۵۴۲ریال و نیز افزایش پیش‌بینی سود مالی سال ۹۲ از ۲۰۰۱ به ۲۰۳۶ ریال با سرمایه فعلی بود.
در شرایط فعلی با وجود افزایش متوسط نسبت قیمت بر درآمد بازار، اما همچنان بسیاری از نمادهای گروه پتروشیمی متوسط قیمت بر درآمد کمتر از پنج و شش دارند که می‌توان به نمادهای شیران، پاکسان، کرمانشاه، خراسان، زاگرس، شپدیس و مارون اشاره کرد.
این گروه تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های بازار از افزایش نرخ خوراک قرار گرفته و همپای سایر نمادهای بازار رشد نکرده‌اند. در حالی‌که هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است و به‌نظر نمی‌رسد تا پایان سال نیز اصلاح قیمت‌ها انجام شود. بیشتر شرکت‌های این گروه پتانسیل تعدیل عایدی را دارند اما ممکن است در فصل سرما، با محدودیت تامین خوراک مواجه شوند. گروه انبوه‌سازی و رایانه در هفته گذشته مورد توجه بازار بودند و صف خرید را در بیشتر گروه‌ها تجربه کردند. اجرای طرح شاپرک، گروه رایانه را پرطرفدار کرده است و به‌نظر می‌رسد ساختمانی‌ها مورد توجه نوسان‌گیران قرار گرفته‌اند. گروه بانک نیز شرایط جالبی داشتند. این گروه پرنوسان دنبال شدند اما با صحبت‌های سیف مبنی بر تامین مالی بانک‌ها از منابع ارزی، بار دیگر سهام بانکی‌ها با احتمال افزایش سرمایه مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. بررسی صنایع بورسی نشان می‌دهد که از بین ۳۹ صنعت حاضر در بورس، ۲۷صنعت بورسی با رشد همراه شدند و ۱۱ صنعت نیز بازدهی بالای پنج‌درصد داشتند.
بیشترین بازدهی را شاخص صنعت ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با ۲۱درصد و بعد از آن انبوه‌سازی با ۱۳درصد و محصولات چوبی با ۱۱درصد داشتند. صنعت رایانه با ۹/۵ درصد بازدهی، سیمان با ۸/۵، ماشین‌آلات و تجهیزات با ۸/۸، خدمات فنی، مهندسی با ۶/۸ دیگر صنایع پربازده بازار بودند. همچنین صنعت شیمیایی، دارو، سیمان، ابزار پزشکی، منسوجات و سایر کانی‌های غیرفلزی نیز بازدهی بیش از پنج‌درصد داشتند. اما شاخص ۹ صنعت در هفته گذشته با کاهش همراه شد. بیشترین زیان را صنعت استخراج معادن با هشت‌درصد متحمل شد. بعد از آن استخراج کانه‌های فلزی، ساخت محصولات فلزی و حمل‌ونقل با بیش از چهاردرصد کاهش قرار داشتند. لاستیک و پلاستیک، زراعت و خدمات وابسته، مخابرات، قندوشکر و محصولات غذایی نیز دیگر صنایعی بودند که شاخص آنها اندکی کاهش یافت. اما در پایان هفته توجه بازار به گروه قندوشکر و تا حدودی صنعت غذا جلب شد. در صنعت غذا، نمادهای غپاک، غدام و غچین بازده بیش از ۱۲درصد داشتند. مخابرات سهمی بود که در هفته گذشته مورد عرضه قرار گرفت اما فقط کاهش ۱/۸درصدی را متحمل شد. این کاهش در صنعت محصولات غذایی به ۰/۳۲ درصد رسید.
بازار در حالی فعالیت خود را در هفته گذشته به پایان برد که ۲۳نماد متوقف بودند که از این بین ۱۱نماد برای تعدیل پیش‌بینی سود متوقف شده بودند. در هفته پیش‌رو بازار تحت‌تاثیر دوعامل قرار دارد. نخست هفته پایانی آذر و نزدیکی به زمان تسویه اعتباری کارگزاری‌ها که می‌تواند افزایش عرضه‌ها را در بازار رقم زند و دوم موضوعات سیاسی ناشی از نشست کارشناسی گروه ۱+۵ و انتشار اخبار ضدونقیض درخصوص موضوع تحریم‌های ایران. در حالی‌که یک خبرگزاری، خبری به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرده که تیم مذاکره‌کننده کارشناسی ۱+۵ به‌دلیل اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، وین را ترک کرده اما خبرگزاری دیگری اعلام کرده تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای مشورت به ایران بازمی‌گردند. همچنین در خبرها آمده است: رییس کمیته بانکداری سنا با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت کرده است. همچنین خانم شرمن، معاون وزیرامورخارجه آمریکا گفته است: ظرف شش‌ماه فشار بر ایران از طریق اجرای تحریم‌ها ادامه می‌یابد ولی تحریم جدید وضع نمی‌کنیم.
وی همچنین گفته است: به ایران اجازه دسترسی به ۴/۲ میلیارددلار از اموال مصادره‌شده را می‌دهیم اما به‌صورت ماهانه و پس از راستی‌آزمایی ایران درباره پایبندی به تعهدات. اما بر اساس برخی خبرهای منتشره دولت آمریکا چند شرکت و فرد خارجی دیگر را در فهرست تحریم‌های ایران قرار داد، بر اساس بیانیه منتشرشده از سوی وزارتخانه‌های خارجه و دارایی آمریکا این شرکت‌ها و افراد به دلیل حمایت از برنامه هسته‌ای ایران مورد تحریم قرار گرفته‌اند.با توجه به اخبار منتشره که می‌تواند ریسک سیاسی بازار را افزایش دهد، به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در هفته پیش‌رو، رفتار محتاطانه‌ای داشته باشند. سرمایه‌گذاران باید در نظر داشته باشند چنانچه با تحلیل و با افق میان‌مدت و بلندمدت اقدام به خرید سهام کنند، همواره سود خواهند کرد.

اگرچه نسبت قیمت بر درآمد معیار کافی برای انتخاب سهم نیست اما سرمایه‌گذاران با درنظرگرفتن شرایط بنیادی شرکت‌ها باید اقدام به خرید سهامی کنند که علاوه بر دارابودن پتانسیل رشد سود، از رشد بازار جا مانده باشند و نسبت قیمت بر درآمد آنها همپای سایر گروه‌ها یا بازار رشد نکرده باشد تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده و بازدهی خود را افزایش دهند. آنچه در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود توجه به نمادهایی است که در صف خرید قرار دارند که فرهنگ صف‌نشینی را در بازار رواج داده است. این موضوع گاهی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت نمادهایی سوق دهد که رشد خود را کرده و به سقف قیمتی خود نزدیک شده‌اند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=22604
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سرمایه‌گذاران محتاط‌تر می‌شوند
سرمایه‌گذاران محتاط‌تر می‌شوند
سرمایه‌گذاران محتاط‌تر می‌شوند
سرمایه‌گذاران محتاط‌تر می‌شوند
سرمایه‌گذاران محتاط‌تر می‌شوند
سرمایه‌گذاران محتاط‌تر می‌شوند
سرمایه‌گذاران محتاط‌تر می‌شوند