بهروز شهدایی*: بازار سرمایه کشور این روزها با اقبال خوبی از سوی سرمایه گذاران خرد روبه‌رو شده است. به دلیل بازده صد‌درصدی بازار سرمایه ، بسیاری بر آن شده‌اند سرمایه‌های کوچک خود را راهی این بازار کنند. این رونق در شرایطی رخ داده است که بازار طلا و سکه و ارز از رونق خارج شده و سرمایه‌‌گذاری در آن سود چندانی ندارد.
باید توجه داشت انتخاب یک بازار برای سرمایه‌گذاری تنها به عوامل اقتصادی در یک جامعه بازنمی‌گردد. انتخاب محل مناسب برای ورود سرمایه‌ها، چه کوچک و چه بزرگ یک تصمیم صرف اقتصادی نیست و اتفاقا عوامل سیاسی نیز در اتخاذ این تصمیمات دخیل هستند. در کل، فضای کشور ایجاب می‌کند کسانی که قصد دارند محلی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند نیم‌نگاهی به سیاست داشته باشند چرا که تاثیر سیاست بر فضای اجتماع در حال حاضر بسیار بالاست و هر تصمیم سیاسی می‌تواند معادلات اقتصادی و اجتماعی را به شدت دستخوش تغییر نماید.
این‌چنین است که برای سرمایه‌گذاری‌، باید کم ریسک‌ترین بازار را انتخاب کرد. فضای کنونی اقتصاد ایران هم بورس اوراق بهادار را به کم‌ ریسک‌ترین بازار موجود در کشور تبدیل کرده است. در این اوضاع هرچقدر سطح مذاکرات مثبت‌تر باشد، بورس می‌تواند بازار کم ریسک‌تری برای سرمایه‌ها باشد؛ حال این سرمایه‌ها کوچک باشند یا نه. باید توجه داشت اگر شرایط بر وفق مراد ایران پیش نرود و وضعیت به گونه دیگری پیش رود، باز هم بهای طلا و دلار اوج خواهد گرفت و بالاتر خواهد رفت. در این میان نباید از این نکته غافل شد که بازار جهانی طلا روی خوشی به رشد نشان نمی‌دهد و حداقل در کوتاه مدت اینطور خواهد بود. اما بورس حتی اگر رشد هم نکند ثابت می‌ماند و حتی اگر ثابت هم نماند، سرمایه‌گذار از سود ضرر می‌دهد نه از اصل سرمایه. به همین دلیل است که پیشنهاد من برای سرمایه‌های کوچک بورس است و بورس و بورس.
*عضو انجمن حسابداران خبره ایران
منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=22355
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیشنهادی برای سرمایه‌های کوچک
پیشنهادی برای سرمایه‌های کوچک
پیشنهادی برای سرمایه‌های کوچک
پیشنهادی برای سرمایه‌های کوچک
پیشنهادی برای سرمایه‌های کوچک