یک کارشناس ارشد اقتصادی ضمن تشریح دلایل ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه و توصیه به سرمایه‌گذاران جدید، درباره چگونگی ایجاد تعادل در بخش‌های مختلف اقتصادی توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش پول پرس، شاهین شایان آرانی درباره عوامل ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه و راهکارهای کنترل آن به فارس گفت: طی چند وقت گذشته، سیاست‌های غلطی از سوی دولت قبل در خصوص تعیین دستوری نرخ سود بانکی اعمال شده است، چرا که میزان تورم موجود در کشور با نرخ‌های بانکی مطابقت ندارد.
وی با طرح این سؤال که ملاک نرخ ۲۰ درصدی سود بانکی چیست، گفت: اگر تصمیمات با واقعیت‌های روزانه مطابقت نداشته باشد موجب عدم تعادل در اقتصاد خواهد شد در شرایط فعلی با تعیین دستوری نرخ سود بانکی یک نوع عدم تعادل در اقتصاد ایجاد شود.
آرانی افزود: اگر نرخ سود بانکی اصلاح شود، منابع به طور بهینه تخصیص خواهد یافت و یک نوع رغبت برای سرمایه‌گذاران بدون ریسک جهت گرفتن بازدهی مناسب ایجاد می‌شود.
آرانی بورس را بهترین محل برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: از عوامل وجود نقدینگی به بازار سرمایه تعیین دستوری نرخ سود بانکی، مهار رشد کاذب قیمت‌های ارز و سکه بوده است. آرانی ورود نقدینگی‌ها به بازار سرمایه را به بازار عجیب توصیف کرد و گفت: اکنون با ورود حجم نقدینگی‌ بالا به بورس، این بازار به سمت حبابی شدن حرکت می‌کند، بسیاری از مردم به ناچار برای حفظ قدرت خرید وارد بازار سرمایه شدند. این کارشناس ارشد اقتصادی با تاکید بر اینکه بازدهی معقول بورس با تورم ۴۰ درصد باید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد باشد گفت: بازدهی بیش از ۱۱۰ درصدی بورس طی ۹ ماهه ابتدای سال جاری نشان از عدم تعادل در اقتصاد است، چرا که باید در حالت نرمال بازدهی منطقی داشته باشد. آرانی در توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران تأکید کرد که حتماً با مطالعه، آگاهی و هوشیارانه وارد بازار سرمایه شوند چرا که تضمینی برای بازدهی ۱۱۰ درصدی در آینده وجود ندارد. وی با بیان اینکه طیف بسیاری از سرمایه‌گذاران بدون آگاهی وارد بازار سهام شده‌اند، گفت: این امر موجب خروج بورس از تعادل شده و در صورت اصلاح نرخ‌های سود بانکی، نقدینگی‌ها از این بازار خارج خواهد شد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=22057
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بورس به سمت حبابی شدن حرکت می‌کند
بورس به سمت حبابی شدن حرکت می‌کند
بورس به سمت حبابی شدن حرکت می‌کند
بورس به سمت حبابی شدن حرکت می‌کند
بورس به سمت حبابی شدن حرکت می‌کند