رویترز اعلام کرد توافق هسته ای ایران و ۵+۱ که می تواند محرکی برای رشد اقتصادی جهان باشد باعث رشد سهام در بورس های آسیایی از توکیو تا سئول شد.

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، رویترز اعلام کرد توافق هسته ای ایران و ۵+۱ که می تواند محرکی برای رشد اقتصادی جهان باشد بر بازار سهام آسیا تاثیر گذاشت و باعث رشد سهام در بورس های آسیایی از توکیو تا سئول شد.
این توافق موقت که بخشی از تحریم ها بر اقتصاد ایران را لغو می کند گام بزرگی در راه رسیدن به پیمانی بلندمدت محسوب می شود.
کارشناسان معتقدند توافق مذکور از دو جهت بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد. یکی این که با لغو تحریم ها علیه ایران حضور این کشور در اقتصاد جهانی پررنگ تر می شود. ایران از نظر حجم تولید ناخالص داخلی یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا محسوب می شود و پیش از تحریم ها چهارمین تولید کننده بزرگ نفت دنیا به حساب می آمد.
از سوی دیگر توافق هسته ای ایران و ۵+۱ به معنای کاهش تنش ها در سطح جهانی به ویژه خاورمیانه است و زمینه گسترش فعالیت های سرمایه گذاری را در این منطقه و افزایش تعاملات اقتصادی در سطح جهان را فراهم می کند. کاهش قیمت نفت نیز به عنوان نتیجه این توافق هزینه فعالیت های اقتصادی را کاهش می دهد و به رشد اقتصادی جهان کمک می کند.
قیمت جهانی نفت از ابتدای معاملات روز دوشنبه تاکنون تحت تاثیر توافق هسته ای ایران و ۵+۱ بالغ بر ۲.۵ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.
یک کارشناس اقتصادی در تشریح اثرات مثبت توافق هسته ای برای اقتصاد جهانی گفت: اثرات مثبت توافق هسته ای ایران در سراسر اقتصاد جهانی طنین می اندازد و شاهد رشد توام اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه خواهیم بود.
وی افزود: پیش بینی می شود رشد اقتصاد جهانی در ماه های باقیمانده از سال ۲۰۱۳ شتاب بیشتری بگیرد و انتظار می رود این روند در ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۴ نیز ادامه پیدا کند.
بر اساس این گزارش شاخص نیکی ژاپن در روز دوشنبه ۱.۳ درصد رشد داشت. این شاخص طی دو هفته گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است. شاخص بورس سئول کره جنوبی نیز در روز دوشنبه با ۰.۷ درصد رشد مواجه شده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=21036
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

توافق هسته‌ای ایران بورس‌های آسیا را هم تکان داد
توافق هسته‌ای ایران بورس‌های آسیا را هم تکان داد
توافق هسته‌ای ایران بورس‌های آسیا را هم تکان داد
توافق هسته‌ای ایران بورس‌های آسیا را هم تکان داد
توافق هسته‌ای ایران بورس‌های آسیا را هم تکان داد