یک واردکننده نهاده‌های دامی از عدم اجرای ال سی ۳۰درصد در بانک‌ها و عدم پذیرش آن از سوی طرف‌های تجاری خبرداد و گفت: برخی محدودیت و قوانین برای واردکنندگان موجب ایجاد رانت برای افراد خاص می‌شود.
به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، کیوان استیری در مورد مشکلات وارد کنندگان نهاده‌های دامی اظهار داشت: برنامه‌های دولت برای این موضوع منسجم و مشخص نیست و هر روز یک قانون آن هم بدون شفافیت اعلام می‌شود، این در حالی است که با هر سازمانی که صحبت می‌کنیم هر کدام یک نظری دارند. همچنین، یک پایگاه منسجم برای اینکه بتواند استانداردهای نهاده‌های دامی وارداتی را تأیید کند وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قابلیت بررسی استاندارد کالاها و نهاده‌های دامی وجود ندارد و این موضوع مشکلاتی را در ترخیص ایجاد کرده است،‌گفت: بیشتر نهاده‌های وارداتی از کشور چین است ولی در زمان ترخیص از ما استاندارد هایی را می خواهند که تولیدات اروپایی دارد بنابراین از طرفی باید آنها را قانع کنم که این استاندارد ها شدنی نیست و از طرفی نیز آنها اسرار بر این استاندارد ها دارند؛ در نهایت یک راه حلی برای این موضوع در نظر گرفته می شود.

این وارد کننده نهاده‌های دامی خاطر نشان کرد: فشارهای بی مورد موجب می شود قاچاق افزایش پیدا کند زیرا واردات از طریق قانونی با این مشکلات صرف ندارد و این موضوع برای افرادی که می خواهند قانونی کار کند، مشکل ایجاد کرده است و عملا از چرخه کار حذف می شوند. این استانداردها و فشارهای بی مورد برای افرادی که می توانند غیر قانونی کالا وارد کنند، رانت ایجاد می‌کند.

وی به یکی دیگر از موضوعات و مشکلات واردات اشاره و تصریح کرد: کشور هایی که نهاده را برای ما ارسال می کنند از تحریم‌ها سوء استفاده می‌کنند، زیرا بیشتر واردات از چین و روسیه و هند است و برای خارج کردن ارز سخت گیری‌های خاصی انجام می‌دهند. بانک مرکزی ارز را در چین به وارد کننده تحویل می دهد تا بار از سمت روسیه وارد کشور شود و ۱۰ درصد از کل حجم واردات را کارمزد بانکی دریافت می‌کند بنابراین این هزینه ها به مصرف کننده تحمیل می‌شود.

استیری تصریح کرد:‌ هیچ بانکی همکاری لازم برای انجام خرید مدت دار را انجام نمی‌دهد و همچنین هنوز ال سی دریافتی از وارد کنندگان ۱۳۰ درصد است و اینکه می گویند مشکل ال‌سی ها حل شده درست نیست. با توجه به ارز ۲۴۰۰ تومان، کشتی حامل نهاده که با ۱ میلیارد تومان وارد می شد باید با ۲۰ میلیارد تومان سرمایه وارد شود. مگر چند نفر این سرمایه را دارند؟ این مسائل رانت ایجاد کرده و تنها افراد خاص امکان واردات را پیدا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط با فشار آوردن به بخش خصوصی که می تواند، رقابت ایجاد کند، واردات را دست یک عده خاص می‌دهند. البته تنها وعده حل این مشکل را می‌دهند ولی وقتی به بانک ها مراجعه می کنیم، می‌گویند بخش‌نامه‌ای به آنها ارسال نشده است و یا اگر بخش نامه هم ابلاغ شده باشد، اینکه بانک ها این موضوع را قبول کنند خود یک مشکل است. البته بانک‌ها می‌گویند اگر ال سی ۳۰درصدی نیز مورد قبول باشد، باز هم باک مرکزی این پول را از ما می‌خواهد.

این فعال حوزه نهاده‌های دامی ادامه داد: مدتی پیش ذرت را با ارز ۱۲۲۶ تومان وارد کردم و این ارز به مبادله تبدیل شد، بر همین اساس باید مابه تفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای باید نقد پرداخت شود تا بار آزاد شود، اما هزینه این محموله ۷ میلیارد تومان است و اگر بخواهم این مابه التفاوت را پرداخت کنم باید ۷ میلیارد تومان دیگر هم بپردازم، تا بتوانیم در بازار توزیع کنیم. اما این پول را از کجا بیاوریم؟

وی در پاسخ به این سؤال که آخرین بار چه زمانی برای دریافت ال‌سی به بانک مراجعه کردید، گفت: آخرین بار هفته گذشته به بانک مراجعه کردم ولی هنوز ال‌سی ۳۰ درصد در بانک‌ها اجرا نمی‌شود. این ۳۰درصد برای گشایش ال سی است و سؤال اینجاست که کدام بانک ال‌سی ایران را قبول می‌کند؟ اگر هم افرادی این کار را انجام دهند به عنوان واسطه هزینه زیادی می‌گیرند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=20624
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هیچ بانکی ال‌سی ایران را قبول نمی‌کند
هیچ بانکی ال‌سی ایران را قبول نمی‌کند
هیچ بانکی ال‌سی ایران را قبول نمی‌کند
هیچ بانکی ال‌سی ایران را قبول نمی‌کند
هیچ بانکی ال‌سی ایران را قبول نمی‌کند