در حالی که هنوز چندی از موضوع بروز تخلف سه هزار میلیاردی نمی‌گذرد، اخباری مبنی بر بروز تخلفاتی در سطح گسترده در بانک صادرات و از سوی مدیران میانی این بانک حکایت دارد. اکنون پرسش ‌اینجاست که روند بروز تخلفات در سیستم بانکی کشور و به ویژه در این بانک تا به کجا باید ادامه داشته باشد؟

به گزارش پول پرس به نقل از تابناک، هنوز چند صباحی بیشتر از بروز تخلف بزرگ مالی در سیستم بانکی کشور و از مسیر بانک صادرات نمی‌گذرد و‌ جوهر احکام صادره از سوی قوه قضائیه کشور برای متهمان این پرونده بزرگ خشک نشده، که گویا تخلفاتی دیگر از سوی مدیران میانی در یکی از سرپرستی‌های این بانک در شهر تهران، در سطحی گسترده بروز کرده است! تخلفاتی که گویا از چندی پیش در جریان بوده‌ و در حجمی گسترده انجام گرفته و البته متخلفان به دادگاه معرفی ‌و حتی ‌مجازات نیز شده‌اند؛ اما سر و صدای آن به هیچ وجه در‌نیامده و هیچ گزارش و خبری درباره آن منتشر نشده است!

در همین زمینه، یک مقام آگاه در بانک صادرات در گفت‌وگوی مفصل با تابناک، با افشای تخلفات انجام گرفته در یکی از سرپرستی‌های این بانک در شهر تهران گفت: اکنون در بانک صادرات تخلفات‌ ریز و درشتی صورت می‌گیرد که بسیاری از آن‌ها به هیچ وجه رسانه‌ای نمی‌شوند و بخش اعظم آن، ‌ناشی از ضعف نظارتی و در برخی موارد، دخیل بودن سیستم نظارتی در تخلفات است.

‌وی با بیان جزئیات تخلفات صورت گرفته در این بانک طی ماه‌های گذشته اشاره می‌کند: اکنون سه تن از متخلفانی که با استفاده از سیستم ضعیف نظارتی بانک و سوء‌استفاده از اختیارات خود، مرتکب فساد مالی در سطحی گسترده شده بودند، در زندان هستد، ولی هیچ ‌گاه این موضوع رسانه‌ای نشد.

این مقام آگاه همچنین افزود: اکنون در بانک صادرات فرد و افرادی به نام «پدرخوانده» هستند‌ که در پشت صحنه و با دور زدن سیستم حراست و نظارت بانک و حتی در مواقعی با دخیل کردن سیستم نظارتی در اقدامات خود، شبکه گسترده‌ای از تخلفات را صورت می‌دهند و هیچ‌ گاه از تخلفات آن‌ها پرده‌برداری نمی‌شود!

وی عمده دلایل بروز این تخلفات در بانک صادرات را ضعف در سیستم نظارتی در کل بانک‌های کشور می‌داند و اشاره می‌کند ‌به دلیل معیوب بودن مکانیزم واگذاری این بانک، اکنون مشکلات اداری گریبانگیر بانک صادرات و بسیاری از بانک‌های دیگر در کشور است.

بنا بر این گزارش، افشای تخلفات جدید در بانک صادرات‌ در حالی است که بار‌ها منتقدان و کار‌شناسان اقتصادی و مالی کشور، ضعف نظارت و سیستم ارزیابی و نظارت بانکی ‌در کنار ضعف و خلأ قانونی در برخورد با متخلفان مالی و کندی رسیدگی به تخلفات را ‌از دلایل عمده بروز تخلفات گسترده در نظام بانکی عنوان کرده‌اند؛ موضوعی که متأسفانه در این میان به فراموشی سپرده می‌شود.

بی‌توجهی مسئولان و مقامات کشور در ‌به‌کارگیری روندی است که پیش از بروز تخلف اقدام به جلوگیری از آن کند و نه این که پس از صورت گرفتن تخلفات در حجم گسترده، متوجه آن شده و زمانی دست به کار شود که دیگر یا کار از کار گذشته ‌و یا آن که مجموعه اقدامات به محکومیت متخلفان منجر شود.

اکنون پرسش اساسی ‌این است که‌ قرار است تا چه هنگام، خلل و فرج‌های موجود در نظام بانکی کشور و ضعف سیستم نظارتی، منجر به دست بردن عده‌ای سود‌جو در بیت‌المال و حق‌الناس شود؟ آیا پس از بروز فساد بزرگ بانکی، یا حتی مدت‌ها پیش از آن نباید به فکر چاره‌‌ اساسی برای پر کردن این خلأها می‌افتادیم‌ یا آنکه به شنیدن بروز تخلف در سیستم بانکی کشور عادت کرده‌ایم؟

گفتنی است، این مقام آگاه جزئیاتی از ‌پرونده اخیر تخلفات اداری، مالی و اخلاقی صورت گرفته در این سرپرستی بانک صادرات را در اختیار گذارده است؛ جزئیاتی ک در روزهای آینده، در اختیار افکار عمومی برای قضاوت درباره چرایی بروز تخلفات گسترده در سیستم بانکی کشور‌ قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=20259
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افشای تخلفات جدید در بانک صادرات
افشای تخلفات جدید در بانک صادرات
افشای تخلفات جدید در بانک صادرات
افشای تخلفات جدید در بانک صادرات
افشای تخلفات جدید در بانک صادرات