معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: شرکتهای بیمهای که از نظر سطح توانگری پایین هستند یا باید سطح توانگری مالی خود را افزایش دهند یا در آینده از پذیرش ریسکهای جدید خودداری کنند تا به وضعیت بهتری برسند.
به گزارش پول پرس به نقل از ایسنا، رحیم مصدق با اشاره به آییننامه توانگری مالی مصوب شورایعالی بیمه و اعلام سطح توانگری شرکتهای بیمه در سال ۹۱ گفت: تقریبا بخش بیشتر شرکتهای بیمه در وضعیت مناسبی هستند و تنها چند شرکت به دلیل میزان تعهداتی که پذیرفتهاند و سقف بالایی بیمهنامه صادر کردهاند و اکنون از نظر سطح مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. وی با بیان اینکه نظارت بیمه مرکزی در سه بخش مدیریتی، فنی و مالی است، گفت: تلاشهای خوبی برای نظارت بیشتر و جلب رضایت مردم از خدمات بیمهای ارائه شده توسط شرکتهای بیمه انجام شده؛ اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. مصدق افزود: البته اینکه از صنعت بیمه رضایت وجود دارد یا نه، را مردم باید قضاوت کنند؛ اما در سالهای اخیر تلاشهای خوبی اتفاق افتاده است که یکی از نشانههای آن افزایش نسبی ضریب نفوذ بیمه و افزایش تعداد شرکتهای بیمه و تنوع خدمات بیمه است؛ اما تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم که باید تلاش بیشتری کرده تا به آن برسیم. وی خاطر نشان کرد بخشی دیگر از وظیفه اصلی بیمه مرکزی تنظیم و تدوین قوانین بیمهای و حمایت حقوق بیمهگذاران و بیمه شدگان و اعمال نظارت دولت بر فعالیتهای بیمهای است؛ بنابراین قبل از آنکه شرکتهای بیمه تاسیس شوند بهخصوص شرکتهای خصوصی وضعیت موسسان و بعد مدیران پیشنهادیشان را با مقرارت تطبیق میدهیم. وی افزود: نظارت بعدی بیمه مرکزی بر شرایط بیمهنامهها، نحوه صدور و فعالیشان و شکایاتی که مردم ممکن است داشته باشند، خواهد بود و نوع بعدی نظارت مالی است که وضعیت مالی شرکتهای بیمه را با بررسی صورتهای مالی، ترازنامه وضعیت سرمایهگذاریهایشان انجام میشود که اخیرا هم با استفاده از قوانین بینالمللی شاخص توانگری مالی را کنترل میکنیم که نشاندهنده توانایی شرکتهای بیمه در ایفای تعهداتشان است.وی تصریح کرد: کاستیها و نواقصی در عملکرد کل شرکتهای بیمه وجود دارد و لازم است نظام اطلاعاتی و اطلاعرسانی و جمعآوری اطلاعاتشان متمرکز باشد. معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی به آییننامه حمایت از حقوق بیمهگذاران و بیمهشدگان مصوب شورایعالی بیمه اشاره کرد و گفت: در این آییننامه بهطور مشخص قید شده است که از اولین زمانی که یک شرکت بیمه میخواهد خدمتی را ارائه کند یا تبلیغاتی را در رسانه ملی داشته باشد؛ برای آنکه آن تبلیغات بری از واقعیت نباشد، ابتدا آن را بیمه مرکزی عرضه کند و بعد از گرفتن مجوز تبلیغات را انجام دهد. همچینن متن تبلیغات در مطبوعات را نیز کنترل میکنیم. وی ادامه داد: همچینن شرایط بیمهنامه باید شرایط مصوب شورایعالی بیمه باشد تا حقی از مردم تضییع نشود؛ زیرا قراردادها تخصصی است و ممکن است، دارای عبارتی باشد که برای عامه مردم روشن نباشد. همچنین در تعیین نرخ خدمات مختلف بیمه به غیر از شخص ثالث، به دلیل آنکه به خود شرکتها واگذار کردیم دقت میکنیم که شرکتهای بیمه نرخهای غیر واقعی به بیمهگذاران ندهند.
انتهای پیام