تنها دو روز تا پایان وعده صد روزه دولت یازدهم برای سامان‌دهی امور باقی مانده است

در حالی که مردان دولت یازدهم نوید می‌دانند تاثیر حضور دولت یازدهم بر زندگی مردم در صد روز اول فعالیت دولت جدید مشهود خواهد بود، گزارش خبرنگار قانون حکایت از آن دارد که مردم تاثیرات این حضور را به شکلی جز آنچه انتظار می‌رفت تجربه کرده‌اند.
گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی نشان می‌دهد پس از مدت‌های طولانی قیمت اقلام مصرفی در کشور اندکی کاهش را تجربه کرده و همین امر بسیاری از مقامات را به کاهش نرخ تورم، حداقل در سبد خوراکی خانوارها امیدوار کرده است.
هر چند بسیاری از شهروندانی که در خصوص تاثیر حضور دولت یازدهم  به این نکته اذعان داشتند که تغییراتی بیشتر را انتظار داشتند اما بررسی رفتارهای مصرفی مردم نشان می‌دهد به صورت ناخودآگاه شرایط تغییری جدی را تجربه کرده است.حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران در گفت‌و‌گو باخبرنگار ما در این خصوص گفت: طی دو ماه اخیر مردم دست از خریدهای انبوه کشیده‌اند و انبارهای خانگی مانند گذشته دائما پر نمی‌شوند. وی گفت: ما پیش از این با پدیده خرید انبوه از سوی مردم روبه‌رو بودیم اما در دو ماه اخیر حجم خریدهای این چنینی کاهش یافته و همین امر ثبات و ارامشی را به بازار بازگردانده است.
هر چند بانک مرکزی اعلام کرده است که در هفته منتهی به دهم آبان ماه نسبت به مدت مشابه قبل کاهش یافته است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ اقلام خوراکی در نیمه آبان غالبا بالاتر از نیمه مرداد است.
این وضعیت نشان دهنده تورم شدید در مواد غذایی است و این مولفه سبب فشار مضاعف بالا بودن نرخ تورم به خانوارها می‌شود.
گذشته از بازار اقلام خوراکی بازار کالاهای سرمایه‌ای چون ارز و طلا و سکه نیز از کانون توجه سرمایه گذاران خرد و عادی خارج شده است. تنزل قیمت سکه و طلا و همچنین روند کاهشی قیمت ارز در بازارهای آزاد، سبب شده کمتر کسی این روزها تمایل به حضور در این بازار داشته باشد.
یک راننده تاکسی در حوالی میدان ولیعصر در پاسخ به این سوال که آیا از اقدامات صد روزه دولت رضایت دارید، یا خیر، گفت: نمی‌توانم بی‌انصاف باشم و بگویم نه. من تا حدودی راضی هستم. به هر حال آرامشی به زندگی ما برگشته و هر روز که برای خرید می‌روم با بالا رفتن قیمت‌های کالاها مواجه نمی‌شوم اما با این حال فکر می‌کنم در برخی حوزه‌ها دولت چندان خوب عمل نکرد.
وی ادامه داد: مثلا در حوزه خودرو واقعا توقع ما چیز دیگری بود. جدا از اینکه تاکسی من فرسوده است و منتظر اعلام طرح‌های جدید برای جایگزینی آن هستم، فکر می‌کردم در دولت یازدهم قیمت این کالا کاهش یابد و ما شاهد تاثیر ملموس سیاست گذاری‌های دولت باشیم اما متاسفانه می‌بینیم که وزیر صنعت از قیمت بالا دفاع می‌کند و همزمان خودروسازان هم قیمت‌هایشان را افزایش می‌دهند.
وی تنها کسی نیست که از موضع‌‌گیری مقامات دولتی ناراضی است. یکی از فعالان بازار ارز در میدان فردوسی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بازار ارز تحت تاثیر اتفاقات مثبتی که در حوزه سیاست افتاده بود، در حال شکل عوض کردن بود. مردمی‌که طی دو سه سال اخیر دلار خریده بودند، در حال فروش دلاهایشان بودند که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد نباید دلار ارزن شود. همین مسئله سبب شد کاهش قیمت‌ها متوقف شود و مردم دست نگه‌دارند و دوباره به امید افزایش قیمت دلار بمانند.
وی گفت: اگر رئیس کل بانک مرکزی این موضع را نمی‌گرفت قیمت دلار تا ۱۸۰۰ تومان پایین می‌آمد و چه بسا دوباره به همان سه هزار تومان برمی‌گشت اما این اظهار نظر بدبینی را نسبت به دولت یازدهم ایجاد کرد. اینکه خود دولتی‌ها دوست ندارند قیمت‌ها کاهش یابد و جلوی آن را گرفته‌اند.
وی در جواب این سوال که وضعیت امروز بازار چیست، گفت: این روزها بازار در شرایط نرمالی است. جدا می‌توانم بگویم ظرف دو سال اخیر هیچ وقت چنین آرامشی بر بازار حاکم نبوده است. مردمی‌که به دلار نیاز دارند، مشتری ما هستند و کمتر کسی برای پس انداز و حفظ ارزش پول دست به خرید دلار می‌زند.
وی گفت: حتی این وضعیت در بازار سکه نیز وجود دارد. مانند سابق وقتی به اعیاد مذهبی نزدیک می‌شویم و عروسی‌ها زیاد می‌شود مشتریان سکه نیز افزایش می‌یابند اما وقتی اوضاع عادی است کسی برای خرید نمی‌آید. در حالی که پارسال همین موقع مردم با تمام پس اندازشان به میدان می‌آمدند و سکه می‌خریدند. حالا هر قدر که توان داشتند.
بازار مسکن، کاهش رکودی
یکی از مشاوران املاک منطقه سید خندان نیز در خصوص تاثیر اقدامات صد روزه دولت بر بازار مسکن گفت: قیمت مسکن در این مدت کاهش یافته است.هر چند بازار مسکن رونق نگرفته است اما کاهش قیمت‌ها سبب شده است بسیاری از خریداران و فروشندگان واقعی در بازار باقی بمانند. وی گفت: البته با توجه به اینکه دولت جدید برنامه‌هایی برای تجهیز مالی خریداران مسکن ارائه کرده است، می‌توان چنین نتیجه گرفت که مردم در انتظار تعیین تکلیف نیز هستند و می‌خواهند نتیجه اقدامات دولت یازدهم را در این حوزه ارزیابی کنند.
جدول شماره یک قیمت اقلام خوراکی و جدول شماره دو قیمت اقلام سرمایه‌ای را در بازار در نیمه مرداد و حال حاضر بازار نشان می‌دهد.
منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=19667
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کارنامه سه ماهه عملکرد اقتصادی دولت روحانی
کارنامه سه ماهه عملکرد اقتصادی دولت روحانی
کارنامه سه ماهه عملکرد اقتصادی دولت روحانی
کارنامه سه ماهه عملکرد اقتصادی دولت روحانی
کارنامه سه ماهه عملکرد اقتصادی دولت روحانی
کارنامه سه ماهه عملکرد اقتصادی دولت روحانی
کارنامه سه ماهه عملکرد اقتصادی دولت روحانی