هر خریدی که بکنید، تقریبا جزء یکی از ۱۰ غول اقتصادی جهان است، از شلوارجین گرفته تا لوازم خانگی یا جزیی ترین کالایی که مصرف می کنید.
شرکت های غول آسا تقریبا همۀ آنچه را که شما می خرید در کنترل خود دارند از تولیدات خانگی گرفته تا غذای حیوانات و حتی شلوار جینی که می پوشید. می پرسید چگونه؟ برای پاسخ به اینفوگرافیک زیر را نگاه کنید:

 

13-11-6-13941k0pv0.jpg (2000×1256)

 

پایگاه اینترنتی “پالیسی میک” اینفوگرافیکی را با عنوان ” فریب انتخاب” منتشر کرده که در آن شبکه ای زنجیره ای متشکل از شرکتها و برندهای جهانی را به تصویر کشیده است که در نهایت متعلق به یکی از ۱۰ کمپانی و یا غول جهانی هستند. شاید نام آنها را شنیده باشید اما جالب است بدانید که این غولها چگونه نفوذ خود را در سرابر جهان گسترش داده اند.
اینفوگرافیک فوق، شرکتهای مختلف و زیر مجموعۀ برندهای غول آسای جهانی را به تصویر کشیده است که از طریق ایجاد شرکتهای کوچکتر بازارها و مارکت های جهانی را در کنترل خود دارند. به عنوان مثال شرکت کوکاکولا شرکت مانستر را در تملک خود ندارد، اما نوشیدنی های انرژی زا پخش می کند. البته اشکالاتی در این نقشه وجود دارد، مثلا اینکه به این مسئله اشاره نشده است که برند پی اندجی( P&G)، شرکت پرینگلز را به شرکت کلوگز فروخته است. چند نمونه از این تغییرات که در به روزرسانی اینفوگرافیک اعمال نشده است، به شرح ذیل است:
گروه یوم برندرز Yum Brands شرکت کی‌اف‌سی KFC و تاکو بل Taco Bell را در اختیار دارد. این گروه یکی از شرکتهای زیرمجموعۀ پپسی بوده است. همۀ رستوران‌های یوم برندز به دلیل شراکت ویژه با این گروه تولیدکنندۀ نوشیدنی، تنها تولیدات پپسی را می فروشند.
شرکت ۸۴ میلیارد دلاری پروکتور اندگمبل ( Proctor & Gamble)- بزرگترین شرکت تبلیغاتی در ایالات متحده آمریکاست که با تعداد قابل توجهی از سایر برندها از حوزۀ پزشکی گرفته تا گرانترین محصولات مد ادغام و جفت شده اند. به گفتۀ گروه پی اندجی همۀ این شرکتهایی که در هم ادغام شده اند نزدیک به ۴.۸ میلیون مشتری را از طریق همین شبکه در اقصی نقاط دنیا در اختیار دارند.
شرکت ۲۰۰ میلیارد دلاری نسله کورپوریشن- که با شکلات هایش معروف است- اما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غذا در جهان است- در حدود ۸ هزار برند مختلف را در سراسر جهان در اختیار دارد که یا آنها را در تملک خود دارد و یا آنکه با بخش هایی از آن شریک است. در این برند غول آسا، گروه آرایشی لوره آل L’Oreal، شرکت تولیدکنندۀ غذای کودک جربر(Gerber)، گروه تولیدکنندۀ لباس دیزل(Diesel) و شرکت تولیدکنندۀ غذای حیوانات پورینا اندفریسک Purina and Friskies قرار دارد.
شرکت یونی لور(Unilever)، تولیدکنندۀ لوازم شوینده، اعلام کرده است که ۲ میلیون مشتری در سراسر جهان دارد و شبکۀ گسترده ای را در کنترل خود دارد که هر چیزی را که تصور کنید از گوش پاکن گرفته تا شکلات های بادام زمینی با مارک اسکیپی را تولید می کند.
در دهه های اخیر اخبار و اطلاعاتی که دریافت می کنید نیز شامل این چارت می شود. ۹۰% از رسانه ها در حال حاضر توسط تنها ۶ شرکت کنترل می شود، که البته از سال ۱۹۸۳ از ۵۰ عدد به این رقم (۶عدد) رسیده است که در نمودار ذیل می توانید آن را مشاهده کنید:



 

جالب است بدانید این زنجیره در مورد بانکها هم صدق می کند: ۳۷ بانک بزرگ پس از دو دهه تنها به ۴ عدد تبدیل شده اند: جی پی مورگان، بانک آمریکا، وال فارگو و سیتی گروپ.
۱۰ موسسۀ بزرگ مالی آمریکا ۵۴% از کل دارایی ما را تشکیل می دهد. در سال ۱۹۹۰، این رقم ۲۰% بود. شمار بانکها از بیش از ۱۲۵۰۰ عدد به ۸۰۰۰ عدد کاهش یافته است.
در نمودار ذیل می توانید سیر تغییرات و ادغام‌های بانکی را ببینید:


 

منبع: خبرآنلاین


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=19625
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

۱۰ برندی که سبد خرید مردم جهان را در اختیار دارد
۱۰ برندی که سبد خرید مردم جهان را در اختیار دارد
۱۰ برندی که سبد خرید مردم جهان را در اختیار دارد
۱۰ برندی که سبد خرید مردم جهان را در اختیار دارد
۱۰ برندی که سبد خرید مردم جهان را در اختیار دارد
۱۰ برندی که سبد خرید مردم جهان را در اختیار دارد