در میانه برنامه مناظره تلویزیونی بررسی چگونگی حذف و راهکارهای آن، بحث و تبادل نظر بالا گرفت و اصلاح نسبی قیمت‌ها موضع داغ برنامه شد.
در ادامه برنامه مناظره بررسی حذف دهک‌های برخوردار از دریافت یارانه، موارد مطرح شده به چالش کشیده شد و کارشناسان برنامه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

جمشید پژویان، اقتصاددان با اشاره به اینکه قیمت حامل‌های انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها به مدت طولانی تثبیت و همین امر موجب به هم ریختن برنامه‌ریزی‌ها شد، اظهار داشت: به عنوان مثال یک واحد ریسندگی باید یک کیلو نخ را به جای ۲۰ واحد نیرو، با ۱۰۰ واحد تولید کند.

جعفر قادری نیز در واکنش به سخنان پژویان با تاکید بر اینکه باید رشد تغییرات قیمتی به صورت تدریجی انجام می‌شد گفت: افزایش هزینه‌های تولید منجر به بهم ریختن بازار شد.

پژویان نیز تصریح کرد: تورم بعد از سال اجرای هدفمندی، ۱۲ درصد بود و اگر کنترل‌های شدیدی روی قیمت‌ها انجام می‌شد، شاهد ایجاد بازارهای سیاه در گوشه و کنار کشور بودیم.

احمد میدری با بیان اینکه در کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود، گفت: در این میان ۱۵ هزار میلیارد کسری برای دولت ایجاد شده است.

پژویان با بیان اینکه در صورت اصلاح قیمت‌های نسبی نباید تغییری در تورم ایجاد می‌شد، گفت: چرا که در روند پرداخت یارانه‌ها مبالغی از دهک‌های پردرآمد دریافت و به همه مردم پرداخت و از آن جیب به این می‌شد.

میدری در واکنش به سخنان پژویان تصریح کرد: آن چیزی که در ایران اتفاق افتاده است را تحلیل کنید و نه نظریه‌های خود را.

وی گفت: هیچ کشوری در دنیا یارانه به همه پرداخت نکرد و آن موقع که شما دفاع می‌کردید مشخص بود که به اینجا کشیده می‌شود.

قدیری‌ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه با تغییر دولت‌ها هنوز تورم پابرجا است، تصریح کرد: بیش از یک و نیم سال است که قیمت حامل‌های انرژی تغییری نداشته پس چرا تورم در حال افزایش است.

راغفر نیز در واکنش به سخنان پژویان در خصوص اصلاح قیمت‌های نسبی گفت: ایشان معتقد به دست نامرئی آدام‌اسمیت است که بازار خود به خود کنترل شود.

پژویان در واکنش به سخنان راغفر گفت: من تخصصم اقتصاد بخش عمومی است و بهتر از شما این مسائل را می‌فهمم؛ آن چیزی که می‌گویم را شما بهتر نمی‌دانید.

قدیری ابیانه نیز تصریح کرد: اکنون ثروتمندان به واسطه توانایی مالی، یارانه چندین برابری نسبت به اقشار ضعیف جامعه دریافت می‌کنند.

راغفر، اقتصاد‌دان با بررسی اصلاح قیمت‌های نسبی در جامعه تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت نان بربری قبلاً ۲۰۰ تومان بود و بنزین هم ۱۰۰ تومان.

وی ادامه داد: در این شرایط تولید‌کننده نان به ازای فروش یک نان، دو لیتر بنزین دریافت می‌کرد ولی اکنون نان بربری ۲۵۰ تومان شد و بنزین ۴۰۰ تومان.

راغفر ادامه داد: در این صورت اصلاح قیمت‌های نسبی به طور دقیق انجام نشد و اصلاح قیمت‌های نسبی که مدنظر آقای پژویان است به این شکل باید انجام می‌شد.

پژویان در واکنش به سخنان راغفر تأکید کرد: من منطق خودم را بهتر از شما می‌دانم.

در ادامه این برنامه کارشناسان به طور فعال در مناظره به بحث و تبادل نظر پرداخته و محمد‌حسین قدیری ابیانه با بیان اینکه از سهم فقرا برداشتیم و به ثروتمندان پرداخت کردیم گفت: اکنون ثروتمندان چندین برابر فقرا از یارانه بهره‌مند می‌شوند.

راغفر نیز گفت: روش پرداخت غلط بود و باید دید در شرایط فعلی چه عاملی به وجود آمد که تورم افزایش یافت و بحث بر این است که باید اصلاح قیمت‌ها نیز انجام شود.

پژویان نیز گفت: آقای قادری اعتراض کردند که چرا قیمت‌ها به یکباره افزایش یافت؛ دولت اشتباهاتی کرد و زمانی هم که قانون مصوب شد هم نوشتم و هم گفتم که مجلس از دولت نقشه راه می‌خواهد.

وی ادامه داد: در آن زمان اشاره کردند که چطور قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا خواهد شد و اینکه استراتژی دولت در این زمینه چیست.

راغفر در واکنش به سخنان پژویان گفت: منابع ملی نباید صرف خورد و خوراک و مصرف مردم می‌شد.

پژویان گفت: من ۴۰ سال است که می‌گویم قیمت‌ها باید اصلاح شود.

راغفر در واکنش به سخنان پژویان تأکید کرد: من معتقدم حرف‌های شما پایانی ندارد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه اگر نفت بشکه ۱۱۰ دلار است باید بر مبنای آن قیمت حامل‌های انرژی تعیین شود گفت: در این صورت قیمت هر لیتر نفت خام ۷۰ سنت و هزینه پالایش آن نیز لحاظ شود و نهایتا به صورت شناور قیمت بنزین اعمال شود.

راغفر در واکنش به سخنان قدیری ابیانه تصریح کرد: این اتفاق زمانی است که اقتصاد دارای ثبات باشد و رانت در آن وجود نداشته باشد.

قادری نیز در ادامه با بیان اینکه متأسفانه بسته‌های سیاستی برای کنترل تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تدوین نشد گفت: در روند اجرا شاهد افزایش هزینه و نقدینگی بودیم.

وی ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که روش مرحله اول باید اصلاح شود و بحث این است که براساس ثروت و درآمد افراد یارانه‌ها هدفمند پرداخت شود.
منبع: خبرگزاری فارس


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=18275
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مناظره یارانه‌ای به دوئل ختم شد
مناظره یارانه‌ای به دوئل ختم شد
مناظره یارانه‌ای به دوئل ختم شد
مناظره یارانه‌ای به دوئل ختم شد
مناظره یارانه‌ای به دوئل ختم شد
مناظره یارانه‌ای به دوئل ختم شد
مناظره یارانه‌ای به دوئل ختم شد