سمینار ماهانه پژوهشکده پولی و بانکی با موضوع «حقوق بانک مرکزی: استقلال بانک مرکزی و مصونیت بین المللی آن» با حضور صاحب نظران دانشگاهی و بانکی برگزار شد.

به گزارش پول پرس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مصطفی السان سخنران این همایش در این سمینار با ارایه ی مقاله ای، دو مقوله استقلال بانک مرکزی، رابطه متقابل استقلال و مصونیت بانک مرکزی در سطح داخلی و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث حقوقی مهم در مورد بانک مرکزی به‌ویژه از حیث اقتصادی ، بحث استقلال بانک مرکزی است، به نحوی که استقلال تصمیم‌گیری و عملکرد بانک مرکزی به عنوان یکی از پیش‌نیاز‌های اصلی اقتصاد سالم محسوب می شود خاطرنشان کرد: برخلاف تصوری که ممکن است در بادی امر به ذهن برسد، «استقلال بانک مرکزی» موضوعی حقوقی و دارای آثار اقتصادی است، چرا که تعیین حدود اختیارات، وظایف و مسئولیتهای بانک مرکزی به موجب قانون به عمل می‌آید و دولت نمی‌تواند چیزی غیر از آنچه که در قانون پیش‌بینی شده را به بانک مرکزی تحمیل کند. بنابراین، اگر استقلال بانک مرکزی به عنوان یک مطلوب مدنظر باشد، بهترین ابزار ممکن برای تحقق این امر، پیش‌بینی آن در قانون است.

وی با بیان این که در مورد مصونیت بانک‌ مرکزی، بررسی‌تطبیقی حقوق کشورهای مختلف حکایت از آن دارد که کشورهای پیشرفته از طریق وضع قانون و دادگاههای آنها با تفسیر موسع از مقررات، سعی دارند تا با پذیرش مصونیت اموال بانکهای مرکزی خارجی، از این طریق توجه کشورهای پیشرفته را برای سرمایه‌گذاری در خاک خود فراهم نمایند، افزود: هنوز هم دادگاهها در این مورد که بانکهای مرکزی دارای استقلال عمل هستند یا جزئی از اراده دولت متبوع خود بوده و در نتیجه شایستگی برخورداری از مصونیت خاص را ندارند، باهم اختلاف نظر دارند.

وی در پایان تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قایل شدن مصونیت برای بانک مرکزی، تا حدودی از همان فلسفه‌ای پیروی می‌کند که اقتصادهای پیشرفته به دنبال آن بوده‌اند.

گفتنی است در پایان این سمینار، میزگردی با حضور غلامحسین عربیه مدیر اداره بررسی های حقوقی بانک مرکزی ، علیرضا مسعودی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و حمید قنبری رییس گروه پژوهش ، قراردادها و دعاوی بین‌المللی بانک مرکزی برگزار و شرکت کنندگان در میزگرد به بحث ، پرسش و پاسخ در زمینه موضوع سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=17971
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

استقلال بانک مرکزی، پیش‌نیاز اقتصاد سالم
استقلال بانک مرکزی، پیش‌نیاز اقتصاد سالم
استقلال بانک مرکزی، پیش‌نیاز اقتصاد سالم
استقلال بانک مرکزی، پیش‌نیاز اقتصاد سالم
استقلال بانک مرکزی، پیش‌نیاز اقتصاد سالم