کد خبر: 170725
دوشنبه 13 بهمن 1399 - 10:39
با همه گیری اینترنت و به تبع آن فضای مجازی و شبکه ها زندگی همه مردم دنیا با تغییر و شاید بتوان گفت جهش عجیبی مواجه شد. به آن حد عجیب که دنیا با تغییرات ناگهانی زندگی پس از انقلاب صنعتی مواجه شد.
اخبارپول- مریم ابونیا: اینترنت برای نسل دهه۶۰ شاید یک تفریح بود اما بعدها تبدیل به زندگی و به تبع آن نیاز روزمره شد. ورود نسل جوانی که با اینترنت بزرگ شده به جامعه، نیازهای جدیدی را ایجاد کرد که به جرات میتوان یکی از آنها را نیاز به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی نام برد.
ورود این نسل به صحنه کسب و کار و نیاز به استفاده از شیوههای جدید برای کارهای بانکی روزمره، بانکها را بر آن داشت که به این فضا ورود کنند و هر روز خدمتی جدید در عرصه بانکداری الکترونیک جهت راضی نگهداشتن این قشر از مشتریان خود، عرضه کنند.
در این میان بانکها با چالشهای جدیدی مواجه شدند، اینترنتی که تازه همه گیر شده بود و درخواستهای متنوع و جدید بانکی از سوی نسل جوانی که وارد عرصه کسب و کار شده و خدماتی متناسب با اهداف مالی خود میخواهد.
برخی بانکها با سرعت بیشتری گوی سبقت را ربودند و زودتر و با سرعت بیشتری نسبت به سایرین خدمات خود را به روز کردند و طبعا استقبال نسل جوان هم از این بانکها چشمگیر شد.
اما در بحث استقبال نسل جدید از خدمات یک بانک معیارهای زیادی وجود دارد. در یک کلام شاید بتوان پاسخدهی به تمام نیازهای یک مشتری در یک بانک آن هم به صورت مجازی را بتوان معیاری کلی برای بانک جوان پسند بودن عنوان کرد.
مشتری که امروز به توسعه کسب و کارها بر بستر اینترنت و البته شرایط محدودکننده شیوع کرونا در دنیا علاقه ای به انجام امور بانکی خود به صورت حضوری ندارد و از طرفی نیازهای بانکی دارد که تا کنون وجود نداشته، قطعا به سمت بانکی میرود که هر روز خدمت تازه ای در این فضا عرضه میکند.
این فضا فرصت خوبی را برای شبکه بانکی کشور به وجود آورده تا با تقویت زیرساختهای خود بتواند خدمات متنوعتری را به صورت غیرحضوری به مشتریان خود عرضه کند.
بانک ایران زمین، از حدود ۴ سال پیش اولین گام های دیجیتالی شدن را برداشت و با ایجاد زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات بانکداری دیجیتال وارد این عرصه شد.
به گفته فرهاد اینالوئی معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین، نسل جدید علاقهای به مراجعه حضوری به شعب ندارد و یک بانک دیجیتال که بدون شعبه بوده و تمام عملیات بانکی در آن بهصورت الکترونیکی و با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام میشود، پاسخدهی مناسبی برای این سلیقه نسل جوان دارد.
بانک دیجیتال یک بانک تمام الکترونیک محسوب شده و داده محور عمل میکند. این نوع خدمات بر اساس دادهها به مشتریان خود سرویسدهی میکند؛ ازاینرو هر میزان بانکی با دادههای مشتریان خود بیشتر درگیر شود به مفهوم بانکداری دیجیتال و بانک جوان پسند نزدیکتر شده است.
از این مطلب میتوان به مفهموم بانکداری شخصی شده رسید که میتواند به شدت با استقبال نسل جوان مواجه شود. بطوریکه اگر بانک ایران زمین بتواند نوعی بانکداری شخصی و متناسب با نیاز هر شخص ایجاد کند، طبعا استقبال چشمگیری از آن خواهد شد.
به گفته اینالویی، دیجیتالی کردن یک بانک بزرگ خیلی سخت و پیچیده بوده و نیازمند تغییر نگرش در دیدگاه مدیران و کارکنان بانکی دارد. بزرگترین چالش برای حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال تغییر فرهنگ سازمان از سمت یک ساختار سلسله مراتبی و شعبه محور به سمت یک سازمان سرویس محور است. این تحول نیز نیازمند ایجاد تغییرات اساسی هم در نگرش مدیران ارشد و هم نگرش کارمندان ستاد و شعب است.
به گفته معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین در آینده ممکن است بزرگترین بانک جهان هیچ شعبهای نداشته باشد؛ و این مساله خیلی دور نیست و باید خودمان را برای این آینده نزدیک آماده کنیم.
گفتنی است، اولین پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین با نام فراز (فناوری روز ایران زمین) اخیرا به صورت آزمایشی شروع به کار کرده تا با تکمیل آن و نیز با دریافت تجربه مشتریان در این خصوص به عنوان پلتفرمی تاثیر گذار در بانکداری دیجیتال از سوی بانک ایران زمین به صورت کامل در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.
به گفته عبدالمجید پورسعید مدیر عامل بانک ایران زمین، پلتفرم فراز با بهره گیری فناوری روز ایران زمین تلاش می کند تا با پیاده سازی بانکداری دیجیتال ضمن کمک به رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی کشوری پنجره ای جدید از خدمات بانکی را همگام با تکنولوژی های روز دنیا به مردم کشورمان ایران زمین ارائه کند.
از طرفی این بانک با راهاندازی مرکز نوآوری ایرانزمین و مشارکت فعالانه و ارائه خدمات بانکی متنوع به فین تکها و شرکتهای دانشبنیان درحالتوسعه فعالیتهای خود در مسیر نوآوری است.
درپایان میتوان اینطور عنوان کرد که تلاش بانک ایران زمین برای تحقق بانکداری دیجیتال در کنار بانکداری سنتی، در آینده نزدیک میتواند بانکی جوان پسند شود و هم اینکه مشتریان سنتی خود را نیز به نحو احسن راضی نگاه دارد.