«کف قیمت دلار کجاست؟» این سوالی است که هر بخش اقتصاد ایران به آن به یک شکل پاسخ می‌دهد. ولی‌الله سیف پیش از اینکه بر مسند رییس‌کلی بانک مرکزی بنشیند، نرخ ۳۲۰۰ تومان را برای دلار مناسب دانسته بود و در آخرین اظهارنظر خود درباره نرخ ارز نیز در اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که قیمت دلار در بازار داخلی به کف قیمتی رسیده است. در کنار آن، بخش خصوصی و تجار از این سخنان سیف استقبال کرده و آنها هم تاکید دارند که برای اینکه در بخش صادرات زیان نبینند، نباید نرخ ارز به کمتر از ۳۰۰۰ تومان کاهش یابد. اما در مقابل این اظهارات، کارشناسان و فعالان اقتصادی بارها بر این نکته اذعان داشته‌اند که ثبات و عدم نوسان نرخ ارز بسیار مهم‌تر از افزایش یا کاهش آن است. اما واقعا نقطه آرامش نرخ دلار کجاست؟ غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که نرخ ارز با چه فرمولی تعیین می‌شود، گفت: تعیین نرخ ارز فرمولی ندارد.

البته ممکن است فرمول‌هایی وجود داشته باشد که حدود نرخ ارز را تعیین کند، اما مساله ریاضی نیست که نرخ تعیین آن با فرمول‌های ریاضی حل شود. نرخ ارز را بازار آزاد تعیین می‌کند.

 

نرخ دلار را بازار تعیین می‌کند

طهماسب مظاهری، رییس‌کل اسبق بانک مرکزی نیز در مقابل این پرسش که آیا هم‌اکنون نرخ دلار حدود ۳۰۰۰ تومان، نرخ کف بازار است یا خیر؟ اظهار داشت: نرخ را هیچ‌کس نباید اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ دلار را فقط بازار تعیین می‌کند، افزود: در گذشته و امروز این مطرح بوده که نرخ دلار را بازار تعیین می‌کند ولاغیر.

مظاهری در مقابل این سوال که زمانی می‌توان گفت که نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند که سیستم تعیین نرخ در ایران عرضه و تقاضا باشد، ولی زمانی که انحصار دلار در کشور ما در اختیار بانک مرکزی و دولت است، باز هم می‌توان اصرار داشت که نرخ دلار را بازار تعیین می‌کند؟ باز هم تاکید کرد: نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند.

 

نرخ دلار کمتر از ۳۰۰۰ تومان است

در این میان، یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران درباره اظهارات برخی صادرکنندگان در راستای افزایش نرخ ارز در بازار گفت: مهم‌ترین مساله‌ مطرح در رابطه با نرخ ارز، ثبات آن در بازار است.

وی ادامه داد: ثبات نرخ ارز در بازار نه‌تنها به نفع مصرف‌کنندگان بوده، بلکه واردکنندگان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز از ثبات آن سود می‌برند.

آل‌اسحاق با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی نیز در این بین این است که تلاطم نرخ ارز را در محدوده مشخص مدیریت کند، تصریح کرد: علاوه بر این، بانک مرکزی باید به دنبال حفظ ارزش پول ملی نیز باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه نرخ ارز در چند حوزه اقتصادی تاثیرگذار است، درباره ادعای صادرکنندگان مبنی بر اینکه کاهش نرخ ارز به صادرات لطمه وارد کرده است، متذکر شد: شاید بالا رفتن نرخ ارز برای صادرکنندگان در کوتاه‌مدت مفید باشد، اما باید توجه کرد که افزایش نرخ ارز تعادل اقتصاد را به‌هم می‌زند.

به اعتقاد وی، مشکل ما در حال حاضر کمبود منابع ارزی نیست، بلکه مشکل ما چگونگی استفاده از این منابع است. با امید به حل و فصل واقعی مشکلات می‌توان به استفاده از منابع ارزی امیدوار بود.

آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه جهت واقعی نرخ ارز در اقتصاد به سمت بالا نیست، بیان کرد: نرخ ارز در کشور باید زیر ۳۰۰۰ تومان باشد و هر اظهارنظری برای بالا بردن نرخ آن به ضرر اقتصاد کشور است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه افزایش نرخ ارز نه‌تنها به نفع صادرکنندگان بلکه به جهت تامین کسری بودجه به نفع دولت نیز هست، خاطرنشان کرد: دولت برای تامین ریال نرخ ارز را مشخص می‌کند، ولی باید بدانیم که مصالح اقتصادی کشور تعادل نرخ ارز و رساندن آن به زیر ۳۰۰۰ تومان است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کسی نباید به دنبال افزایش نرخ ارز باشد. دولت باید توان خود را برای ثبات و رساندن نرخ آن به زیر ۳۰۰۰ تومان به کار ببرد.

 

ارزانی ارز قاچاق را بالا می‌برد

اما اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است که اگر نرخ ارز بیش از حد ارزان شود، حتما به افزایش واردات و انگیزه قاچاق کالا کمک خواهد کرد.

وی درباره نحوه تعیین نرخ ارز اظهار داشت: در صورت در نظر گرفتن ۱۰ درصد هزینه جنبی تامین ارز از مرکز مبادلات ارزی و هزینه فرصت چند ماهه برای دریافت ارز به نرخ هر دلار حدود ۳۰۰۰ تومانی می‌رسیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواهان تثبیت نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصادی کشور هستند، گفت: فعالان اقتصادی به هیچ‌وجه نمی‌خواهند به طور غیرمنطقی افزایش یا کاهش یابد.

عسگراولادی ادامه داد: برای تعیین نرخ ارز واقعی هم می‌توانیم از سبد کالاهای عمده وارداتی و صادراتی و مصرف داخلی استفاده کنیم. البته این طور نیست که افزایش نرخ ارز فقط به نفع صادرکنندگان باشد، چون در ادامه باید کالای داخلی را با نرخ گران‌تر تامین کنند، بنابراین هیچ سودی ندارد.

وی با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای حل مساله تحریم‌ها و ساماندهی دیپلماسی اقتصادی متذکر شد: چنانچه تحریم‌های بانکی و نفتی برطرف شود، می‌توان نرخ ارز را در سطحی دیگر به طور واقعی تعیین کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران در نهایت با تاکید بر واقعی شدن نرخ ارز گفت: اگر نرخ ارز بیش از حد ارزان شود، حتما به افزایش واردات و انگیزه قاچاق کالا کمک خواهد کرد.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=16990
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نرخ آرام‌بخش دلار
نرخ آرام‌بخش دلار
نرخ آرام‌بخش دلار
نرخ آرام‌بخش دلار
نرخ آرام‌بخش دلار
نرخ آرام‌بخش دلار
نرخ آرام‌بخش دلار