دخل و خرج ۴ساله صندوق توسعه ملی ۵۴.۶ میلیارد دلاری از سالهای ۸۹ تا ۵ماهه ۹۲ حاکی است، ۱۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار از منابع این صندوق خرج شده و ۳۳.۶ میلیارد دلار آن هنوز باقی است.

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، مشروح گزارش عملکرد صندوق توسعه ملى طی سالهای ۸۹ تا ۵ماهه ۹۲ منتشر شد. منابع و مصارف صندوق توسعه ملی براساس مفاد بندهای (ح) و (ط) ماده (۸۴) قانون برنامه پنجم توسعه تعیین شده است. اصلی‌ترین منابع واریزی به حساب صندوق توسعه ملی، درآمد حاصل از صدور نفت و گاز بوده و از دیگر منابع می‌توان به سود متعلقه به موجودی حساب و بازدریافت تسهیلات اعطایی اشاره کرد. همچنین عمده اقلام مربوط به مصارف صندوق شامل برداشت از حساب صندوق بابت اعطای تسهیلات ارزی و ریالی و سرمایه گذاری در ابزارهای پولی و مالی خارجی می‌باشد.
به‌موجب تبصره (۲) بند (ح) اساسنامه صندوق،‌ حساب‌های صندوق می‌بایست نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نگهداری شود که البته با اصلاحیه انجام‌شده طبق بند (۷) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، حساب‌های مورد تأیید بانک مرکزی در خارج از کشور به حساب‌های مجاز صندوق اضافه شده است. در همین راستا، بانک مرکزی در پایان هر ماه نسبت به اعلام میزان واریزی، برداشت و مانده حساب صندوق اقدام می‌نماید. در جدول زیر، میزان منابع و مصارف صندوق طی سالهای ۹۲ -۱۳۸۹ ارایه شده است.
بررسی عملکرد منابع واریزی طی سالهای گذشته مبین آن است که تاکنون بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار به حساب صندوق واریز شده و در مجموع رقمی حدود ۲۰ میلیارد دلار بابت مصارف قانونی از حساب صندوق برداشت و تعهد شده است.
مانده فعلی حساب صندوق نزد بانک مرکزی رقمی بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار می‌باشد. بیشترین واریزی به حساب صندوق متعلق به سال ۱۳۹۰ به‌مبلغ تقریبی ۲۱ میلیارد دلار می‌باشد که سهمی معادل ۳۸ درصد از کل منابع واریزی به صندوق را تشکیل می‌دهد.
لازم به یادآوری است که سهم منابع ورودی به صندوق طی سالهای مختلف عبارت است از سال ۸۹ معادل ۲۶ درصد، سال ۹۰ معادل ۳۸ درصد، سال ۹۱ معادل ۲۷ درصد و سال ۹۲ معادل ۹ درصد.
، مبلغ واریزی به حساب صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۴ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۰ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار، سال ۱۳۹۱ معادل ۱۵ میلیارد و ۸۴ میلیون دلار و ۵ماهه سال ۱۳۹۲ معادل ۴.۶۳ میلیارد دلار… است. البته جمع کل دوره مبلغی بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار را نشان می‌دهد.
برداشت و تعهدات حساب صندوق با عنوان مصارف در سال ۸۹ اعلام نشده اما در سال ۹۰ مبلغی بالغ بر ۴.۶۰ میلیارد دلار، سال ۹۱ بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار و سال ۹۲ بالغ بر ۳ میلیارد و ۸۶۶ میلیون دلار است. در کل دوره حدود ۲۰ میلیارد دلار برداشت شده است.
مانده تجمعی در پایان سال ۸۹ معادل ۱۴ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار، پایان سال ۹۰ معادل ۲۸ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار، سال ۹۱ معادل ۳۲ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار و ۵ماهه سال ۹۲ معادل ۳۳ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار اعلام شده است.
نمودارهای دخل و خرج صندوق توسعه ملی به‌شرح زیر است:

 

 

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=16967
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مشروح دخل و خرج ۴ساله صندوق توسعه ملی ۵۴ میلیارد دلاری + نمودار
مشروح دخل و خرج ۴ساله صندوق توسعه ملی ۵۴ میلیارد دلاری + نمودار
مشروح دخل و خرج ۴ساله صندوق توسعه ملی ۵۴ میلیارد دلاری + نمودار
مشروح دخل و خرج ۴ساله صندوق توسعه ملی ۵۴ میلیارد دلاری + نمودار
مشروح دخل و خرج ۴ساله صندوق توسعه ملی ۵۴ میلیارد دلاری + نمودار