پول پرس: صنعت بانکداری پس از فراز و نشیب های فراوانی که در عرصه بازار سرمایه سپری کرد، هماکنون با ورود یک بانک دیگر در بازار پایه فرابورس روبرو است.

به گزارش پول پرس، بانک شهر که در سال ۱۳۸۸ با تبدیل از موسسه مالی و اعتباری و با سرمایه ثبتی ۴۰۰۰ میلیارد ریال به بانک تبدیل شد، اکنون با چالشی بزرگ مواجه است؛ چالش قیمت منصفانه سهام آن. آن‌گونه که هفته‌نامه اطلاعات بورس در شماره اخیر خود نوشته است، شرکت مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین درخصوص تعیین ارزش منصفانه این بانک چند شاخص را عنوان کرده است. این شاخص‌ها عبارت است از:

ماهیت فعالیت بانک: ماهیت درآمدی بانک در ساختار سازمانی بانک هویدا می شود که با توجه به ساختار سازمانی بانک شهر، این بانک رویکرد محصول محوری و تمرکز بر مشتریان بانکداری سنتی را در پیش گرفته است.
سرمایه ثبت شده: سرمایه ثبت شده بانک شهر معادل ۴۰۰۰ میلیارد ریال بوده که حداقل سرمایه برای تشکیل بانک است و از این لحاظ محدودیت های قانونی خاصی دارد.
عملکرد و تعداد شعب: بانک دارای ۲۶۰ شعبه فعال در سطح کشور است. رویکرد مجاری توزیع در بانک شهر رویکرد بانکداری خرد و شعبه محور است.
البته سطح هزینه های اداری عمومی و تشکیلاتی این بانک نسبت به سایر بانکهای هم گروه بالاتر است.
ماهیت درآمدی بانک: نسبت درآمدهای مشاع به کل درآمد در بانک شهر طی سال های فعالیت خود ۱۷ درصد بوده است که در مقایسه با بانک های هم گروه مشابه در سطح میانگین گروه قرار دارد.
مراکز هزینه در بانک: در بانک شهر نسبت هزینه های عملیاتی بانک در جهت فعالیت اصلی حدود ۸۵ درصد بوده  است. از سوی دیگر بانک طی سال های اخیر در حال سرمایه گذاری  در شرکت های وابسته هلدینگ مالی بوده  است.
سهام‌داران اصلی: بارزترین و اصلی ترین ویژگی بانک شهر که آن را از سایر بانک ها متمایز می کند، ترکیب سهام داران است. حضور شهرداری های کلانشهرهای کشور در زمره سهامداران نکته مثبتی است.
جریان اصلی درآمدی: شهرداریها و شرکت های وابسته از مشتریان اصلی این بانک هستند که موجب بالا بودن نسبت مطالبههای جاری به کل تسهیلات اعطایی شده است.
به طور کلی بانک شهر ۱.۵ درصد از کل سهم بازار سپرده های بانکهای تجاری و ۶.۲ درصد بازار سپردههای بانک های خصوصی را در اختیار دارد. از سوی دیگر تنها ۰.۷۵ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک های تجاری در اختیار بانک شهر بوده  است.
آنچه که از بررسی و تحلیل صورت های مالی سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۰ بانک برمی آید، سود هر سهم بانک شهر برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ معادل ۳۳۰ ریال پیشبینی می شود.
بر همین اساس و با توجه به نسبت قیمت به درآمد صنعت بانکداری در بازار سرمایه که در محدوده ۶.۱ برابر است و ذکر این موضوع که بانک شهر در مرحله توسعه و رشد در صنعت است، محدوده قیمتی ۱۶۵۰ تا ۱۸۵۰ ریال، محدوده قیمتی مناسبی برای عرضه اولیه سهام این بانک برآورد میشود.
البته باتوجه به اینکه این سهم در بازار پایه فرابورس که از نقدشوندگی کمتری برخوردار است، عرضه می شود، باید حاشیه ریسک نقدشوندگی برای این سهم درنظر گرفته شود.
بر اساس این گزارش، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان نیز درباره ورود بانک شهر به بازار سرمایه معتقد است، هرچند بانکهای کارآفرین و سینا بهخاطر قدمت تاسیس یکسری ویژگیهای متفاوت از این بانک دارند.
برای ارزشگذاری سهام بانک شهر لازم است که جریانهای نقد آزاد حقوق صاحبان سهام بانک برای یک دوره معقول پیشبینی شود اما به دلیل در دسترس نبودن ریز اطلاعات موردنیاز، با استفاده از مدلهای نسبی به ارزشگذاری تقریبی سهام این بانک میپردازیم. یکسری نسبتهای مهم بانکهای مشابه در جدول زیر آورده شده است.
اطلاعات جدول با توجه به دادههای صورتهای مالی سال ۹۱ و همچنین قیمت سهام شرکتها در ابتدای مهرماه و نسبت ارزش بازار به سود با توجه به سود پیشبینی شده سال ۹۲ محاسبه شده است.
نسبت سود به درآمد و همچنین نسبت درآمدهای غیرمشاع بانک شهر به درآمدهای مشاع آن برای سال ۹۱ به ترتیب ۱۴ و ۶ درصد بوده که ازنظر سود به درآمد یا همان حاشیه سود، برابر با متوسط صنعت است و درنتیجه میتوان گفت که از منظر هزینهای، بانک بهطور مطلوبی مدیریت میشود. اما از دیدگاه درآمدهای غیرمشاع، به دلیل نبود تنوع فعالیتهای غیرکارمزدی، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
در جدول زیر ارزش هر سهم بانک براساس چهار نسبت اصلی آورده شده است. ملاحظه میشود که با توجه به مدلهای نسبی قیمت هر سهم بانک در دامنه ۱۷۰ تا ۳۱۳ تومان قرار میگیرد.
از آنجا که بازار بهطور عمده براساس نسبت ارزش بازار به سود تصمیمگیری میکند، لذا دامنه قیمتی در حول و حوش ۱۷۰ تومان بسیار محتمل خواهد بود. از سوی دیگر باید درنظر داشت که بهدلیل وجود برخی از مشکلات مدیریتی و سهامداری و همچنین رویکرد مدیران بانک درخصوص حدود فعالیتهای بانک، نباید انتظار رشد فوقالعاده در سودآوری بانک داشته باشیم. همچنین نباید ازنظر دور داشت که بهدلیل عرضه اولیه، بازار انتظار عرضه سهام بانک، حداقل ۱۰ درصد زیر ارزش تعادلی را خواهد داشت. در جمعبندی نهایی محتملترین قیمت جذاب برای بازار ارایه آن در قیمتهای حول و حوش ۱۵۰ تومان یعنی نسبت قیمت به درآمد (P/E) برابر با ۵ خواهد بود.

 

بانک

ارزش بازار

به سود

نسبت درآمدهای غیرمشاع

به مشاع

ارزش بازار

به تسهیلات

ارزش بازار به

سپرده‌های مدت‌دار

سود به

درآمد

ارزش بازار

وانصار

۵.۳۰

۰.۱۰

۰.۱۷

۰.۱۸

۰.۱۴

۱۳,۷۸۸,۰۰۰

وسینا

۶.۳۷

۰.۲۸

۰.۲۵

۰.۱۷

۰.۱۱

۱۲,۲۴۶,۰۰۰

وکار

۵.۸۴

۰.۴۴

۰.۴۱

۰.۳۹

۰.۱۹

۱۸,۵۰۲,۰۰۰

میانگین ساده

۵.۸۴

۰.۲۷

۰.۲۸

۰.۲۵

۰.۱۴

 

۱,۶۹۴

۶,۷۷۷,۶۱۱

ارزش بازار به سود

۲,۱۱۷

۸,۴۶۸,۱۵۶

ارزش بازار به تسهیلات

۳,۱۳۳

۱۲,۵۳۱,۳۳۷

ارزش بازار به سپرده‌های مدت‌دار

۲,۶۸۰

۱۰,۷۲۰,۰۰۰

ارزش بازار به سرمایه


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=16665
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سهام بانک شهر چند تومان می‌ارزد
سهام بانک شهر چند تومان می‌ارزد
سهام بانک شهر چند تومان می‌ارزد
سهام بانک شهر چند تومان می‌ارزد
سهام بانک شهر چند تومان می‌ارزد