اولین سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در نوزدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی همراه شد. حمید صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت ایران و رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز نعمت‌زاده را در این سفر همراهی می‌کردند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش با تاکید بر اهمیت اصلاح روابط بین‌المللی گفت: برای ایجاد فضاهای مناسب صادراتی در کشور، تعداد رایزن‌های اقتصادی از ۱۰ نفر به ۳۰ نفر افزایش پیدا می‌کند. امیدوارم براساس برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در چهار سال آینده به‌طور متوسط به هشت‌میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
نعمت‌زاده اشاره کرد: اوایل انقلاب، عده‌ای مخالف صادرات بودند و می‌گفتند نباید کالای ایرانی را به اجنبی بفروشیم. حالا هم بعد از این همه سال، همچنان چنین تفکری در میان بعضی از افراد وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر از بین برود.
او با ابراز ناخرسندی از رتبه ایران در کسب‌وکار گفت: طبق رتبه‌بندی سازمان ملل، رتبه ایران از منظر محیط کسب و کار ۱۴۹ است که شایسته کشور ایران با این همه ظرفیت نیست. به اعتقاد من، می‌توانیم با برنامه‌ای منسجم این رتبه را به ۱۰۰ برسانیم.
نعمت‌زاده درباره شایستگی ایران برای احراز این رتبه گفت: با‌توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، ایران لایق این است که در میان ۲۰ کشور اول قرار بگیرد. در سال‌های گذشته اتفاقاتی در کشور افتاده و شرایط به شکلی پیش رفته که ایران را از جایگاهی که لایق آن است، محروم کرده است. با برنامه‌ریزی بلندمدت می‌توان به این مهم دست پیدا کرد و این مساله دور از دسترس نیست.
نعمت‌زاده در حاشیه این همایش در دیدار با دبیرکل اکو، از ایجاد تسهیلات جدید برای توسعه روابط با این سازمان خبر داده و گفت: ما از اکو انتظار داریم به جای فعالیت‌های سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی تمرکز کند تا شاهد ایجاد توانی بالقوه در این مجموعه باشیم.
الکسی کروف، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو نیز اشاره کرد: این سازمان برنامه‌ریزی‌های لازم برای الکترونیکی کردن تجارت بین کشورهای عضو را انجام داده است. بر این اساس با کاهش هزینه‌های تولید، توان رقابتی کالاهای تولیدی کشورهای عضو اکو در بازارهای جهانی افزایش
پیدا می‌کند.
دبیرکل اکو درباره این‌که چرا با وجود توافقنامه‌های موجود، همچنان در تحریم‌های موجود علیه ایران شرکت می‌کنید، گفت: ما هیچ‌وقت از وضع تحریم‌ها حمایت نکردیم. تحریم سوییفت یک تحریم کلی است که باعث شده نتوانیم با ایران مبادله کالا داشته باشیم. در غیر این صورت، ما هیچ مشکلی با خریداری جنس از ایران یا فراهم کردن امکان صادرات کالا از ایران به کشورهای عضو اکو نداریم.

منبع: بهار


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=16312
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

از تحریم‌ها حمایت نکردیم
از تحریم‌ها حمایت نکردیم
از تحریم‌ها حمایت نکردیم
از تحریم‌ها حمایت نکردیم
از تحریم‌ها حمایت نکردیم
از تحریم‌ها حمایت نکردیم
از تحریم‌ها حمایت نکردیم