شاهین یاسمی*: قصه بورس تهران از یکی بود یکی نبود شروع نشده که حالا با فتح شاخص‌های تاریخی تمام شود. قصه بورس تهران یک قصه تکراری برای مردم ایران است. این قصه از آنجا تکراری است که وضع امروز بورس هم مثل بقیه بخش‌ها شیر تو شیر است. قصه بورس هم ممکن است مانند بسیاری دیگر از قصه‌های ایرانی ختم به خیر نشود و پایان تلخی داشته باشد. تجربه نشان داده که تا بوده همین بوده و آخر و عاقبت همه قصه‌های ایرانی مثل فیلم‌های هندی خوب و خوش نبوده است. این روزها وضع اقتصادی کشور تغییر خاصی نکرده و اوضاع و احوال صنایع بورسی و شرکت‌ها هم تغییری نسبت به ماه‌های اخیر نکرده است. گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها هم تغییر قابل تاملی را نشان نمی‌دهد، وضع صادرات و واردات هم هنوز وارد مرحله تازه‌ای نشده ولی بورس هر روز می‌تازد و قله‌های تاریخی را برای شاخص‌هایش تصاحب می‌کند. تنها اتفاقی که این روزها افتاده این است که رییس‌جمهوری و دولت تغییر کرده، بعضی تحریم‌ها از جمله تحریم کشتیرانی برداشته شده، دیپلماسی بین‌المللی به‌ویژه با آمریکا وارد فاز تازه‌ای شده و این‌ها باعث شده یکسری انتظارات در بازار و بین مردم ایجاد شود که بیشتر هیجانی است تا واقعی و به نظر می‌رسد حالاحالاها زمان می‌برد تا تغییر خاصی در اوضاع و احوال شرکت‌ها دید. از طرفی بعضی اظهارنظرات از سوی مقامات اقتصادی و بانک مرکزی باعث شده جلوی بعضی هیجانات در بازارهای رقیب سرمایه یعنی پول صورت بگیرد و این هیجانات نتوانند خالی شوند و بازار را با خود همراه کنند. اما جالب است که بورس همچنان مثبت است و شاخص‌ها همچنان پیشروی می‌کنند. در این میان اگر نگاهی کلی به بازار بیندازید متوجه می‌شوید بسیاری از گروه‌ها و نمادها این روزها منفی معامله می‌شوند و حتی تا تشکیل صف فروش هم پیش رفته‌اند. ولی با وجود همه این‌ها می‌بینیم بازار مثبت است و شاخص رو به بالا حرکت می‌کند. توصیه‌ای که در این شرایط می‌شود این است که باید مراقب بود بازاری که یکسره به بالا می‌تازد و پیشروی می‌کند، ممکن است به همین راحتی هم کله‌پا شود و سقوط آزاد را تجربه کند. آن وقت است که همه وامصیبتا سر می‌دهند و می‌گویند بازار حباب داشت و ما می‌دانستیم و رویمان نشد بگوییم. پس مراقب باشید و اگر در سهامی به سود رسیده‌اید معطل نکنید و سبدتان را تعویض کنید.
بازار سهام دیروز هم مانند روزهای اخیر، عملکردی مثبت داشت و شاخص کل توانست با ۳۹۱ واحد رشد در کانال ۶۵‌هزار واحدی پیشروی کند و به ۶۵‌هزار و ۷۱۹ واحد برسد. روند صعودی بازار سرمایه در حالی بود که با وجود سقوط گروه‌های بزرگی همچون بانک، خودرو، سرمایه‌گذاری و جو منفی و مبهم سایر گروه‌های کوچک‌تر، به لطف رونق معاملات در گروه‌های نفتی، معدنی، فلزی و بسیاری از نمادهای شیمیایی، شاخص‌ها توانستند عملکرد مثبتی را برای بورس تهران به ثبت برسانند. با شروع معاملات روز دوشنبه شاخص کل در همان دقایق ابتدایی توانست به لطف معاملات پرحجم در محدوده مثبت در گروه‌های پیشرویی همچون نفتی، شیمیایی و معدنی به‌ویژه سنگ آهنی‌ها جهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده و به سرعت با رشدی کمتر از ۵۰۰ واحد از مرز ۶۵۸۰۰ واحد عبور کند. در ادامه و به علت عدم عرضه صف‌های خرید نمادهای مطرح این گروه‌ها و همچنین افت شدید گروه بانکی و خودرویی بعضی از بخش‌های کوچک‌تر مانند سیمان و دارویی، افت مختصری کردند و سپس ثبات نسبی بر حرکت شاخص حاکم شد. در این میان رشد ارزش سهام بعضی تک‌سهم‌ها مانند «اخابر» نیز در حمایت از شاخص موثر واقع شد. پس از این روند افت جزیی در حرکت شاخص دیده شد اما فضای مثبت معاملات در گروه فلزی توانست بار دیگر از شاخص حمایت کرده و روند باثبات این نماگر اقتصادی را تا پایان معاملات تقریبا حفظ کند. اظهارات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج‌فارس، یکی از مهم‌ترین اخبار تاثیر‌گذار بر بازار سرمایه بود. عباس شعری‌مقدم در این مراسم اذعان کرد که به مصلحت کشور است تا ۳۸درصد سهام باقیمانده این هلدینگ به صورت حاکمیتی باقی بماند. خاطرنشان می‌شود که هلدینگ خلیج‌فارس پس از کشمکش‌ها و شبهات فراوان اوایل سال‌جاری در بازار سهام تهران عرضه شد. دیروز همچنین مدیریت فرابورس از عرضه عمده بلوک ۱۰ و ۸‌درصدی پتروشیمی تبریز از جانب بانک تجارت در روز چهارشنبه این هفته با قیمت پایه هر سهم ۴۱۰ تومان خبر داد.
قیمت منطقی دلار چند است؟!
روند بازار سکه طلا روز گذشته نسبت به روز یکشنبه تغییر کرد. دیروز سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید، طرح قدیم و نیم‌سکه به ترتیب ۱۸۰۰۰، ۱۳۰۰۰ و ۸۰۰۰ تومان ارزان شدند ولی ربع‌سکه دوباره ساز مخالف زد و ۳۰۰۰ تومان‌گران شد تا با قیمت ۳۰۸‌هزار تومان معامله شود. روند ارزانی تنها محدود به بازار سکه نبود و به بازار ارز هم رسید. دیروز دلار اندکی ارزان شد. روز گذشته قیمت دلار آمریکا ۳۰ تومان ارزان شد و به ۳۰۲۰ تومان رسید. یورو، پوند و درهم هم دیروز در صرافی‌ها به ترتیب ۲۰، ۵۰ و ۱۰ تومان ارزان شدند و به ۴۰۹۰، ۴۸۷۰ و ۸۲۰ تومان رسیدند. درست است که دیروز قیمت ارز پایین آمد ولی پس از اظهارنظر مقامات اقتصادی و بانک مرکزی مبنی بر منطقی و مساعد بودن قیمت کنونی دلار، جو مطمئن وامیدوارکننده‌ای برای کاهش قیمت ارز در بین مردم دیده نمی‌شود. در واقع مردم که امیدوار شده بودند با کلید خوردن تحولات مثبت در حوزه سیاست خارجی و براساس دیپلماسی تدبیر و امید، تغییر در وضع اقتصادی و معیشتی را لمس کنند، با شنیدن اظهارنظرات مقامات اقتصادی این روزها قدری دو به شک شده‌اند. مردم ایران که مدت کوتاهی نیست که بار گرانی را یک‌تنه به دوش می‌کشند، امیدوار بودند با روی کار آمدن گفتمان تدبیر و امید دیگر شاهد اظهارنظرات غیرکارشناسی، هیجانی و غیرحرفه‌ای در سطوح بالای مدیریت کشور نباشند ولی چند روز پیش همین مردم دوباره قربانی هیجان مدیران ارشد دولت شدند. اما چیزی که این روزها بعد از انتقاد از این‌گونه اظهارنظرات دستگیر مردم می‌شود، به نوعی فرافکنی و توجیه است. شاید در روزهای اخیر بارها این جمله را شنیده باشید که علت بالا رفتن قیمت دلار و ارز تنها تحریم‌ها و مشکلات سیاست خارجه نبوده و بخش مهمی از این گرانی‌ها ماحصل بالا رفتن نرخ تورم و نقدینگی است که منجر به کاهش ارزش پول ملی شده است. اما در پاسخ به این دوستان باید متذکر شد که به نظر بعضی از کارشناسان قیمت کنونی دلار حتی با در نظر گرفتن نرخ تورم و نقدینگی و وضع اقتصادی نامناسب و تحریم‌های سنگین در این قیمت‌ها منطقی و واقعی نیست. این کارشناسان می‌گویند برای محاسبه نرخ واقعی کنونی دلار باید دید چه سال پایه‌ای را برای محاسبه قیمت دلار و تورم در نظر گرفته‌ایم. در بدترین شرایط و با در نظر گرفتن سال‌های پایه مختلف متوجه می‌شویم که قیمت منطقی دلار در شرایط امروز بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است. از سوی دیگر دولت بودجه خود را براساس دلار ۲۵۰۰ تومانی بسته است و دولت دهم مقدار زیادی از بدهی‌های خود به بانک مرکزی را از محل مابه‌التفاوت ایجاد‌شده بین انواع نرخ ارز پرداخت کرده و این مابه‌التفاوت موجود به نوعی منبع درآمدی دلچسب برای دولت شده است. حال آن‌که این مردم و اقشار متوسط به پایین هستند که هر روز بیشتر از دیروز سفره‌شان کوچک‌تر می‌شود و قدرت خریدشان پایین آمده و وضع معیشت‌شان دشوار‌تر می‌شود. حال باید از کسانی که نرخ کنونی ارز و دلار را منطقی و به نفع اقتصاد کشور می‌دانند، پرسید ملاک برای شما منافع و جیب خودتان و دولت است یا مردم را هم در نظر می‌گیرید؟

*بهار

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=16164
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

قصه حباب؛ از چهار راه استانبول تا زیر پل حافظ
قصه حباب؛ از چهار راه استانبول تا زیر پل حافظ
قصه حباب؛ از چهار راه استانبول تا زیر پل حافظ
قصه حباب؛ از چهار راه استانبول تا زیر پل حافظ
قصه حباب؛ از چهار راه استانبول تا زیر پل حافظ
قصه حباب؛ از چهار راه استانبول تا زیر پل حافظ
قصه حباب؛ از چهار راه استانبول تا زیر پل حافظ