در حوزه مسکن طی روزهای اخیر خبرهای تازه و متنوعی به گوش می‌رسد اما در جدیدترین رخدادها، شنیده شده است که کمیته پنج نفره‌یی، به تازگی دربانک مسکن تشکیل شده و پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به ۳۰ میلیون تومان را ارائه داده است. در این پیشنهاد روش‌های جدید بررسی و تقدیم بانک مرکزی شده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، این کمیته ۵ نفره با تدوین برنامه‌ها و روش‌های جدید که متناسب با حوزه‌های فعالیت وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی است پیشنهادی تقدیم وزیر راه وشهرسازی و رییس کل بانک‌ مرکزی کرده است. این کمیته ۵ نفره پیشنهاد افزایش ۱۰ میلیون تومانی به سقف وام خرید و ساخت مسکن را داده است که وام خرید از ۲۰ میلیون تومان کنونی به ۳۰ میلیون و وام ساخت از ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد. این کمیته پنج نفره از مدت‌ها قبل در حال جمع‌آوری مستندات بود، تا پیشنهادها را بررسی و تنظیم کرده و آن را تقدیم وزیر راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی کند. اما دراین حوزه در خبری دیگر، معاون اول رییس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی نحوه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اجاره مسکن برای اسکان موقت را ابلاغ کرده است تا تغییراتی دیگر در حوزه بازسازی بافت‌های فرسوده رخ دهد. بر اساس این گزارش، هیات وزیران بنا به پیشنهاد ۲۷ آبان ماه سال گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده ۱۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷، آیین‌نامه اجرایی نحوه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اجاره مسکن برای اسکان موقت را تصویب کرد. بر این اساس اسکان موقت به فرآیند جابه‌جایی و استقرار ساکنین در دوره احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به صورت اجاره‌یی گفته می‌شود و ودیعه اسکان موقت مبلغی است که برای اسکان موقت مالکان ساکن در محدوده مصوب بافت‌های فرسوده در زمان احیا و نوسازی واحد فرسوده تا ۱۸ ماه پرداخت می‌شود. تسهیلات با شرایط قرض‌الحسنه و به متقاضیانی داده می‌شود که قصد احیا و نوسازی واحد مسکونی خود را دارند. منابع لازم هم برای پرداخت تسهیلات از محل قرض‌الحسنه بانک‌ها و میزان آن در ابتدای هر سال در قالب سهمیه مشخص توسط وزیران عضو کمیسیون اقتصاد هیات دولت تعیین شده است.
تسهیلات تازه برای تشویق به نوسازی

بر اساس این ابلاغیه، تسهیلات ازطریق بانک‌های عامل از طریق یکجا قابل پرداخت بوده و بازپرداخت به صورت یکجا و در انتهای قرارداد تسهیلات است. گفتنی است، تسهیلات به مالکان در عرصه‌های با حداقل ۱۲۰ متر مربع تجمیعی واقع در محدوده مصوب بافت‌های فرسوده شهری قابل پرداخت است و تسهیلات برای هر واحد مسکونی در تهران تا مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال، در کلانشهرها تا مبلغ ۸۰ میلیون ریال، در مراکز استان تا مبلغ ۷۰ میلیون ریال و در سایر شهرها تا مبلغ ۴۰ میلیون ریال تعیین می‌شود. ترتیبات پرداخت تسهیلات هم به این شرح اعلام شده است.

الف- ارائه مدارک توسط متقاضیان به شرکت یا نماینده آن شامل درخواست کتبی، اسناد مربوط به تجمیع زمین همراه با کروکی ملک مورد نظر، پروانه ساخت، اجاره نامه، مدارک شناسایی مستاجر (شناسنامه و کارت ملی).

ب- بررسی مدارک توسط شرکت یا نماینده آن به لحاظ واقع شدن ملک در محدوده مصوب بافت‌های فرسوده شهری و اعلام متقاضی در صورت عدم تایید و معرفی به بانک‌های عامل در صورت تایید.

ج- بررسی اسناد و مدارک متقاضی توسط بانک عامل ظرف یک هفته پس از دریافت معرفینامه و اعلام به متقاضی و شرکت یا نماینده آن.

د- خروج درخواست مذکور از دستور کار بانک عامل در صورتی که متقاضی ظرف یک ماه پس از معرفی به بانک عامل اقدام لازم برای استفاده از تسهیلات را معمول نکند و معرفی متقاضیان دیگر توسط شرکت یا نماینده آن به عنوان جایگزین به بانک عامل.

هـ- انعقاد قرارداد میان بانک عامل و متقاضی برای پرداخت تسهیلات ودیعه اسکان موقت.

در نهایت هم در تبصره‌یی آمده است: هرگونه تغییر در شرایط این ماده بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب وزیران عضو کمیسیون اقتصاد هیات دولت می‌رسد.

 

توقف دخالت دولت

در همین خصوص هم، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه دولت نباید به طور مستقیم در بافت‌های فرسوده دخالت کند، گفت: به تعهدات قبلی در این بخش پایبندیم و در این راستا تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ساخت در بافت‌های فرسوده پرداخت خواهد شد.

محمد سعید ایزدی به تسنیم، افزود: سیاست‌ها با برنامه‌ها متفاوت است، اول باید سیاست‌های نوسازی بافت‌های فرسوده تدوین و برای آن برنامه‌های لازم تدوین وعملیاتی شود.

وی ادامه داد: سیاست ما در نوسازی بافت‌های فرسوده مشارکت عمومی است، به این معنی که از حضور مردم و مشارکت آنها در جریان بهسازی و نوسازی حمایت می‌کنیم. سیاست ما همین است و چه بخواهیم و چه نخواهیم پس از سال‌ها سعی، خطا و شکست به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت نباید دخالت داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه نقش دولت تسهیل‌گری است، یادآور شد: اساسا دولت تسهیل‌گر فرآیند بهسازی و نوسازی شهری با به قول وزیر راه و شهرسازی «بازآفرینی» شهری است. ایزدی در پاسخ به این پرسش آیا مبلغ ۳۰ میلیون تومانی تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری در سال ۹۲ پرداخت می‌شود، گفت: تمام تلاش بر این است که در چارچوپ جدید تسهیلات را پرداخت کنیم، اما به طور مفصل در آینده در این باره اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد. ۳۱ شهریورماه شیوه‌نامه و جزییات پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری در سال ۹۲ از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ابلاغ شد که بر اساس آن سقف تسهیلات با رشد ۵ میلیون تومانی به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=15868
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

وام‌دهی قرض‌الحسنه برای اجاره مسکن ابلاغ شد
وام‌دهی قرض‌الحسنه برای اجاره مسکن ابلاغ شد
وام‌دهی قرض‌الحسنه برای اجاره مسکن ابلاغ شد
وام‌دهی قرض‌الحسنه برای اجاره مسکن ابلاغ شد
وام‌دهی قرض‌الحسنه برای اجاره مسکن ابلاغ شد
وام‌دهی قرض‌الحسنه برای اجاره مسکن ابلاغ شد
وام‌دهی قرض‌الحسنه برای اجاره مسکن ابلاغ شد