یک کارشناس بازار پول خواستار افزایش ۱۴ درصدی نرخ سود سپرده های بانکی شد و گفت: نرخ سود ۲۱ درصدی معنا و منطق ندارد.
به گزارش پول پرس به نقل از موج، شاهین شایان آرانی کارشناس بازار پول و سرمایه خواستار هماهنگی نرخ سودهای بانکی با نرخ تورم شد.

وی افزود: باید مسئولان نظام بانکی نرخ های سود سپرده های بانکی را با تورم موجود هماهنگ کنند چرا که در شرایط فعلی باید سود سپرده های بانکی با نرخ تورم وقت هماهنگی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از عملکرد اعضای شورای پول و اعتبار در تعیین نرخ سود سپرده های بانکی گفت: وقتی تورم رسمی کشور بالای ۳۹ درصد اعلام می شود، دیگر معنا ندارد که به سپرده های بانکی ۵ ساله نرخ سود ۲۱ درصد داده شود.

وی ادامه داد: من واقعا از مسئولان نظام شورای پول و اعتبار تعجب می کنم که براساس چه مدل اقتصادی این نرخ ها را تعیین می کنند که مشخص است در بازار جواب نمی دهد!

آرانی با بیان اینکه، این نحوه تعیین نرخ سود بانکی موجب شد تا نقدینگی از نظام بانکی کشور فرار کند، گفت: وقتی نقدینگی از نظام بانکی کشور که بستر مهم کنترل و مدیریت نقدینگی کشور است، فرار می کند، به سمت بازارها و فضاهایی می رود که نباید برود.

وی در عین حال ضمن اشاره به ورود نقدینگی به سمت بازار طلا، ارز، مسکن، بورس و غیره گفت: هم اکنون کسی که مجبور است نقدینگی خود را در بانک نگه می دارد.

این کارشناس بازار پول و سرمایه تصریح کرد: تعادل صحیح در بازار زمانی رخ می دهد که نرخ ها با یکدیگر هم خوانی داشته باشند.

او متذکر شد: در زمانیکه تورم وقت کشور ۳۹ درصد اعلام می شود، نرخ سود سپرده های بانکی ۵ ساله حداقل باید ۳۴ درصد باشد تا مردم راغب باشند که پول خود را در بانک بگذارند.

آرانی تاکید کرد: دولت باید هر چه سریعتر نظام مدیریت اقتصاد کشور را به سمت استقلال و بازار محور حرکت بدهد.

او همچنین استقلال نهادپولی ناظر را مورد تاکید قرار داد و افزود: ناظر پولی باید استقلال لازم را داشته باشد تا با مدل و تخصص و علم روز اقتصاد تصمیم گیری کند و نرخ های موجود را با واقعیت های بازار هماهنگ کند تا نظام بانکی به سمت تعادل پیش برود.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: نهاد ناظر در بازار سرمایه نیز باید از سیاست مستقل شود تا مسئولان بتوانند با دید دراز مدت در بازار اعمال نظام داشته باشند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=14877
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نرخ سود ۲۱ درصدی معنا و منطق ندارد
نرخ سود ۲۱ درصدی معنا و منطق ندارد
نرخ سود ۲۱ درصدی معنا و منطق ندارد
نرخ سود ۲۱ درصدی معنا و منطق ندارد
نرخ سود ۲۱ درصدی معنا و منطق ندارد