روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: دولت انگلیس در حال مذاکره با آمریکا و اتحادیه اروپا برای معافیت از تحریم‌های ایران به منظور از سرگیری فعالیت شرکت بریتیش پترولیوم در یک میدان گازی دریای شمال است که بخشی از سهام آن متعلق به ایران است.

به گزارش پول پرس به نقل از ایسنا، وال‌استریت ژورنالگزارش داد: نگرانی‌ها در انگلیس در خصوص ذخایر گاز طبیعی این کشور افزایش یافته است. در بحبوحه کاهش تولید گاز طبیعی در انگلیس قیمت گاز بالا رفته و واردات آن افزایش یافته است.

این اقدام همچنین در شرایطی است که آمریکا و متحدانش از روی‌ کار آمدن حسن روحانی به عنوان فرصتی برای توافق با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای استقبال کرده‌اند.

۵۰ درصد سهام میدان گازی روم در دریای شمال متعلق به یکی از شرکت‌های تابعه‌ شرکت ملی نفت ایران است.

بریتیش پترولیوم در سال ۲۰۱۰ این میدان را به دلیل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا تعطیل کرد. هنوز مشخص نیست که معافیت احتمالی بریتیش پترولیوم از تحریم‌های ایران به چه شکل خواهد بود و اینکه آیا در پایان توافقی در این زمینه حاصل خواهد شد یا خیر.

اما مقررات جدید اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد معافیت‌ها تحت شرایط خاصی به اجرا در بیایند.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: میدان گازی روم ممکن است تحت مقررات جدید شورای اتحادیه اروپا مصوب دسامبر ۲۰۱۲ ، از تحریم‌های ایران معاف شود که مقررات قبلی در خصوص اقدامات محدود‌کننده علیه ایران را تغییر می‌دهد.

این سخنگو از اظهار‌نظر درباره‌ مذاکرات در خصوص معافیت از این تحریمها اشاره‌ای نکرد.

یک سخنگوی دپارتمان انرژی و تغییرات جوی انگلیس گفت: به هر حال همکاری با اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت میدان گازی روم برای بلند‌مدت است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: مذاکراتی با دولت انگلیس در این خصوص انجام شده اما از ارائه‌ جزییات بیشتر خودداری کرد.

بریتیش پترولیوم از اظهار‌نظر درباره‌ این میدان خودداری کرده است.

۵۰ درصد سهم سهام شرکت روم متعلق به شرکت IOC UK است که توسط شرکت ملی ایران اداره می‌شود. این میدان قبل از تعطیلی در سال ۲۰۱۰ روزانه حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب گاز تولید می‌کرد که حدود پنج درصد تولید کنونی انگلیس را تشکیل می‌دهد.

سرمایه‌گذاری مشترک برای این میدان در سال ۱۹۷۳ انجام و در سال ۱۹۷۷ در این میدان گاز کشف شد اما به دلیل ماهیت فنی چالش‌برانگیز ذخایر این میدان، تولید گاز در سال ۲۰۰۵ شروع شد.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند: این تنها سرمایه‌گذاری مشترک ایران و غرب در این بلوک است.

مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پیشتر موفق به کسب معافیت از تحریم‌های آمریکا برای پروژه گازی ۴۰ میلیارد دلاری شاه دنیز در سواحل جمهوری آذربایجان در دریای خزر شده‌اند. یکی از واحد‌های شرکت ملی نفت ایران ۱۰ درصد سهام این پروژه را در اختیار دارد.

انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=14852
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

انگلیس خواستار معافیت بریتیش پترولیوم از تحریم‌های نفتی ایران  شد
انگلیس خواستار معافیت بریتیش پترولیوم از تحریم‌های نفتی ایران  شد
انگلیس خواستار معافیت بریتیش پترولیوم از تحریم‌های نفتی ایران  شد
انگلیس خواستار معافیت بریتیش پترولیوم از تحریم‌های نفتی ایران  شد
انگلیس خواستار معافیت بریتیش پترولیوم از تحریم‌های نفتی ایران  شد