خوشبینی به نتایج مذاکرات اخیر و آتی، قیمت‌ها را در بازار ارز و سکه به شدت کاهشی کرده است. این روند که از بعد از ظهر چهارشنبه هفته قبل آغاز شده سطوح قیمتی به مراتب پایین تری را تدارک دیده است و انتظار برای رسیدن قیمت دلار به ۳۳۰۰ تومان در بازار وجود دارد.

از روز چهارشنبه قیمت دلار از ۳۸۲۰ تومان با نزدیک به ۳۰۰ تومان افت مواجه بوده است. سکه نیز در این مدت تقریبا نوسان تقریبا ۱۶۰ هزار تومانی ثبت کرده است. کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در حالی تداوم دارد که یکی از عواملی که به کمک این روند آمده افت قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است. بهای طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی تا ۱۵۷۷ دلار تعدیل شدو ۳۳ دلار در اواخر هفته کاهش ثبت کرده است. این روند نیز به افت قیمت‌ها شتاب بیشتری داده است. در هفته گذشته بانک مرکزی ثبت نام برای پیش فروش سکه را نیز به راه انداخت.

قیمت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برای پیش فروش ۶ ماهه اعلام شد. ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سود خواب پول، برآورد قیمت تمام شده سکه را به یک میلیون و ۴۳۰ هزار توان رسانده است. در حالی که قیمت فروش در بازار آزاد دیروز زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گزارش شد. در عین حال بانک مرکزی اعلام کرده بود که قیمت سکه را در صورت افت قیمت در بازار، تعدیل خواهد کرد که بر اساس آخرین رصد‌ها در این خصوص رقم تازه‌ای اعلام نشده است. به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی قیمت‌ها در بازار، تمایل به دریافت اصل پول سکه‌های ثبت نام شده به مرور ایجاد شود.

در بازار داخلی روز گذشته فضای آرامی گسترده بود و البته اغلب مراجعان در بازار، فروشنده بودند. افزایش عرضه در بازار نیز خود یکی از مهمترین عوامل افت قیمت‌ها است. تازه ترین اظهار نظرهای اعلام شده به نوعی به آرامش روانی بازار کمک کرده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به بحث تحریم‌ها، اظهار کرده است که «از امروز تحریم‌ها نه فقط تشدید نخواهد شد، بلکه شاهد رفع تدریجی آنها خواهیم بود.» بازار از این گونه خبرها و اظهار نظر‌ها تاثیر مثبت می‌گیرد. با این حال تحلیل‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت نسبت به شرایط سیاسی و منطقه‌ای در کنار متغیرهای اقتصادی کشور نیز همچنان در عرصه تحلیل‌های بازار وجود دارد، به طوری که افول قیمت‌ها را موقتی نیز ارزیابی می‌کند.

در حال حاضر قیمت‌ها پتانسیل افت و کاهش شدید را دارند که بالاخره در جایی باید به «کف بازار» برسد. کف قیمت از نظر بازار هنوز نامشخص است، اما برخی برای دلار، قیمت ۳۳۰۰ تومان را تا پیش از عید پیش بینی می‌کنند که در این صورت با فرض قیمت جهانی طلا در محدوده ۱۶۰۰ دلار باید نرخی در حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را برای آن مد نظر داشت.

سایر قیمت‌ها
دیروز البته تا ساعت ۱۴ قیمت دلار بر تابلوها تا ۳۵۰۰ تومان تعدیل شد و قیمت خرید ۳۴۰۰ تومان را برای آن اعلام کردند. در کف بازار در این ساعت، اما خبرهای دیگری بود. نرخ ۳۴۵۰ تومان قیمتی بود که از سوی دلالان اعلام می‌شد. در بازار سکه و طلا قیمت سکه تا یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان هم افت کرده بود که البته قیمت تابلوها رقمی در حدود ۱۵ هزار تومان بالاتر از این میزان را نشان می‌داد. نیم سکه به نرخ ۶۸۰ هزار تومان هم اعلام شده بود که البته قدری تعدیل شد. ربع سکه اما همچنان در سطح همان ۴۴۰ هزار تومان در نوسان است که کاهش قدرت خرید برای سایر سکه‌ها موجب افزایش توجه به این سکه شده است. در واقع قیمت آن به مراتب پایین‌تر از این سطح است. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت نیز به زیر ۱۳۳ هزار تومان رسیده که بیش از ۴۷۰۰ تومان افت نشان می‌دهد.

ثبات قیمت در مرکز مبادلات
روز گذشته قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی کشور در سطح ۲۴ هزار و ۵۴۵ ریال ثابت ماند.در این بازار به طور سنتی روزهای یکشنبه قیمت انواع ارز ثابت می‌ماند و با قیمت‌های روز شنبه فرقی ندارد. یورو در این بازار نیز ۳۱ هزارو۹۶۱ ریال، درهم امارات ۶ هزار و ۶۸۳ ریال،لیر ترکیه ۱۳ هزار و ۶۵۶ ریال، روبل روسیه ۸۰۰ ریال، روپیه هند ۴۴۷ ریال، یوآن چین ۳ هزار و ۹۴۴ ریال، صد ین ژاپن ۲۶ هزار و ۲۰۰ ریال، هزار وون کره جنوبی ۲۳ هزار ریال و فرانک سوئیس ۲۶ هزار و ۲۹ ریال تعیین شدند. همچنین کرون سوئد ۳هزار و ۸۱۶ ریال و ریال قطر ۶ هزار و ۷۴۱ ریال قیمت‌گذاری شدند.

طلا در بازارهای جهانی
قیمت طلا در روزهای اخیر به شدت از سخنان برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا از یک سو و افزایش تنش‌ها و برخی آمارهای اقتصادی در اروپا تاثیر می‌گیرد.

آن بخش از سخنان برنانکه در خصوص بهبود شرایط اقتصادی آمریکا و نبود نیاز به استفاده از محرک‌های اقتصادی ضمن اینکه قیمت طلا را به کاهش واداشت، موجب افزایش ارقام شاخص دلار نیز شده بود. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در این روزها به ۳/۱ رسیده که قیمت طلا را در مقابل به کاهش واداشته است. در این روزها همچنین افزایش میزان بیکاری در اروپا به این نگرانی‌ها دامن زده است.

روز جمعه دفتر آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورو استیت اعلام کرد: تورم سالانه ۱۷ کشور عضو یورو در ماه فوریه به ۸/۱ درصد رسیده است. این نرخ تورم نزدیک به هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا قرار دارد. یورو استیت همچنین گزارش داد: نرخ بیکاری حوزه یورو از ۸/۱۱ درصد در ماه دسامبر به ۹/۱۱ درصد در ماه ژانویه افزایش یافته است و ۲۰۱ هزار نفر دیگر بیکار شده‌اند.

براساس گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا شکاف بیکاری بین کشورهای حوزه یورو افزایش یافته است، به طوری که نرخ بیکاری اتریش تنها ۵ درصد است، اما یونان با نرخ بیکاری ۲۷ درصدی رو‌به‌رو است.
منبع:دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=1408
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سرسره بازی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه
سرسره بازی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه
سرسره بازی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه
سرسره بازی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه
سرسره بازی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه