کد خبر: 133640
دوشنبه 10 تیر 1398 - 9:29
غلامرضا مددی مدیر حسابرسی داخلی و بازرسی شرکت بیمه آرمان توضیحاتی را در خصوص نقش و جایگاه این مدیریت در شرکتهای بیمه ارائه کرد.
به گزارش اخبارپول، می توان بحث را با این موضوع آغاز کرد که بر اساس ماده ۱۰دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و همچنین ائین نامه ۹۳ حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت های بیمه موظف به ایجاد کمیته های حسابرسی و مدیریت حسابرسی داخلی هستند.
حسابرسی داخلی یک فعالیت مستقل و بیطرفانه و اطمینان بخش مشاوره ای بابت ارزش افزایی شرکت در جهت نیل به اهداف و بهبود فرآیندهای کنترل داخلی شرکت است که برای مثال می توان به برخی از وظائف آن به شرح ذیل اشاره کرد:
۱-کنترل و نظارت براثر بخشی سیستم کنترلهای داخلی
۲-کنترل فرآیندهای شرکت به ویژه در صدور و پرداخت خسارت
۳-اطمینان از صحت اعمال و رعایت قوانین و مقررات بیمهگری و محاسبات فنی
۴-شناسایی و رفع نقاط ضعف کنترلهای داخلی و اطمینان از کفایت سیستم کنترلهای داخلی
۵-کمک به استقرار نظام خود کنترلی در واحدها و تلاش در جهت ارزیابی تحقق هدفها و ماموریتهای اصلی شرکت
در واقع می توان اذعان کرد مدیریت حسابرسی داخلی و بازرسی به نحوی مکمل یکدیگر هستند که از جمله وظائف مدیریت بازرسی می توان به:
بازرسی دوره ای از تمامی حوزههای شرکت، کشف مفاسد اداری از طریق بازرسی های آشکار و پنهان که می تواند همسو با مراجعات به شعب و سایر حوزه های شرکت در موازات با حسابرسی داخلی انجام و در صورت شناسایی و کشف مفاسد و تخلفات اداری پیگیری و رسیدگی لازم را به عمل آورد.