مدیرعامل بیمه “ما” در نشست ویژه سیل که در ساختمان بیمه مرکزی برگزار شد، با تاکید بر این موضوع که شرکت بیمه “ما” در هفت استان آسیب دیده کشور تعهدات بیمه‌ای داشته است گفت: خسارت برآوردی شرکت بیمه “ما” حدود ۶۷ میلیارد ریال است.

حادثه سيل

به گزارش اخبارپول، حجت بهاری فر اظهار کرد: شرکت بیمه “ما” هم مانند سایر شرکت های بیمه‌ای در فاصله‌ای کوتاه با شروع حادثه سیل در محل مستقر شد و در همان ساعات اولیه کار ارزیابی و پرداخت خسارات را آغاز کرد.

وی در ادامه توضیح داد: بخشی از خسارات مربوط به مناطق مسکونی بود که بیشتر به کارکنان بانک ملت، مهر اقتصاد و بانک مرکزی مربوط می‌شد. ما در هفت استان حدود ۱۲۰ مورد بیمه‌ای داشتیم که تحت پوشش شرکت بیمه “ما” بودند. حدود شصت‌وپنج مورد هم مربوط به واحدهای صنعتی و انبارها بود که بعد از کارشناسی حدود نود درصد خسارات پرداخت‌شده و بخش دیگر آن در حال پرداخت است.

مدیرعامل بیمه “ما” در خصوص گلایه برخی از شهروندان از سرعت پایین برخی از شرکت های بیمه در ایفای تعهدات خود ابراز کرد: سرعت صنعت بیمه در سیل اخیر بسیار قابل دفاع بود و همه شرکت‌ها سعی کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ارزیابی حادثه و تعیین خسارت بپردازند ولی نکته حائز اهمیت این است که متأسفانه بیمه‌گذاران در هنگام خرید بیمه‌نامه از مفاد قرارداد اطلاع چندانی ندارند و اشراف آن‌ها به میزان تعهدات شرکت‌های بیمه ناچیز است. درواقع وظیفه بیمه‌گر برگرداندن وضعیت بیمه‌گذار به شرایط قبل از حادثه است نه اینکه شرایط را از قبل از وقوع حادثه نیز بهتر کند. در برخی موارد بیمه‌گذار از وجود بیمه‌نامه واحد مسکونی یا تجاری خود بی اطلاع بوده و بسیار دیرتر از موعد مقرر اعلام خسارت کرده است و این امر به کاهش سرعت پرداخت خسارت منتهی شده است.به عبارت ساده‌تر اشراف بیشتر بیمه‌گذار به مقوله بیمه‌نامه به‌سرعت بالاتر در پرداخت خسارات منجر خواهد شد.

حجت بهاری فر حادثه سیل اخیر را یک امتحان بزرگ برای صنعت بیمه دانست و خاطرنشان کرد: به اعتقاد اینجانب خانواده بزرگ صنعت بیمه از این امتحان بزرگ، سربلند بیرون آمده است. در زلزله دلخراش کرمانشاه نیز صنعت بیمه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد اما متاسفانه بازخورد رسانه‌ای مطلوبی در این خصوص صورت نگرفت و درباره برآوردهای خسارت صنعت بیمه نیز بزرگنمایی شد .

وی یکی از مشکلات اصلی شرکت های بیمه را حذف ماده ده دانست و متذکر شد: اصل حسن نیت را به‌درستی رعایت نمی‌کنیم. این موضوع به این معنی است که باید از بیمه‌گذار بخواهیم اطلاعات درست در اختیار بیمه گر قرار دهد تا متناسب با اطلاعات بیمه‌گذار، نرخ و شرایط به وی اعلام شود. ما به‌عنوان بیمه‌گر باید تمامی خطرها و ریسک‌ها را به بیمه‌گذاران معرفی کنیم تا بیمه‌نامه کامل خود را انتخاب کند.

مدیرعامل بیمه “ما” تاکید کرد: صنعت بیمه بیش از هر چیز دیگر ی باید به مقوله شفاف‌سازی بپردازد. مردم باید پیش از حادثه از مأموریت صنعت بیمه اطلاع پیداکرده و پوشش‌هایی متناسب با ریسک‌های خود را خریداری کنند.

بهاری فر در ادامه ی نشست درباره ی مبهم بودن سهم هر شرکت بیمه ای از خسارت سیل و همچنین میزان توانایی شرکت ها برای پذیرش ریسک ها خاطر نشان کرد: بیمه‌گذاران ما گاهی چند بیمه‌نامه مختلف خریداری می‌کنند. مثلاً در ماجرای سیل اخیر و اتفاقی که در شیراز برای خودروها افتاد رئیس‌کل بیمه مرکزی از شرکت‌های بیمه خواست تا مساعدت کنند و حتی اگر پوشش‌های بیمه‌ای کافی نبود بتوانند خسارت خود را دریافت کنند. وقتی بیمه‌گذار این حسن نیت صنعت بیمه را می‌بیند طبیعتاً اعتماد بیشتری می‌کند و الحاقیه افزایش سرمایه را هم خریداری می‌کند.

ما به‌تمامی بیمه‌گذاران خود پیامک زدیم و از آن‌ها خواستیم نسبت به خرید الحاقیه تکمیلی افزایش سرمایه اقدام کنند که در همین خصوص شاهد رشد چشمگیری در تهیه بیمه‌نامه بودیم. تبلیغاتی که زمینه آن را سیل فراهم آورد و نگاه مردم و مسئولان را به این صنعت معطوف کرد با هیچ کمپین تبلیغاتی قابل‌دستیابی نبود. تصور می‌کنم با توجه به رشد حوادث طبیعی در سال‌های اخیر، دانش فنی صنعت بیمه چندان کامل نیست و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که باید با آموزش و دانش‌افزایی حل شود. به همین خاطر به این نتیجه رسیده‌ایم که با در نظر گرفتن این شرایط و مسئله تحریم‌ها و محرومیت از اتکایی بین‌المللی اگر به سمت صندوق بیمه حوادث طبیعی برویم، بهتر باشد. مسلماً وقتی نمی‌توانیم اتکایی خارجی را جذب کنیم این صندوق می‌تواند راهکار مناسبی برای پوشش حوادث طبیعی باشد که البته این امر در کشورهای پیشرفته نظیر ایتالیا، آلمان و ژاپن هم وجود دارد.

لازم به ذکر است، این نشست با حضور مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، مدیران عامل شرکت های بیمه معلم, بیمه آسیا، بیمه میهن و شرکت بیمه تجارت نو که بیشترین خسارت مربوط به سیل اخیر را پرداخت کردند به طرح دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=133266
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

عدم ترویج فرهنگ بیمه، پازل گمشده صنعت است
عدم ترویج فرهنگ بیمه، پازل گمشده صنعت است
عدم ترویج فرهنگ بیمه، پازل گمشده صنعت است
عدم ترویج فرهنگ بیمه، پازل گمشده صنعت است
عدم ترویج فرهنگ بیمه، پازل گمشده صنعت است
عدم ترویج فرهنگ بیمه، پازل گمشده صنعت است