پول پرس: مراسم تودیع و معارفه رییس کل بانک مرکزی صبح امروز در شرایطی برگزار شد که شاید شوک اصلی را علی طیب نیا وزیر اموراقتصادی و دارایی به حاضران وارد کرد. آنجا که به نقل از بهمنی گفت: ” من در این ۶ سال تنها یک هفته رئیس‌کل بانک مرکزی بودم و آن‌هم پس از ریاست‌جمهوری آقای دکتر روحانی بود”.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، این مراسم ۸ و ۳۰ دقیقه صبح امروز در تالار ساختمان مرکزی بانک مرکزی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و مدیران عالی نظام بانکی کشور برگزار شد.

جهانگیری با تاکید به چالش دولت در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: مجبور شدیم طبق قوانین قبل عمل کنیم چرا که در قانون برنامه پنجم توسعه برخی مسائل مسکوت بود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه در معیشت مردم گرفتاری جدی وجود دارد اظهار داشت: مردم انتظار دارند دولت جدید برای برون رفت از وضع موجود راهکار پیدا کنند. وی افزود: اگرچه در گذشته تعداد اقتصادادنان کشور در حد تعداد انگشتان دست بود اما امروز ده ها صاحبنظر اقتصادی وجود دارد و دست دولت به سوی این صاحبنظران دراز است تا با ارائه راهکارها و نقدهای برنامه ها ما را یاری کنند.

جهانگیری با تاکید بر این نکته که ما به هیچ وجه به دنبال نفی خدمات گذشته نیستیم افزود: بدون آنکه بخواهیم بگوییم چه کسی و چه کسانی مقصر وضع موجود هستند باید بگوییم که شرایط کشور پیچیده است و چالش های پیش رو نیازمند ساعت ها کار کارشناسی است.

وی تاکید کرد: ما با تورم دو رقمی روبه رو هستیم، نرخ بیکاری در کشور بالا است و تولید هم در شرایط نامناسبی قرار دارد هم تورم و هم تولید ما آسیب دیده است. معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: ما در این دوره نیازمند حاکمیت عقلانی و جاری شدن علم اقتصاد در تصمیم گیری های خود هستیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین هدفمندی یارانه ها را یکی دیگر از چالش های پیش روی دولت عنوان کرد و ضمن اشاره به اینکه مبالغی به صورت نقدی پرداخت می شود اما باید گفت که ما به کسری بودجه بسیار بالایی روبه رو هستیم گفت: تورم و نرخ ارز باید برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد. ما نمی گوییم که نرخ ارز پایین آورده شود اما نرخ ارز باید قابل پیش بینی باشد.

جهانگیری در ادامه بر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه تعیین قائم مقام مشخص شده بود اما این قانون در رفت و برگشت با مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته بود و در مورد تعیین رئیس کل بانک مرکزی چیزی پیش بینی نشده بود، به همین جهت تدبیر رئیس جمهور بر این بود که در چارچوب قوانین عمل شود.

تصور نادرست دولتمردان سابق از بانک مرکزی

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در مراسم تودیع و معارفه رئیس‌کل قبلی و فعلی بانک مرکزی اظهار داشت: آقای بهمنی یک نکته‌ای به من گفتند اما نمی‌دانم ایشان راضی هستند این مطلب را بگویم یا خیر؛ آقای بهمنی گفتند: “من در این ۶ سال تنها یک هفته رئیس‌کل بانک مرکزی بودم و آن‌هم پس از ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی بود”.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر محدودیت‌های شدیدی برای استقلال بانک مرکزی ایجاد شده بود که عمدتاً ناشی از تصور نادرستی بود که در دولت‌مردان وجود داشت. در زمان کوتاهی که من عضو شورای پول و اعتبار بودم به‌وضوح مشاهده می‌کردم که دولت‌مردان عضو شورا این تصور غلط را داشتند که می‌توان با افزایش نقدینگی مشکلات بیکاری و بخش تولید را حل کرد.

وزیر اقتصاد افزود: نتیجه این تصور نادرست این شد که به‌گزارش مرکز آمار اکنون نرخ رشد اقتصادی حدود منفی ۵.۴ درصد و تورم نقطه به نقطه به رقم بی‌سابقه ۴۴ درصد رسیده است؛ این شرایط بدون شک معلول سه عامل است؛ ۱. ساختار نامتعادل اقتصاد ایران، ۲.سیاست‌های اقتصادی نادرست طی سال‌های اخیر، ۳. تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران.

طیب‌نیا ضمن اشاره به اینکه راه‌حل نیز بدون تردید هماهنگی بین مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی و ستاد اقتصادی دولت است، گفت: آقای سیف رئیس‌کل جدید بانک مرکزی مورد اعتماد کامل آقای رئیس جمهور و هیئت وزیران است؛ نشانه آن هم این است که هیئت وزیران به‌اتفاق آرا به ریاست ایشان رأی دادند.

برنامه استراتژیک سیف

ولی الله سیف امروز در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی با تاکید بر لزوم بازگرداندن آرامش به بازار ارز و ممانعت از مداخله در این بازار و همچنین منفی شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: من و آقای دکتر بهمنی همکاری طولانی با هم داشتیم مخصوصا در زمانی که ایشان در بانک ملی بودند و به جد باید گفت که تکیه‌گاه محکمی برای مدیران بانک ملی به شمار می رفتند.

رئیس کل بانک مرکزی خطاب به بهمنی اظهار داشت: ما برا این اعتقاد هستیم که همچنان باید از آقای دکتر بهمنی در مجموعه نظام بانکی بهره بگیریم و در خدمت ایشان خواهیم بود. وی در ادامه ضمن بیان اینکه هم اکنون کشور در شرایط خطیری قرار گرفته است گفت: منفی شدن رشد اقتصاد، تورم مضمن کشور و رشد شتابان آن و رشد بالای نقدینگی از چالش های موجود است؛ ضمن اینکه ما درگیر رشد بالای پایه پول و حجم بالای بدهی بانک ها هستیم که این مسئله عدم تعادل هایی را در بازار در پی داشته است.

سیف به بی‌ثباتی نرخ ارز در بازار نیز اشاره کرد و بر نقش محوری بازار سرمایه در تامین مالی تاکید کرد و افزود: در چند سال اخیر بی‌تدبیری‌هایی صورت گرفته که نمی‌تواند از تحریم‌ها باشد. وی در ادامه بر کنترل تورم و جلوگیری از افزایش نقدینگی کشور و ایجاد ثبات اقتصادی تاکید کرد و متذکر شد که باید بر مقررات بانکی ثبات لازم وجود داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف از اعتدال اشاره کرد و گفت: ۳ رکن اساسی ما اعتدال، تعامل و عدالت است به این معنا که باید در بازار کلان پول و سرمایه تعادل برقرار کرد که این تعادل نیازمند تعامل با دستگاه‌های سیاستگذار، فعالان اقتصادی و بانک‌های مرکزی دنیا است.

وی بیان داشت: بزرگترین تهدید معیشتی مردم تورم است که باید این قضیه مورد توجه اکید قرار گیرد. سیف بر ممانعت از منفی شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی به عنوان یکی از مسائل بازار عدالتی اشاره کرد و پیش نیاز این ۳ رکن را تقویت شورای پول و اعتبار و تلاش برای هماهنگی کارکردی میان دستگاه‌ها دانست.

سیف بر کنترل پایه پولی با هدف مهار تورم، ممانعت از بدهکاری دولت و شرکت های دولتی، چاره‌اندیشی برای بدهی مسکن مهر، اصلاح رابطه مالی بانک مرکزی و خزانه، بازگرداندن آرامش به بازار ارز و ممانعت از مداخله در این بازار برقراری انضباط در بازار پول، رقابتی کردن سند بانکی کشور و حمایت از شکل‌ گیری نهاد صنفی بانک نیز به عنوان اهم برنامه‌های خود در بانک مرکزی یاد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رفع تحریم بانک های مرکزی و انتشار آمارهای بهنگام توسط این بانک گفت: مهم ترین عوامل در تحقق اهداف فوق استقلال عملیاتی بانک مرکزی و تعهد جدی مدیران به اجرای مقررات و مدیریت بازار پول است ضمن اینکه باید از بانک مرکزی حمایت کامل شود و ضرورت بررسی صلاحیت حرفه‌ای مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی وجود دارد.

مسئولیت همه اتفاق ها را می‌پذیرم

محمود بهمنی نیز در آخرین روز حضور خود در بانک مرکزی، با اشاره به مسائل فراوان سیاسی و اقتصادی در کشور گفت: بسیاری از مسائلی که پیش آمد خارج از کنترل سیاستگذار پولی کشور بود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی اظهار داشت: هرگونه موفقیتی در طی این مدت نصیب بانک مرکزی شده نتیجه همت والای کارکنان بانک مرکزی است و هر نقصانی که بوده به عهده اینجانب است.

بهمنی خطاب به کارکنان بانک مرکزی بیان داشت: با هم عهد کرده بودیم خستگی را خسته کنیم، خوب به قولتان عمل کردید خدا قوت. اکنون که قرار است از شما دور شوم باز هم خود را از شما می‌دانم.

وی همچنین به ساماندهی مطالبات معوقه در شبکه بانکی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه مطالبات مطالبات معوق بانک ها ۳۵ درصد بود که به ۱۵.۱ درصد کاهش یافت گفت: نظام پرداخت الکترونیک بانکی در طی این مدت رشد چشمگیری داشته و یکی از اقدمات ما در این مدت تاسیس صندوق ضمانت سپرده بود که انجام شد.

 

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=12857
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پول پرس- برنامه استراتژیک سیف برای بانک مرکزی
پول پرس- برنامه استراتژیک سیف برای بانک مرکزی
پول پرس- برنامه استراتژیک سیف برای بانک مرکزی
پول پرس- برنامه استراتژیک سیف برای بانک مرکزی
پول پرس- برنامه استراتژیک سیف برای بانک مرکزی