میزان پرداخت تسهیلات جعاله (تسهیلات تعمیرات) مسکن در ۱۰ ماهه اول سال ۹۷ بیش از ۱۳۰ درصد رشد کرد.

به گزارش اخبارپول، اطلاعات منتشر شده از سوی این بانک نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه اول سال جاری تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان برای تعمیرات واحدهای مسکونی (تسهیلات جعاله) در مقایسه با ۱۰ ماهه اول سال قبل ۱۳۰ درصد رشد کرده است.

بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مسکن، در ده ماهه اول سال جاری، تعداد ۱۲۸ هزار و ۱۶۴ فقره تسهیلات جعاله به ارزش ریالی ۲ هزار و ۲۴۳ میلیارد و ۳۶۳ میلیون تومان تسهیلات جعاله به متقاضیان دریافت این تسهیلات پرداخت شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۱۳۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین در ۱۰ ماهه اول سال ۹۶ تعداد ۷۲ هزار و ۴۰۶ فقره تسهیلات جعاله (تعمیرات)مسکن به متقاضیان پرداخت شده بود که ارزش ریالی این تسهیلات پرداخت شده در ۱۰ ماه اول سال گذشته(فروردین تا پایان دی ماه ۹۶) معادل ۹۷۴ میلیارد و ۱۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گزارش شده است.

بانک مسکن در این گزارش، آمار مربوط به پرداخت تسهیلات جعاله مسکن شامل تعداد تسهیلات پرداختی به متقاضیان و حجم ریالی این تسهیلات در دی ماه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل- دی ماه ۹۶- را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، در دی ماه ۹۶ تعداد ۱۰ هزار و ۱۷۵ فقره تسهیلات جعاله مسکن به متقاضیان پرداخت شد که ارزش ریالی این تسهیلات معادل ۱۳۶ میلیارد و ۴۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برآورده شده است؛ این در حالی است که در دی ماه امسال مجموعا ۱۵ هزار و ۷۶۱ فقره تسهیلات جعاله به متقاضیان پرداخت شد که ارزش ریالی تسهیلات جعاله پرداخت شده در دی ماه امسال را به ۳۰۷ میلیارد و ۷۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رساند. این میزان نیز در مقایسه با دی ماه سال گذشته با رشد ۱۲۵.۶ درصدی همراه شده است.

همچنین رشد محسوس آمار مربوط به تسهیلات جعاله مسکن از یک سو ناشی از رشد قابل ملاحظه قیمت واحدهای مسکونی در سال جاری نسبت به سال گذشته است؛ هم اکنون تسهیلات جعاله (تسهیلات تعمیرات) مسکن معادل ۲۰ میلیون تومان است که عمدتا و به درخواست متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن اعم از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق مسکن در زمان پرداخت تسهیلات خرید، پرداخت می شود.

کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن در بازار به دلیل جهش حدود ۹۰ درصدی قیمت فروش واحدهای مسکونی در سال‌جاری در مقایسه با سال قبل منجر به افزایش حجم تقاضا برای دریافت تسهیلات جعاله مسکن به منظور افزایش دامنه پوشش تسهیلات خرید برای متقاضیان و خریداران بازار مسکن شده است.

گفتنی است، بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله است و بنابراین پس از اتمام اقساط آن در پایان سال پنجم به دلیل تسویه این تسهیلات با بانک، از رقم اقساط ماهانه تسهیلات گیرندگان کاسته می شود. تسهیلات جعاله بر خلاف تسهیلات خرید مسکن که چک پرداخت آن در زمان انتقال سند به نام فروشنده صادر می شود، به فاصله یک یا چند روز از زمان انتقال سند به نام خریدار و پس از ارسال مدارک مالکیت وی از سوی دفتر اسناد رسمی به شعبه مورد نظر به نام خریدار و به وی پرداخت می شود و خریدار در صورت توافق با فروشنده می تواند آن را در همان زمان در اختیار فروشنده قرار دهد. این تسهیلات در واقع حکم کمک هزینه تعمیرات واحد خریداری شده از سوی تسهیلات گیرنده دارد و با این هدف طراحی شده است. سقف تسهیلات جعاله مسکن به ازای هر واحد مسکونی در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=126778
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رشد ۱۳۰ درصدی پرداخت وام جعاله مسکن
رشد ۱۳۰ درصدی پرداخت وام جعاله مسکن
رشد ۱۳۰ درصدی پرداخت وام جعاله مسکن
رشد ۱۳۰ درصدی پرداخت وام جعاله مسکن
رشد ۱۳۰ درصدی پرداخت وام جعاله مسکن