سازمان پدافند غیر عامل در راستای ایمن سازی زیرساخت‌های پولی به شرکت‌های پرداخت رزمایش قطع ارتباط سرورهای مقیم در خارج از ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش اخبارپول، سازمان پدافند غیرعامل کشور با توجه به ضرورت ایمن سازی زیرساخت‌های پولی و بانکی به شرکت شاپرک و ۱۲ شرکت پرداخت الکترونیک فعال کشور با هماهنگی بانک مرکزی اعلام رزمایش قطع ارتباط سرورهای مقیم در خارج از ایران را کرده و به سایت‌هایی که دارای سرور خارجی هستند اعلام کرده باید هرچه سریعتر سرور خود را به داخل کشور منتقل کنند که در غیر این‌صورت در آینده‌ای نزدیک خدمات پرداخت به آنها ارائه نخواهد شد؛ در این راستا شرکت پرداخت الکترونیک سداد به پذیرندگان خود نامه‌ای ارسال کرده که موجب نگرانی در اکوسیستم تجارت الکترونیک کشور شده است.

در نامه ارسال شده از سوی شرکت پرداخت الکترونیک سداد به پذیرندگان درگاه پرداخت اینترنتی این شرکت گفته شده:

پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیر عامل کشور، به منظور رزمایش قطع اینترنت به اطلاع می‌رساند، تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ ۱۳۹۷.۰۱.۰۷ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به مدت دو ساعت قطع می شود. در این فرآیند تمامی پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد. بدیهی است پس از پایان رزمایش، تمامی سرویس‌ها به حالت قبل بازخواهند گشت.

بر اساس این گزارش، در آینده نزدیک این رزمایش به تناوب تکرار شده و در نهایت تمام پذیرندگانی که دارای سرور در خارج از کشور هستند از سرویس پرداخت خارج خواهند شد. لذا پیشنهاد می‌شود نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام فرمایید.

نازنین دانشور، مدیرعامل شرکت تخفیفان درباره نامه شرکت پرداخت الکترونیک سداد به پذیرندگان درگاه اینترنتی این شرکت اظهار کرد: نامه‌هایی از سوی شرکت پرداخت الکترونیک سداد به پذیرندگان درگاه اینترنتی این شرکت که عمده آنها استارت آپ‌ها و شرکت‌های مطرح تجارت الکترونیمک هستند ارسال شده که در اکوسیستم تجارت الکترونیک ایران ایجاد نگرانی کرده است. بر همین اساس در چند روز گذشته مدیران شرکت‌های تجارت الکترونیک با شرکت‌های PSP که همکاری دارند تماس‌هایی داشتند و در رابطه با هدف رزمایش و چرایی آن سوالاتی را مطرح کرده‌اند که شرکت‌های پرداخت الکترونیک عنوان می‌کنند این مسئله بر اساس ابلاغ دستور شرکت شاپرک و سازمان پدافند غیر عامل به صورت اجباری در دستور کار قرار گرفته است.

وی توضیح داد: بسیاری از شرکت‌های تجارت الکترونیک با توجه به امکانات مطلوب، قیمت اقتصادی‌تر و تکنولوژی بهتر از سروهای خارجی استفاده می‌کند و تخفیفان نیز از سرویس‌هایی خارجی استفاده می‌کند و تا به امروز مشکلی در مسئله درگاه پرداخت نبوده اما با توجه به دستور سازمان پدافند غیر عامل کشور و ابلاغیه شاپرک به شرکت‌های پرداخت الکترونیک قرار است تا رزمایش‌هایی توسط تمامی شرکت‌های پرداخت الکترونیک انجام شود و این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک ارتباط اینترنتی خارجی قطع شود.

عدم سرویس دهی شرکت‌های پرداخت الکترونیک به سایت‌های دارای سرور خارجی

دانشور با بیان اینکه سازمان پدافند غیر عامل به دنبال ورود سرور شرکت‌های تجارت الکترونیک به داخل کشور است، بیان کرد: سیاست سازمان پدافند غیر عامل استفاده سایت‌های تجارت الکترونیک از سرورهای داخلی است که اشتباه بوده و در صورتی که سرورها خارجی باشد، بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت را ملزم کرده که به این دسته از سایت‌ها که هزاران سایت را شامل می‌شود سرویس دهی نکنند.

مشتریان دارای آی پی آدرس خارجی سرویس پرداخت دریافت نخواهند کرد

مدیرعامل شرکت تخفیفان متذکر شد: از سویی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که به شرکت‌های PSP اعلام شده اگر مشتری دارای آی پی آدرس خارجی بود نتواند از درگاه‌های پرداخت ایران استفاده کند که بدین معناست اگر فردی در خارج از کشور قصد استفاده از درگاه برای خرید یا انتقال وجه داشته باشد دیگر قادر به استفاده از درگاه‌های پرداخت نیست و مسئله استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها با توجه به محدودیت‌هایی در فضای مجازی توسط مردم و انجام امور با آی پی ادرس سایر کشورها باعث می‌شود تا چالش بزرگی پیش روی شرکت‌های پرداخت و زیست بوم تجارت الکترونیک ایران باشد.

در آینده‌ای نزدیک به هیج سایتی با سرور خارجی خدمات پرداخت ارائه نمی‌شود

گذشته از این، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به دستور کار سازمان پدافند غیر عامل برای ایمن سازی زیرساخت‌های پولی و بانکی عنوان کرد: در حال حاضر سازمان پدافند غیر عامل کشور به عنوان متولی پدافند غیرعامل و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه ایمن سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور از جمله زیرساخت خدمات پولی و بانکی رزمایش‌ها و آزمون‌هایی را برای بانک‌ها برگزار می‌کند تا آسیب پذیری‌ها و مشکلات امنیتی آنها کشف و رفع شود و در عین حال نیز میزان وابستگی بانک‌ها به خدمات مختلف و ارتباطات مشخص شود.

سردار جلالی با بیان اینکه رزمایش سایبری تمامی بانک‌های کشور نیز انجام خواهد شد، اظهار کرد: تا به امروز برای چند بانک رزمایش پدافند غیر عامل انجام شده و در این میان برخی مشکلات این بانک‌ها رفع شده و بزودی رزمایش پدافند غیر عامل برای سایر بانک‌های کشور نیز تا پایان سال‌جاری انجام می‌شود.

یک مقام سازمان پدافند غیر عامل کشور ضمن اعلام تایید انجام رزمایش برای شبکه پرداخت و شرکت‌های پرداخت الکترونیک با هماهنگی شرکت شاپرک خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات انجام شده در زمینه رفع وابستگی‌ها و لزوم ایمن سازی و ورد سروهای خارجی به داخل کشور به منظور جلوگیری از احتمال قطعی و خرابی با ایجاد محدودیت‌هایی ضروری است که شرکت‌های پرداخت الکترونیک سرورهای خود از خارج از کشور را به سرعت به داخل کشور منتقل کنند و در غیر اینصورت بر اساس ابلاغیه رسمی در آینده‌ای نزدیک به هیچ سایتی با سرور خارجی خدمات درگاه پرداخت اینترنتی ارائه نخواهد شد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=125034
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

قطع خدمات پرداخت به سرویس‌ گیرندگان دارای سرور خارجی
قطع خدمات پرداخت به سرویس‌ گیرندگان دارای سرور خارجی
قطع خدمات پرداخت به سرویس‌ گیرندگان دارای سرور خارجی
قطع خدمات پرداخت به سرویس‌ گیرندگان دارای سرور خارجی
قطع خدمات پرداخت به سرویس‌ گیرندگان دارای سرور خارجی