با وجود اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه صنعت بیمه ایران، یک شرکت ایرانی برای ارائه پوشش اتکایی با یک شرکت سوری به توافق رسید تا زمینه برای بازسازی این کشور فراهم شود.

به گزارش اخبارپول به نقل از ایرنا، بیمه اتکایی یا بیمه مجدد، با هدف مصون ماندن شرکت های بیمه از ضررهای احتمالی طراحی شده و شرکت های بیمه اتکایی، شرکت های بیمه دیگر را بیمه می کنند تا منافع مشتریان محفوظ بماند.

بر این اساس این شرکت‌ها که افراد و اموال بسیاری را در سطح گسترده‌ای بیمه می کنند به نوبه خود در مقابل خطرات سنگین یا انبوه تعهداتی قرار می‌گیرند که جبران خسارت‌های احتمالی آنها خارج از توان مالی این شرکت‌هاست و نگهداری این تعهدات توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

همچنین شرکت های بیمه بخشی از تعهدات بیمه‌ای مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را دوباره نزد شرکت یا شرکت‌های بیمه دیگر بیمه می‌ کنند تا این ریسک توزیع شود.

تا پیش از تحریم های اوایل دهه ۹۰ شرکت های ایرانی صنعت بیمه با همکاران خود در اقصی نقاط جهان قراردادهای اتکایی داشتند یعنی اینکه یا از شرکت های دیگر اتکایی می پذیرفتند و یا بخشی از ریسک خود را به خارج از کشور واگذار می کردند؛ با اعمال تحریم ها در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ این ارتباط اتکایی قطع شد.

در این دوره از تحریم ها نیز با وجود گشایش های صورت گرفته در برجام، برخی شرکت ها رایزنی با بیمه های سایر کشورها را کلید زده اند تا بخشی از مخاطرات ریسک های بزرگ به خارج از کشور منتقل شود و یا از خارج قبول اتکایی داشته باشند.

در این راستا، شرکت بیمه اتکائی امین روز دوشنبه اعلام کرد که با هماهنگی بیمه مرکزی، ایجاد روابط با صنعت بیمه سوریه را با هدف کمک به بازسازی این کشور کلید زده است.

دیدار مدیرعامل بیمه اتکایی امین با مدیران صنعت بیمه سوریه به دعوت شرکت بیمه اتکایی عرب یونیون (Arabunion) و با هماهنگی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام شد.

شایان ذکر است در مذاکرات سید مصطفی کیایی مدیرعامل بیمه اتکایی امین با «عزیز ساکر» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بیمه اتکائی «عرب ری» به عنوان تنها شرکت بیمه اتکائی سوریه و مدیر بانک و بیمه اسلامی، عملکرد فنی بیمه اتکائی امین و شرکت اتکائی عرب ری بررسی و مقرر شد دو طرف همکاری های خود را در زمینه قراردادهای اتکائی و پیشنهاد مالی بیمه ای اختیاری آغاز کنند.

همچنین در راستای اقدامات عملیاتی برای آغاز همکاری های بیمه ای دو کشور، دومین جلسه بیمه اتکائی امین با مدیر مالی شرکت عرب یونیون برگزار و در خصوص شیوه پرداخت حق بیمه و خسارت با همکاری بانک های ایرانی و سوری مذاکرات لازم انجام شد.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین همچنین با «ایاذ زهرا» مدیرعامل شرکت بیمه سوریه که ۷۵ درصد بازار بیمه مستقیم سوریه را در اختیار دارد دیدار و گفت و گو کرد؛ در این دیدار مدیرعامل شرکت بیمه سوریه به عنوان بزرگترین شرکت بیمه این کشور گزارشی از چگونگی عملکرد شرکت متبوع خود ارائه داد و در نهایت پیشنهاد همکاری دو شرکت بیمه اتکائی امین و شرکت بیمه سوریه در قالب قراردادهای اتکائی و اختیاری مطرح شد؛ البته شرکت بیمه سوریه اجازه قبولی اتکایی را ندارد.

به این ترتیب در دیدار دیگری که با «سامر الثمین»، مدیرعامل کمیسیون نظارت بر بیمه های سوریه انجام شد، طرف سوری گزارشی از شیوه نظارت بر شرکت های بیمه سوری که متشکل از ۱۲ شرکت مستقیم خصوصی و یک شرکت بیمه مستقیم دولتی است، ارائه کرد. در این دیدار همچنین تجارب نهاد نظارت بیمه ای در ایران و سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل بیمه اتکایی امید همچنین در دیدار با «محمودحسن» دبیر فدراسیون بیمه گران سوریه، درباره روش شکل گیری و فعالیت بیمه های خصوصی سوریه بحث و بررسی کردند.

* نشست بیمه ای ایران، روسیه و سوریه در کیش

پیشنهاد اجلاس سه جانبه اتکائی امین بین شرکت های اتکائی ایرانی، سوریه ای و روسی از دیگر دستاوردهای این مذاکرات بود که از سوی طرف ایرانی مطرح و مورد استقبال طرف های سوری قرار گرفت و مقرر شد این دیدار سه جانبه به میزبانی شرکت بیمه اتکائی امین در جزیره کیش برگزار شود تا شرایط برای خدمت رسانی به صنعت بیمه سوریه در بازسازی آن کشور فراهم شود.

بر این راستا بررسی عملکرد صنعت بیمه سوریه نشان می دهد، ضریب خسارت بیمه در این کشور زیر ۵۰ درصد است؛ تعداد کشته شدگان حوادث اتومبیل در کشور سوریه در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰ نفر بوده و سرانه حق بیمه ۲۰ دلار است.

بر این اساس، بررسی عملکرد فنی و مانده عملیات بیمه در این کشور بیانگر آن است که مراودات بیمه ای با سوریه در عین اینکه منجر به ارتقاء صنعت بیمه این کشور می شود، برای صنعت بیمه ایران نیز سودآور خواهد بود.

*بیشتر بخوانید

بررسی راهکارهای توسعه تبادلات پولی و بانکی بین ایران و سوریه


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=123525
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

همکاری ایران و سوریه در صنعت بیمه کلید خورد
همکاری ایران و سوریه در صنعت بیمه کلید خورد
همکاری ایران و سوریه در صنعت بیمه کلید خورد
همکاری ایران و سوریه در صنعت بیمه کلید خورد
همکاری ایران و سوریه در صنعت بیمه کلید خورد