بابک آقایی*

 

طی روزهای اخیر سرپرست یک مؤسسه اعتباری به نکاتی اشاره کرده که ضمن جلب توجه متخصصان و کارشناسان اقتصادی به آنها، لازم است از سوی ایشان پاسخ درستی بر این ادعا ارائه شود.

سرپرست موسسه اعتباری یاد شده در بخش مهمی از سخنان خود به شکل گیری «بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور» اشاره می کند.

سوال این است اصولاً این موسسه در نظام بانکی کشور دارای کدامین جایگاه است که ادعای راه اندازی و ثبت بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور را داراست؟ این در حالی است که بانک مرکزی به بانکها توصیه می کند بجای بانکداری، بنگاه داری نکنند.

این بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور اساساً با چه سرمایه ای شکل گرفته، در چه تاریخی ثبت شده، هیات موسس آن چه کسانی هستند و مدیران ارشد آن از میان کدام کارشناسان و متخصصان و مدیران بزرگ و برجسته اقتصادی انتخاب شده اند؟

از آنجائی که ایشان ادعا نموده اند «هیات مدیره این هلدینگ اقتصادی براساس ارکان بانک مرکزی مشخص شده» اکنون سوال این است آیا هیات مدیره یک شرکت هلدینگ براساس ارکان بانک مرکزی مشخص می شود؟

آیا مسئولین بانک مرکزی ارکان آن هستند؟

این سرپرست در بخش دیگری از سخنان خود اشاره می کند که «بانکها منابع محورند و با ابزار نرخ سود به جذب منابع می پردازند در حالیکه باید کارمزد محور و خدمات محور باشند».

در مقام مدعی العموم اکنون از کلیه کارشناسان و متخصصان زحمت کشیده و مدیران لایق و توانمند و دود چراغ خورده نظام بانکی و شورای پول و اعتبار باید پرسید شما دوستان عزیز در طول این چند دهه چه کرده اید؟ حاصل جلسات چندین ساعته و تحقیق ها، تفحص ها، بررسی ها، کارشناسی ها و … شما چه بوده است که اکنون عملکرد همگی شما اینچنین به نقد کشیده شده و زیر سوال رفته است.

آیا برای سوالی که در ذهن کارشناسان با تعریف ساده ای که از بانک و بانکداری داریم، شکل گرفته پاسخی هست؟ در این حال رئیس کل بانک مرکزی دیروز عنوان کرد بهترین ابزار کنترل نقدینگی افزایش نرخ سود متناسب با تورم است و هشدار داد نباید تغییر در نرخ سود ایجاد شود.

اگرجذب منابع و جمع آوری وجوه که یک بال بانکداری است به درستی صورت نگیرد، بانکها از چه محلی باید تسهیلات پرداخت نمایند؟ آیا حذف سود و جایگزینی آن با کارمزد محوری، در شرایط اقتصادی فعلی کشورمان می توان راهگشا باشد؟ اگر سود وجود نداشته باشد مشتری منابع خود را به بانک یا موسسه می دهد؟

منبع: صباایران

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=1220
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ترغیب سپرده‌گذار با کدام مشوّق
ترغیب سپرده‌گذار با کدام مشوّق
ترغیب سپرده‌گذار با کدام مشوّق
ترغیب سپرده‌گذار با کدام مشوّق
ترغیب سپرده‌گذار با کدام مشوّق