شما هم هنگام خرید طلا حتما این اصطلاحات را از زبان فروشنده شنیده‌اید. باید بدانید که طلای ۲۴ عیار، طلای خالص است. پس شما با خریدن نمونه‌ای که از طلای ۲۴ عیار باشد،‌ یک نمونه ناب دارید.

به گزارش پول پرس، در ۱۸ عیار ۷۵ درصد طلا وجود دارد که با یک فلز پایه مثل نیکل یا مس ترکیب شده است. در طلای ۱۴ عیار هم ۵/۵۸ طلا وجود دارد. معمولا هرقدر عیار طلا بالاتر باشد، فلز نیز نرم‌تر است. اما یادتان باشد که داشتن طلای ۲۴ عیار، همیشه هم خوب نیست زیرا دوام کمتری دارد. جالب است بدانید که طلای ۱۴ عیار دوام بالاتری نسبت بقیه طلاها دارد زیرا با فلز دیگری ترکیب شده که به آن مقاومت می‌بخشد. مثلا حلقه‌هایی که از طلای ۱۴ عیار ساخته شده باشند، از دوام بیشتری برخوردارند.

ریشه عیار چیست؟
این کلمه از دانه‌های کاروب (Carob) گرفته شده است. دانه‌هایی که در زمان باستان‌ توسط بازرگانان به منظور میزان ترازوها در سرتاسر بازارهای خاورمیانه استفاده می‌شد. خود شما از هم‌خانواده‌های این کلمه مثل «معیار» استفاده می‌کنید.

چه علامت‌هایی را می‌توان روی طلا پیدا کرد؟
از نظر قانونی روی هر قطعه طلا علاوه بر میزان عیار آن باید علامت ثبت شده کارخانه سازنده نیز درج شود. (نام کشور صادرکننده طلا نیز می‌تواند نوشته شود، اما این مورد الزامی نیست) در ایالات متحده هر چیزی که عیارش کمتر از ۱۰ باشد، نمی‌تواند به عنوان طلا به فروش برسد.

طلای سفید چیست؟
طلای سفید را نمی‌توان در طبیعت یافت. درحقیقت طلای سفید همان طلاست که با فلزاتی با رنگ روشن‌تر (ترکیب آلیاژ) شده و اغلب نیز به منظور این که سفیدتر به نظر برسد، با رادیوم فلزی از خانواده پلاتینیوم آب داده می‌شود.

آب رادیوم کردن طلای سفید مانند واکسی است که به ماشین شما زده می‌شود تا رنگ آن براق‌تر و زیباتر به نظر برسد. همان طور که اتومبیل به طور منظم نیازمند واکس زدن است، طلای سفید هم باید مرتبا آب رادیوم داده شود تا درخشندگی آن از بین نرود. طلا همچنین می‌تواند با دیگر فلزات ترکیب شود و به رنگ‌های صورتی و سبز درآید. پس اگر جایی طلاهایی رنگی دیدید، نگویید تقلبی است.

معنای عبارت‌های طلای قرمز و طلای پر شده چیست؟
طلای قرمز، نقره با عیار صحیح است که آب طلا داده شده باشد. طلای پر شده یک فلز پایه مانند نیکل است که با یک لایه نازک طلا پوشانده شده است. قیمت این نوع از جواهرات ارزان است، اما با گذر زمان لایه طلا از بین می‌رود. هیچ‌گاه برای هدیه دادن این نمونه‌ها را انتخاب نکنید. زشت و خارج از ادب است.

آیا جلا دادن طلا خوب است؟
نه. اگر با یک شوینده شیمیایی این کار انجام شود، چون طلا فلز نرمی است در نتیجه به راحتی روی آن خش می‌افتد. بنابراین تمیز کردن زیاد طلا می‌تواند لایه‌های نازک را از بین ببرد.در عوض این کار، شما می‌توانید حلقه‌هایتان را در هنگام ظرف شستن از دست بیرون آورید یا آنها را با آب صابون و یک پارچه نرم به آرامی تمیز کنید.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=12188
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

طلای ۱۸ با ۲۴ عیار چه فرقی دارد؟
طلای ۱۸ با ۲۴ عیار چه فرقی دارد؟
طلای ۱۸ با ۲۴ عیار چه فرقی دارد؟
طلای ۱۸ با ۲۴ عیار چه فرقی دارد؟
طلای ۱۸ با ۲۴ عیار چه فرقی دارد؟