رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه لایحه بودجه۹۸ در ۶ جلد صبح امروز به مجلس فرستاده شد، گفت: در لایحه پیشنهادی دولت، بودجه یارانه نقدی سال آینده ۴۲ هزارمیلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

به گزارش اخبارپول به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در مراسم رونمایی از لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور با بیان اینکه لایحه در ۶ جلد تنظیم شده است، اظهار کرد: همراه با لایحه بودجه، سه جلد گزارش عملکرد دولت در خصوص اجرای برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم شده است.

وی اضافه کرد: همچنین دو جلد اهداف مبانی اقتصادی و اجتماعی همه دستگاه ها را تحت عنوان سند بنیادین لایحه بودجه ۹۸ به مجلس تقدیم کرده ایم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه بودجه ۹۸، بودجه مبتنی بر عملکرد است، تصریح کرد: برای اینکه نمایندگان مطمئن شوند که بودجه مبتنی بر عملکرد است، در یک جلد مبانیِ قیمت تمام شده دستگاه ها را نیز به مجلس ارسال کردیم.

نوبخت افزود: به صورت شفاف یک کتاب در رابطه با طرح های عمرانی که قرار است واگذار شوند، تهیه کرده و به مجلس ارسال کرده ایم تا از رانت جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه هایی که از معافیت مالیاتی برخوردار هستند را به مجلس معرفی کردیم، گفت: همچنین گزارشی تهیه کردیم مبنی بر اینکه غیر از یارانه نقدی که پرداخت می کنیم، چه میزان یارانه غیرمستقیم پرداخت می کنیم.

۴۲هزارمیلیارد تومان؛ بودجه یارانه نقدی

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص بودجه یارانه نقدی برای سال آینده اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی دولت، بودجه یارانه نقدی برای سال آینده ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

در قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، بودجه یارانه نقدی ۴۴ هزار میلیارد تومان است.

۴۳۳ هزارمیلیاردتومان درآمد مالیات، حقوق گمرکی و سایر

نوبخت خاطرنشان کرد: ۴۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد بودجه ناشی از مالیات، حقوق گمرکی و سایر است، بنابراین برای پوشش هزینه ها مجبور به واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی هستیم که نفت و گاز از جمله دارایی های سرمایه ای است.

وی افزود: همچنین دارایی های مالی از جمله اورراق، سهام شرکت ها را نیز واگذار می کنیم.

۳۱.۹هزارمیلیاردتومان بازخرید اوراق مشارکت قبلی

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: برای سال آینده ۳۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای خرید اوراقی که در سال های گذشته خریده و امسال باید بازپرداخت کنیم، هزینه خواهیم کرد.

نوبخت گفت: اوراقی که طی سال های گذشته خریدیم صرف طرح های عمرانی کردیم، امسال ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروختیم و سال آینده ۳۲ هزار میلیارد تومانش را می خریم.

وی با بیان اینکه یک ریال از خزانه پرداخت نمی شود مگر برای تخصیص، افزود: با تومه به اینکه انضباط مالی داریم، اوراقی که منتشر می کنیم را در زمان سررسیدشان پرداخت می کنیم.

ویژگی های بودجه ۹۸

در ادامه این نشست حمیدرضا پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، اظهار کرد: امسال در شرایطی هستیم که تحریم های ظالمانه آمریکا را داریم که این مساله محدودیت هایی را در منابع ایجاد می کند، از این رو حمایت از معیشت عمومی و بحث سلامت یکی از بارزترین ویژگی های بودجه است.

وی ادامه داد: همچنین در این شرایط باید مراقب باشیم واحدهای تولیدی کشور با رکود مواجه نشوند از این رو باید مورد حمایت قرار گیرند؛ از سویی دیگر برای اشتغال جوانان و افراد باید برنامه ریزی کرد. بنابراین از دیگر ویژگی های بودجه ۹۸ اشتغال و تولید است.

پورمحمدی با بیان اینکه پایداری بودجه در برابر تحریم ها و شوک ها دیگر ویژگی بودجه ۹۸ است، اضافه کرد: امسال زوایای جدیدی از بودجه شامل انواع معافیت ها در حوزه مالیات، گمرک و یارانه را شفاف کرده و سعی کردیم در معرض دید عمومی بگذاریم.

۱۴ میلیارد دلار؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از مهم ترین مولفه های بازار این است که دولت چه میزان ارز در اختیار بازار می گذارد، خاطرنشان کرد: ۱۴ میلیارد دلار ، ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در نظر گرفتیم.

۷هزارمیلیاردتومان برای حمایت از معیشت خانوارهای نیازمند

پورمحمدی افزود: ۷ هزار میلیارد تومان برای حمایت از معیشت خانوارهای نیازمند، ۳۷ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه متوازن منطقه و ۸ هزار میلیارد تومان برای یارانه گندم در نظر گرفتیم.

نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی درسال آینده

وی در ادامه گفت: همچنین نوسازی بافت های فرسوده ۳ برابر خواهد شد به گونه ای که از ۱۰۰ هزار واحد در سال ۹۷ به ۳۰۰ هزار واحد در سال ۹۸ افزایش خواهد یافت.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه حمایت از تولید و اشتغال در حوزه های مختلف به صورت ویژه در بودجه ۹۸ مورد توجه است، تصریح کرد: همچنین در حوزه علم و فرهنگ، برای حمایت از پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری و مراکز نوآوری رشد ۷۱ درصدی اعتبار هزینه ها را در نظر گرفتیم.

وی افزود: تامین یک میلیارد دلار از تسهیلات تامین مالی خارجی به منظور تجهیز آزمایشگاه ها را در نظر گرفته ایم.

افزایش اعتبار آموزش و پرورش به ۴۳هزارمیلیارد تومان

پورمحمدی گفت: برای رتبه بندی معلمان ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اعتبارات آموزش و پروش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: ۹۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت و ۱۲۰۰ میلیارد تومان از سوی خیرین برای حمایت از ساخت مدارس در مناطق محروم در نظر گرفته ایم.

رشد ۲۰ درصدی اعتبارات آب شرب

پور محمدی در ادامه با بیان اینکه برای سال آینده اعتبارات آب شرب رشد ۲۰ درصدی دارد، بیان کرد: برای خرید تضمینی آب از بخش خصوصی رشد ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته ایم.

وی گفت: برای اعتبار عمرانی بخش محیط زیست رشد ۱۸ درصدی در نظر گرفته ایم.

پایداری بودجه در برابر تحریم

معاون سازمان برنامه و بودجه همچنین به پایداری بودجه در برابر تحریم ها اشاره کرد و بیان داشت: دولت حجم وسیعی اموال منقول و غیرمنقول دارد که باید فعال شوند و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

پور محمدی ادامه داد: همچنین اصلاحات مالیاتی و اصلاح نظام یارانه ای و قیمت گذاری برای پایداری بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: در بودجه ۹۸ تمام دستگاه های ملی استانی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد خواهد بود.

پورمحمدی افزود: همچنین برای اولین بار «آشکار کردن معافیت های مالیاتی» و «آشکار کردن یارانه های پنهان» را در دستو کار قرار دادیم.

 

 

 

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک

 

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=120911
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

لایحه بودجه ۹۸ به مجلس رفت
لایحه بودجه ۹۸ به مجلس رفت
لایحه بودجه ۹۸ به مجلس رفت
لایحه بودجه ۹۸ به مجلس رفت
لایحه بودجه ۹۸ به مجلس رفت