رضا شفیعی_ فروش دسته چک به قیمت یک میلیون تومان و تحویل سه روزه، تبلیغات عجیبی که چند وقتی است از سایت های تبلیغاتی اینترنتی سر درآورده اند و و صاحبان این تبلیغات بدون هیچ گونه برخوردی در حال خرید و فروش دسته چک های بی محل هستند.

به گزارش اخبارپول، اگر به آمارهای تعداد چکهای برگشتی تنها بهمن سال ۹۶ نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که از ۹/۶ دهم میلیون فقره چک صادره ۱/۴ دهم میلیون فقره آنها برگشت خورده است و در واقع از مبلغ ۷۳۰ هزار میلیارد ریال چک کشیده شده ۱۴۹ هزار میلیارد ریال آن فاقد موجودی بوده که این یعنی ۱۵ درصد در تعداد و ۲۰ درصد از کل ارزش چکهای صادره بهمن ۹۶ برگشت خورده است.

همین تعداد بالای آمار چکهای برگشتی و مشکلاتی که این چکها برای مردم، جامعه و بازار سرمایه به مجود می آورد بالاخره سبب شد بانک مرکزی بعد از سالها طی دستورالعملی شرایط جدید و به گفته خودش سخت تری را برای دریافت و تمدید دسته چک به بانکها ابلاغ کند، شرایطی که در آن مشتری برای دریافت دسته چک باید یک معرف مورد تایید بانک داشته باشد، حداقل دو سال از افتتاح حساب جاری اش گذشته باشد، برای تمدید دسته چک در یک سال گذشته چک برگشتی نداشته باشد و البته چند شرط دیگر که قرار بود با سخت تر کردن گرفتن دسته چک جلوی سوء استفاده از آن را بگیرد.

اما اگر در همین چند ماه که این دستور العمل ابلاغ شده به سایتهای تبلیغات اینترنتی سری بزنید و کلمه های دسته چک یا فروش چک را جستجو کنید با اشخاصی مواجه می شوید که تبلیغات عجیبی را منتشر کرده اند، تبلیغاتی مثل فروش برگه چک به قیمت های بسیار پایین و با قابلیت استعلام حساب و یا تبلیغاتی مانند افتتاح حساب جاری و دریافت دسته چک در کمتر از سه روز.

هرچند انتظار می رفت با شرایط جدید و سخت تر بانک مرکزی دیگر شاهد اینگونه تبلیغات در سایت ها نباشیم اما حتی با این شرایط هم به نظر می آید گرفتن دسته چک و یا فروش برگه چک قابل استعلام به شغل دائم عده ای تبدیل شده که ارتباطات خاصی برای دریافت آن دارند.

با شماره یکی از این تبلیغات ها تماس گرفتیم تا ببینیم شرایط گرفتن دسته چک چیست و در کمال تعجب متوجه شدیم که با اینکه در حالت عادی حداقل کپی شناسنامه، کارت ملی و سند مالکیت محل کار را اکثر بانکها از متقاضی دریافت دسته چک مطالبه می کند اما اشخاصی که این تبلیغات را انتشار می دهند حتی این مدارک را هم از متقاضی نمی خواهند.

یکی از این فروشندگان دسته چک به صدا و سیما گفت: دسته چک را به قیمت ۹۰۰ هزار تومان دو سه روزه برای شما می توانم بگیرم آن هم تنها با داشتن کارت ملی. مراحلش هم اینگونه است که باید کپی کارت ملی خود را از طریق نرم افزارهای شبکه های اجتماعی برای من بفرستید و ما سه روز بعد صبح زود جلوی بانک با هم قرار می گذاریم تا من کار گرفتن دسته چک شما را انجام داده و بعد مبلغی را که با هم طی کرده ایم همانجا نقدا دریافت می کنم.

یکی دیگر از فروشندگان دسته چک ضمن اعلام اینکه گرفتن دسته چک نیاز به مدارکی از قبیل اجاره نامه دارد، بیان کرد: اولاً محدودیتی برای گرفتن دسته چک در هیچ بانکی برای من وجود ندارد و من حتی می توانم در هر شعبه ای که شما مایل باشید برایتان دسته چک بگیرم اما حتماً باید حداقل اجاره نامه کد رهگیری دار محل کسب و کار خود را به بانک ارائه دهید که اگر ندارید من با هزینه ۲۰۰ هزار تومان اضافه تر این اجاره نامه را برای شما تهیه می کنم ضمن اینکه هزینه گرفتن دسته چک به همراه اجاره نامه برای شما یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. یعنی به ازای هر مدرکی که برای دریافت دسته چک نداشته باشیم باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم و بعد از آن دیگر هیچ مانعی برای گرفتن دسته چک برای هیچ شخصی وجود ندارد.

اما نقطه اوج این تخلف که مشخص نیست چطور و با چه ارتباطی انجام می گردد فروش برگه چک به قیمت ۳۹۰ هزار تومان است که فروشنده بدون اینکه حتی ترسی از گفتن این مطالب پشت خط تلفن داشته باشد در این باره اذعان داشت: من می توانم با هزینه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای شما دسته چک بگیرم اما تنها در شعبه هایی که خود در آنجا ارتباطاتی دارم و این مبلغ را هم برای دادن رشوه به کارکنان بانک نیاز دارم و بخش اندکی از آن هم برای خودم است.

وی همچنین گفت: اما اگر تنها تعداد محدودی برگه چک می خواهید می توانم به شما پیشنهاد کنم که بجای گرفتن دسته چک که برایتان ممکن است دردسر هم داشته باشد از من برگه چک بخرید. قیمت هر برگه چک ۳۹۰ هزار تومان است که قابل استعلام بوده و کسی به آن شک نمی کند اگر حساب را پر نکردید و چک برگشت خورد هم مشکلی وجود ندارد ما فقط برگه چک را به شما می فروشیم و نیازی به پر کردن حساب از طرف شما نیست.
این یعنی فروش برگه های دسته چکی که قابل استعلام است و تایید شده و به نظر می رسد که فروشنده های این دسته چک ها و برگه های چک هیچ ترسی هم از گیرافتادن و یا برخورد قانونی با خود ندارند و البته دسته چک های فراوانی هم برای فروش دارند.

حالا نکته مهم اینجاست که چگونه این اشخاص حتی بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی و سخت تر شدن گرفتن دسته چک برای افراد عادی هنوز امکان دریافت دسته چک با این شرایط ساده و فروشش بعنوان ابزاری برای کلاهبرداری به مردم را دارند، به راحتی فعالیت غیرقانونی خود را تبلیغ می کنند، برای کاری که به زبان خود می گویند باید رشوه پرداخت کنند شماره حساب می دهند و حتی توسط دستگاههای نظارتی مورد شناسایی واقع نشده اند.

البته سایت هایی که این تبلیغات در آنها انتشار می یابد هم خود سبب می شود که در خلاء هرگونه نظارتی بر تبلیغاتشان به این افراد سودجو مجال فعالیت داده شود.

فعل غیرقانونی و متخلفانه در فروش دسته چک و برگه چک آنچنان واضح است که شاید دیگر نیازی به شکایت مردمی برای برخورد نداشته باشند فروشندگان این دسته چک ها را می توان براحتی از طریق سایت های تبلیغاتی اینترنتی پیدا کرد و به سرعت به بانکهایی رسید که با ارتباطات پنهانی با این افراد براحتی این دسته چک ها را در اختیارشان قرار می دهند.

“اما چرا این اتفاق نمی افتد؟ خود جای سوال دارد.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=120707
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

خرید و فروش دسته چک برای کلاهبرداری
خرید و فروش دسته چک برای کلاهبرداری
خرید و فروش دسته چک برای کلاهبرداری
خرید و فروش دسته چک برای کلاهبرداری
خرید و فروش دسته چک برای کلاهبرداری