هر چند که دلار هنوز ارزی مطمئن به نظر می‌رسد اما ابرهایی تیره در افق آسمان دلار به عنوان ارز نخست جهانی، در حال شکل گیری است.

به گزارش اخبارپول به نقل از ایسنا، برخی از بازیگران مهم جهانی در حال کاهش وابستگی خود به دلار هستند. ولادمیر پوتین- رئیس جمهور روسیه نیز گفته است آمریکا با استفاده از دلار به عنوان یک ابزار مالی، در حال لطمه زدن به اطمینان دلار است و اشتباه استراتژیکی را مرتکب می شود. در ادامه ۵ کشوری که سریع تر از سایر کشورهای دیگر در حال فاصله گرفتن از دلار هستند معرفی شده اند:

روسیه:

مسکو تاکنون سیگنال های زیادی از مصمم بودن خود به کاهش وابستگی اقتصادی به دلار بروز داده است. دنیس مانتوروف- وزیر صنعت و تجارت روسیه در ماه سپتامبر گفته بود که روسیه در حال کار بر روی موافقت نامه های ارزی با کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا است که به موجب آن، طرفین از پول ملی خود به جای دلار در مبادلات استفاده کنند.

ایران:

از زمان خروج دولت ترامپ از برجام در اردیبهشت ماه، جمهوری اسلامی ایران در کانون توجهات جهانی باقی مانده است. در شرایطی که تحریم های آمریکا در صدد ممنوعیت برقراری روابط تجاری با ایران و تحریم هایی بر صنعت نفت است، تهران نسبت به تجارت با ارزهای ملی با کشورهای روسیه، چین، هند و ترکیه ابراز تمایل کرده است.

به علاوه در اواسط ماه سپتامبر، سخنگوی وزارت دارایی آلمان به نشریه پلتیکو اطلاع داد برلین، پاریس و لندن در حال کار بر روی باز نگه داشتن کانال های پرداخت با ایران هستند. این کانال که به مثابه جایگزینی برای سوئیفت عمل خواهد کرد، امکان انجام تراکنش های مالی غیر دلاری با ایران را فراهم خواهد کرد.

ترکیه:

تصمیم ترکیه به فاصله گرفتن از دلار دلایلی سیاسی واقتصادی دارد. موضع ترامپ در اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلمینیوم ترکیه و کاهش ۴۰ درصدی ارزش لیر در برابر دلار از ابتدای سال جاری میلادی، تداوم اختلاف نظر بین واشنگتن و آنکارا بر سر سیاست های اتخاذ شده در خصوص سوریه و تلاش ترکیه برای استرداد فتح الله گولن- رهبر مخالفان ترکیه از جمله این دلایل است.

اردوغان روز دوم سپتامبر گفته بود ترکیه به دنبال تجارت غیردلاری با دیگر کشورها است و نظام تک قطبی دلار باید پایان یابد.

ونزوئلا:

این کشور واقع شده در آمریکای لاتین از سال ۲۰۱۷، دلار را از نظام تجاری نفتی خود کنار گذاشت. نیکلاس مادورو- رئیس جمهور ونزوئلا در سپتامبر سال ۲۰۱۷ گفته بود دولت به دنبال برقراری یک سیستم جدید در پرداخت های بین المللی و آزاد کردن کشورش از سلطه دلار است.

چین:

چین در تلاش برای جهانی سازی یوان است که از اکتبر ۲۰۱۶ به عنوان ششمین ارز جهانی پذیرفته شد. این کشور در دوره زمامداری شی جین پینگ- رئیس جمهور فعلی- گام های زیادی برای تقویت جایگاه یوان برداشته است. انباشت طلا و معرفی قراردادهای خرید نفت بر حسب یوان از جمله این اقدامات است.

 

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=117308
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کدام کشورها در حال فاصله گرفتن از دلار هستند؟
کدام کشورها در حال فاصله گرفتن از دلار هستند؟
کدام کشورها در حال فاصله گرفتن از دلار هستند؟
کدام کشورها در حال فاصله گرفتن از دلار هستند؟
کدام کشورها در حال فاصله گرفتن از دلار هستند؟