افزایش نرخ دلار و حذف سقف رقابت محصولات فولادی و پتروشیمی در جذب نقدینگی در بورس تاثیر به‌سزایی داشته است.

به گزارش اخبارپول، معاون نظارت بر ابزارها و نهادهای مالی بورس در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص عوامل رشد نقدینگی بورس در هفته‌های گذشته، گفت: بورس در ماه‌های اخیر توانسته نقدینگی بیشتری را جمع کند و طی این مدت جذب نقدینگی با روند معنی‌داری رخ داده است.

سعید فلاح پور تصریح کرد: یکی از عوامل موثر در جذب نقدینگی در بورس افزایش قیمت دلار بوده است، البته جذب نقدینگی چند دلیل دیگر هم دارد که از جمله آن ارزش جایگزینی است. همچنین قیمت بازارهای کالایی با برداشتن سقف رقابت محصولات فولادی‌ و پتروشیمی‌ در جذب نقدینگی تاثیر داشته است.

وی افزود: واقعی شدن قیمت‌ها جلوی فساد و رانت را گرفته است و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران انتظار دارند با توجه به تحولات ماه‌های اخیر سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند و این موضوع نیز باعث جذب نقدینگی شده است.

فلاح‌پور ادامه داد: برای برداشتن حذف سقف رقابت محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا، سازمان بورس و مجلس پیگیری‌ها و تلاش زیادی کردند. این موضوع در روند معاملات نیز تاثیرگذار است.

وی همچنین درباره محدودیت‌های اخیرا در بازار آتی سکه گفت: در بازار آتی سکه هیچ کار خارج از مقرراتی انجام نشد و آن محدودیت‌هایی که اعمال شد با توجه به دستورالعمل‌ها از قبل پیش‌بینی شده‌ بودند. مثلا بورس کالا با توجه به شرایط، زمان‌هایی وجه تضمین را افزایش یا کاهش می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید، از ابتدای سال ۱۳۹۷ با رشد فزاینده قیمت دلار و یورو، قیمت سهم‌ها در بورس اوراق بهادار تهران نیز با رشد فزاینده‌ای همراه شد به طوری که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس هر روز کانال شکنی کرده و در تراز جدیدی می‌ایستاد.

در این روزها فعالان بازار سهام شاهد افزایش فزاینده شاخص کل هستند به طوری که برخی معتقدند این شاخص در آینده نزدیک کانال ۲۰۰ هزار واحدی را نیز پشت سر می‌گذارد.

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌ها دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=116903
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چرا نقدینگی در بورس بالا رفت؟
چرا نقدینگی در بورس بالا رفت؟
چرا نقدینگی در بورس بالا رفت؟
چرا نقدینگی در بورس بالا رفت؟
چرا نقدینگی در بورس بالا رفت؟