رییس کانون بانک‌های خصوصی کشور گفت: برای تقویت بازار سرمایه نباید نرخ سود سپرده‌ها یا تسهیلاتی بانکی افزایش یابد بلکه این امر نیازمند مکانیسم های دیگری است.

کارکرد بانک ها در نظام بانکی

به گزارش اخبارپول به نقل از بورس نیوز، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب رسوب سپرده‌های مردمی در بانک‌ها خواهد شد که به‌تبع آن بازارسرمایه از امکان استفاده از پتانسیل سرمایه‌های مردمی بی‌بهره می‌شود.

واقعیت این است که بلوکه شدن بخشی زیادی از سرمایه سپرده‌گذاران در بانک آن‌هم به طمع سود بیشتر، از تولید گره‌گشایی نمی‌کند در‌حالی‌که می‌توان با هدایت بخشی از این سپرده‌ها به بازار‌سرمایه در تامین سرمایه کوتاه‌مدت مانند سرمایه در گردش موثر بود.

به طور کلی ارتباط تنگانگ نرخ سود بانکی با سرمایه‌گذاری و تولید موجب شد که اقتصاد ایران در برخی دوره‌ها شاهد سودهای دستوری به سپرده‌ها با هدف رونق بخشی به تولید باشد شیوه‌ای که چندان اثربخش نبود و سرمایه‌گذاری زیادی به همراه نداشت.

در شرایط فعلی نیز با توجه به افزایش نرخ ارز و سکه دولتمردان متعقدند کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب کاهش حجم نقدینگی در این بازارها شده و کنترل رابرای آن ها به ارمغان می‌آورد البته تاکنون بانک‌مرکزی در این زمینه مصوبه‌ای صادر نکرده اما برخی از بانک‌ها نرخ سود سپرد‌ها را به ۲۳درصد افزایش داده‌اند که تاثیر این امر بر دیگر بازارها در بلندمدت مشاهده می‌شود.

در این خصوص کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک‌های خصوصی کشور گفت: تغییرات در دیگر بازارها تاثیری در بانک‌ها ندارد زیرا میزان نقدینگی کافی در مراودات و جابه‌جایی‌های مالی بانک‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: افزاش نرخ سود سپرده‌ها افزایش هزینه‌های بانکی را در بر داشته و اتخاذ چنین تصمیمی، رویکرد مثبتی برای بانک‌ها ندارد.

مدیرعامل بانک پارسیان تاکید کرد: برای ایجاد تعادل در نرخ‌های بانکی باید بازار بین بانکی تقویت شود؛ بانک‌ها باید میزان مصارف خود را کاهش دهند؛ نرخ سود ۲۳ درصد و نرخ تسهیلات ۱۸ درصد برای بانک ها صرفه اقتصادی ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: سال گذشته برای جلوگیری از افزایش بدهی بانک‌ها به بانک‌مرکزی، جریمه‌ای ۳۴درصدی برای سود بدهی آن‌ها اعمال شد اما این امر مشکلاتی برای بانک‌ها ایجاد کرد بنابراین مقرر شد مکانیسم دیگری برای رفع این مشکل اعمال شود.

وی تاکید کرد: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تغییری در دیگر بازارها ایجاد نمی‌کند.

پرویزیان با بیان اینکه بازارسرمایه باید تقویت شود، گفت: برای تقویت این بازار نباید نرخ سود سپرده‌ها یا تسهیلاتی بانکی افزایش یابد بلکه باید مکانیسم های دیگری در نظرگرفته شود.

رییس کانون بانک‌های خصوصی ادامه داد: با توجه به نرخ ارز سامانه نیما اکثر شرکت‌های بزرگ باید سرمایه ریالی خود را افزایش دهند؛ به‌عنوان مثال در شرایط فعلی افزایش سرمایه برای بانک ها ضروری بوده زیرا سهامداران باید انگیزه‌ای برای خرید سهام بانک‌ها داشته باشند.

پرویزیان تاکید کرد: افزایش سرمایه شرکت ها در شرایط فعلی یکی از راهکارهای تقویت بازار سرمایه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه خوش‌بختانه شرایط به‌گونه‌ای است که اغلب بانک‌ها، بنگاه‌های بزرگ و اموال مازاد خود را واگذار می‌کنند، ادامه داد: در شرایط فعلی یک رونق نسبی برای فروش اموال بانک‌ها ایجاد شده و بدهکاران معوق بانکی نیز تمایل زیادی برای تسویه حساب با بانک‌ها دارند.
مدیرعامل بانک پارسیان با تاکید بر اینکه درحال حاضر بازارسرمایه شرایط مطلوبی را تجربه می کند، گفت: با ادامه روند فعلی می‌توان شاهد رشد بیشتر این بازار بود اما نباید اجازه داد مشکلات ناشی از بی‌اعتمادی در بازار سرمایه ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای تقویت بازار سرمایه صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های زمین و مسکن باید بیشتر فعالیت کنند .

رییس کانون بانک‌های خصوصی با تاکید براینکه اکنون هزینه بانک‌ها زیاد است، گفت: نرخ سود سپرده‌های بانکی، بیمه سپرده‌ها و مطالبات مشکوک الاوصول بانک‌ها حجم انبوهی از درآمدهای بانکی را اشغال می‌کند و باید راهکارهایی برای کاهش آن ها در نظر گرفته شود.

پرویزیان در پاسخ به این سوال که راهکار پیشنهادی شما به دولت برای کنترل نرخ ارز چیست،گفت: وجود نرخ‌های متعدد در بازار ارز، موجبات آسیب به اقتصاد کشور را فراهم می‌کنند و لذا دامنه تنوع و ترکیب این نرخ ها باید کاهش یافته و ارز صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شود.
وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری کالاها نیز باید کنترل شود، ادامه داد: از دستپاچگی در اتخاذ و اعمال تصمیمات جدید در این زمینه باید جلوگیری شود تا مقتضیات مربوط به بازار موجبات کنترل را در نرخ ارز فراهم کنند.

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌ها دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=116811
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افزایش سرمایه بانک‌ها از نان شب واجب‌تر است
افزایش سرمایه بانک‌ها از نان شب واجب‌تر است
افزایش سرمایه بانک‌ها از نان شب واجب‌تر است
افزایش سرمایه بانک‌ها از نان شب واجب‌تر است
افزایش سرمایه بانک‌ها از نان شب واجب‌تر است