اتاق جنگ آمریکایی‌ها علیه اقتصاد ایران در وزارت خزانه‌داری است و به همین سیاق باید گفت بانک مرکزی ایران در خط مقدم مقابله با این جنگ است. نخستین هدف‌گذاری آمریکایی‌ها در این جنگ، اثرگذاری بر نرخ دلار بود که سیاست ارزی غلط چند سال گذشته و عدم واکسینه‌سازی بازار ارز، کار آنان را تا حدود زیادی آسان کرد.

تأمین ارز

طنز تلخی است وقتی این روزها دیده می‌شود همان کسانی که در سال‌های گذشته با جنجال‌ و هوچی‌گری مانع واکسینه‌سازی بازار ارز شدند طلبکار شده‌اند! آیا آن اقتصاددان پرونده‌ساز نمی‌داند اگر عملیات تخلیه تورم از نرخ ارز تا قبل از زمستان پارسال انجام می‌شد هم‌اکنون نرخ ارز حداکثر ۶۰۰۰ تومان بود؟ بی‌گمان می‌داند اما موقعی که هدف شخصی با هدف ملی در تعارض قرار گیرد انتخاب گزینه دوم برای برخی‌ها ظاهرا ناممکن است و برای همین مجبور می‌شود دلسوزانی را که به دنبال پیشگیری بودند به کودتا و آمریکایی بودن متهم کند (همانند رفقایش در ونزوئلا).

متأسفانه نه تنها فرصت واکسینه‌سازی ارزی به باد رفت بلکه پاتک اول یعنی دلار ۴۲۰۰ تومان نیز خطای بزرگتری بود که مهمات فراوانی از ذخایر پرارزش ارزی را به ثمن بخس بر باد داد. اگرچه این خطای فاحش بر همگان آشکار شد اما هنوز هم «اقتصاددان پرونده‌ساز» به صورت مشکوکی دنبال احیای این سیاست غلط است؛ سیاستی که کاملا در جهت منافع آمریکاست و به همین دلیل مجبور است آدرس غلط بدهد تا بلکه بتواند دم خروس را پنهان کند.

به عبارت دیگر، صحنه جنگ اقتصادی هم‌اکنون به گونه‌ای است که سربازان ایران در این جنگ هم از سوی طرف مقابل زیر آتش هستند هم از سوی برخی‌ها که با نقاب دلسوزی برای مردم، اسلحه را به سوی خودی نشانه گرفته‌اند. شواهد نشان می‌دهد که جوسازی علیه کارشناسان خودی، تحت پشتیبانی کامل برخی از مقامات جامانده از دوره قبلی بانک مرکزی انجام می‌شود که سیاست غلط تقسیم سکه ارزان را تئوریزه کردند و با پمپاژ تحلیل غلط به مقامات بالاتر مانع واکسینه‌سازی ارز شدند.

اما در پاسخ به این سؤال که آیا عملیات مهار دلار موفق خواهد شد یا نه، باید گفت که این ظرفیت کارشناسی در نخبگان اقتصادی کشور وجود دارد و بدون شک این نخبگان از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران جلوگیری خواهند کرد‌. تردید نباید کرد نه اقتصاددانی که با نقاب جعلی ضدآمریکایی به تقویت اهداف دشمن می‌پردازد موفق خواهد شد و نه آن کسی که در خط مقدم مقابله با دشمن به جای تمرکز روی سیاست‌های ضدالتهاب مشغول جنگ رسانه‌ای با تیم خودی است!

منبع: مجله اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=115607
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

عملیات مهار دلار موفق می‌شود؟
عملیات مهار دلار موفق می‌شود؟
عملیات مهار دلار موفق می‌شود؟
عملیات مهار دلار موفق می‌شود؟
عملیات مهار دلار موفق می‌شود؟