مهدی تقوی: بازار ارز به سیاق ماه‌های گذشته از سال ۹۷مجددا شاهد ثبت ارقام جدیدی در بازار ارز بود که نشان می‌دهد این بازار نیازمند مدیریتی صحیح و دقیق در شرایط کنونی است.

آزادی‌های اقتصادی

کافی است اعداد و ارقام ثبت‌شده در بازار ارز را طی هفته پایانی اسفند ماه و روزهای گذشته مقایسه کنیم. در بازار ارز شاهد افزایش قیمت‌هایی بیش از ۲.۵ برابر هستیم؛ روالی که با هیچ منطق اقتصادی و حتی هیچ‌یک از تئوری‌های اقتصادی پاسخ شفافی برای چرایی روی دادن آن نمی‌یابیم. به این جهت باید به خوبی درک کنیم که روال فعلی که از هیچ قاعده اقتصادی تبعیت نمی‌کند حاصل یک اشکال بزرگ در مدیریت اقتصادی فعلی کشور است که تقریبا شالوده اصلی آن از دست مدیران اقتصادی هم خارج شده است. در ماه‌های گذشته رییس سابق کل بانک مرکزی در شرایطی که صرافی‌ها با دخالت در بازار موجب افزایش قیمت ارز شده و به جای فروش ارز در صرافی‌ها آن را توسط جارزن‌های خود در کنار خیابان با قیمت بالاتری می‌فروختند، تصمیم صحیحی گرفت و با ممنوعیت فروش ارز توسط صرافی‌ها سعی کرد بازار ارز را مدیریت کند؛ تصمیم صحیحی که متاسفانه با شرایط خاص موجود در بازار ارز توان مدیریت بازار را از وی گرفت و تقریبا کارایی خود را از دست داد. نباید فراموش کنیم که زمانی که ارز با افزایش قیمت مواجه می‌شود واردات نیز گران‌تر خواهد شد و در نتیجه سیکل اقتصادی بازار تورم افزایش می‌یابد بنابراین تمام تلاش‌های دولت برای کاهش تورم با این روال افزایش ارز از بین رفته و مجددا شاهد تورم‌های دو‌رقمی هستیم.
در این شرایط اگر چه حضور یک اقتصاددان در راس بانک مرکزی اتفاق میمونی است اما امیدواریم که دولت با قراردادن یک اقتصاددان کاربلد در راس وزارت اقتصاد به فکر تشکیل شورایی با حضور اقتصاددانان خبره در موضوع ارز بیفتد، تا با مشورت‌گیری از این گروه …
بتواند مدیریت بازار ارز را در اختیار گرفته و بازار را از حالت بلبشویی که در آن گرفتار شده است رها کند.
حضور اقتصاددانان کارکشته در موضوعات خاص قطعا می‌تواند در شرایط فعلی که حتی هیچ‌یک از تئوری‌های اقتصادی پاسخی برای شرایط فعلی اقتصاد ایران ندارد بسیار مثمرثمر بوده و به اقتصاد کشور کمک کند؛ گو اینکه پیش از این با حضور افرادی همچون دکتر کمیجانی به عنوان قائم مقام در بانک مرکزی شاهد تصمیم‌گیری‌های خاص‌تری بودیم.
و حالا با شرایطی که به نظر می‌رسد شالوده آن از دست مدیران فعلی خارج شده است بهتر است با ایجاد شورای اقتصاددان ارزی، سیاستگذاری ارزی را بررسی و بهترین راهکار را برای مدیریت این بازار استخراج کنیم.
ثبت اعداد و ارقام هر روز ارزی و تغییرات هر روز و رکودهای غیرقابل پیش‌بینی و تحلیل این بازار خبر از وجود اشکالی در مدیریت ارزی کشور می‌دهد که اگر هر چه سریع‌تر اقدامی عاجل برای آن نکنیم می‌تواند شرایط وحشتناک‌تری را به اقتصاد کشور تحمیل کند.
تحولات بازار ارز طی ماه‌های گذشته هر چند نشان می‌دهد که بعضا مدیریت و تصمیم‌گیری‌های صحیحی هم اتخاذ شده، اما به جهت اینکه آن تصمیم‌گیری بنا به شرایط خاص ایجاد، اتخاذ و اجرا شده است، تنها در کوتاه‌مدت پاسخ داده و بازار با تغییر جدیدی که روی داده است مجددا شاهد واکنش‌های جدید بوده و افزایش قیمت روی داده است.
به همین جهت اگر می‌خواهیم یک بار برای همیشه بازار ارز را از ریشه مدیریت کنیم باید تصمیم خاص بگیریم و فکر می‌کنم در این شرایط دولت و بانک مرکزی نیازمند استفاده از علم و تجربه اقتصاددانانی هستند که در این زمینه می‌توانند با تحلیل شرایط راهکار صحیح را ارایه کرده و به کمک اقتصاد بیایند.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=115232
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ضرورت تشکیل شورای اقتصاددان
ضرورت تشکیل شورای اقتصاددان
ضرورت تشکیل شورای اقتصاددان
ضرورت تشکیل شورای اقتصاددان
ضرورت تشکیل شورای اقتصاددان