رئیس سابق صندوق توسعه ملی گفت کسانی که سیاستهای ارزی رانتی را گذاشتند باید تغییر کنند، من خبر ندارم که امثال دکتر نیلی یا دکتر نهاوندیان مخالف سیاستهای ارزی بودند یا نه. اما خود آقای جهانگیری هم قبول دارد که سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود و دولت در حال حاضر در حال جبران این اشتباه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، احمد دوست حسینی در گفتگو با نود اقتصادی در خصوص خواست اقتصاددانان و فعالان اقتصادی از رئیس جمهور برای تغییر در تیم اقتصادی دولت اظهار کرد: منظور از تغییرات در تیم اقتصادی تغییرات در ستاد اقتصادی بوده که این تغییرات واجب است. ستاد اقتصادی دولت باید فساد ستیز باشد و هرجایی که بوی فساد می‌آید مسئول آنجا حتما به درد نمی‌خورد.

وی با انتقاد از سیاستهای ارزی دولت گفت: مشخص نیست چه کسی سیاستهای ارزی را تعیین کرده که براساس آن خوراک پتروشیمی را یارانه‌ای می‌دهند ولی ارز آنها باید با نرخ آزاد فروخته شود. دولت باید تکلیف این موارد را روشن کند.

دوست حسینی در پاسخ به این سوال که افرادی چون نیلی و نهاوندیان چه نقشی در سیاستهای اقتصادی داشتند به «نود اقتصادی» تصریح کرد: کسانی که این سیاستها را گذاشتند باید تغییر کنند، من خبر ندارم که امثال دکتر نیلی یا دکتر نهاوندیان مخالف سیاستهای ارزی بودند یا نه. اما خود آقای جهانگیری هم قبول دارد که سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود و دولت در حال حاضر در حال جبران این اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که محصولات آب بر را صادر می‌کنند در حال مکیدن شیره کشور هستند، بنابراین ارز آن را باید وارد کشور کنند تا مسئله آب کشور حل شود. سنگ آهن کشور اگر به قیمت جهانی فروخته شود باید حقوق دولتی معادن را برابر با معدن‌دار استرالیایی از او گرفت. این افراد باید ما به تفاوتی که نتیجه زحمتشان نیست را تقبل کنند.

رئیس سابق صندوق توسعه ملی گفت: باید سیاستی اتخاذ شود که حداقل از سال ۹۵ هرکس کالایی صادر کرده که ارزش افزوده آن نتیجه زحمت خودش نیست، ارزش را به اقتصاد کشور بازگرداند. سال ۹۵ سالی بود که تفاوت بین ارز آزاد و دولتی زیاد شد و خیلی‌ها قبل‌تر از این، این تفاوتها را حس کرده بودند.

وی با بیان مثالی در این زمینه اظهار کرد: ارز صادرات فرش و مبل برای تولید کننده است ولی پتروشیمی‌ها که از منابع کشور استفاده کرده‌اند به میزانی که ارزان‌تر از قیمت جهانی کالای خود را فروخته‌اند، باید ارز به کشور برگردانند چون مال آنها نیست و مال همه کشور است.

دوست حسینی گفت: اگر دولت در این مسئله جدی باشد و منابع را به کشور بازگرداند بازار ارز درست می‌شود، در این غیر این صورت وضعیت فعلی بازار ارز تداوم خواهد داشت. البته پیش بینی من این است که وضعیت بازار ارز بهتر می‌شود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=115228
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود؟
سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود؟
سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود؟
سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود؟
سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود؟