مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا خواستار تخصیص ارز دولتی برای واردات قطعه شد و گفت: در صورت تأمین اقلام وارداتی با ارز بازار ثانویه، باید قیمت بلیت قطارهای مسافری مانند هواپیما آزاد شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از تسنیم، محمد رجبی با بیان اینکه هزینههای تأمین قطعات واگنهای مسافری از خارج با ارز بازار ثانویه موجب زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی میشود، اظهار کرد: تداوم روند فعالیت این شرکت در زمینه ارائه خدمات مسافری ایمن و متناسب با سطح درآمد آحاد جامعه، نیازمند تأمین قطعات مورد نیاز بهمنظور تعمیر و نگهداری واگنهای مسافری اعم از ترنست، ریلباس و … با نرخ مناسب است.
وی تصریح کرد: اگر هزینههای تأمین اقلام از خارج با ارز بازار ثانویه انجام شود عملاً زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی وارد خواهد شد که در این صورت باید قیمت بلیت قطارهای مسافری مانند هواپیما آزاد شود.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای تداوم خدمترسانی، برای قطعاتی که در داخل کشور تولید نمیشوند، لازم است برای واردات آنها ارز دولتی تخصیص یابد.
مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا با بیان اینکه سیستم حملونقل ریلی در حالت عادی نهفقط از ارز دولتی بلکه باید یارانه نیز دریافت کند و این موضوع در همه دنیا امری متداول است، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد هزینههای تعمیر و نگهداری بهصورت ارزی باید تأمین شود، میزان تأثیر نرخ ارز بیشتر نمایان میشود.
بهگفته رجبی، از آنجا که کالاهای مورد درخواست این شرکت آماده نبوده و دارای دوره ساخت است، لذا اعتبار زمانی ارز تخصیصیافته باید متناسب با دوره ساخت کالا در نظر گرفته شده و امکان تمدید با نرخ دولتی را داشته باشد.
وی با ابراز اینکه عدم تأمین ارز دولتی بابت قطعات فنی واگنها میتواند منجر به توقف تعدادی از واگنهای مسافری شود، اظهار کرد: با اعلام اینکه این شرکت بهعنوان بزرگترین شرکت مسافری ریلی ایران سهم حدود ۶۰درصدی از ناوگان و جابهجایی مسافر را داراست، گفت: در هر صورت تأمین ارز دولتی برای خرید قطعات فنی واگنها اولویت بسیار بالاتری نسبت به پرداخت ارز دولتی برای خودروسازها و یا واردکنندگان تلفن همراه دارد و ما مفتخریم که در طول سالیان گذشته نقش مهمی در جابهجایی مسافرین عمدتاً کمدرآمد و اقشار متوسط جامعه همچنین زائرین حرم مطهر ثامن الائمه(ع) را ایفا کردیم.