استفاده از تکنیک های بانکی برای خنثی‌سازی تحریم ها می‌تواند در کوتاه مدت مؤثر باشد اما اتخاذ راهبرد بلند مدت جهت ایجاد ساختارهای جدید در نظام مبادلات خارجی منطبق بر شرایط موجود و مبتنی بر کاهش استفاده از ارزهای تهدید کننده خارجی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، اقتصاد ایران در ادوار مختلف از مضرات دلار در امان نبوده است. به لحاظ سیاسی ابزار دلار به عنوان یک متغیر مؤثر سبب شده تا آمریکا از طریق اختیاراتی که به سبب دلار به دست آورده اقدام به ایجاد مانع بر سر راه تبادلات بین المللی ایران کرده و در اکثر موارد از دسترسی ایران به درآمدهای ارزی اش جلوگیری کند.

از طرف دیگر خود دلار به عنوان یک متغیر اقتصادی تأثیرات فراوانی را بر اقتصاد ایران داشته است. به عنوان نمونه نوسانات متعدد دلار در سال های اخیر باعث شده متغیر های مهمی چون صادرات و تولید کشور دچار اختلال شود و به‌دنبال آن نیز رشد اقتصادی و اشتغال کاهش یابد. برای جلوگیری از آسیب های دلار چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی، باید نقش این ارز را در اقتصاد ایران و مبادلات بین المللی آن کاهش داد.

تحمیل تحریم‌ها توسط آمریکا و عدم امکان استفاده از سیستم پرداخت بین‌المللی که تحت اختیار و نظارت آمریکاست شرایطی را به وجود آورده تا معاملات تجاری بین المللی ایران از کانال رسمی بانکی خود خارج و با روش هایی از قبیل صرافی‌ها یا کانال‌های ارزی سایر کشورها انجام شود.

این غیر رسمی شدن تجارت بین المللی، امکان استفاده از روش های پرداختی رایج و کم هزینه ای مانند گشایش اعتبار اسنادی (LC) که از کانال رسمی بانکی انجام می شود را ناممکن ساخته است. این عدم امکان نیز باعث افزایش هزینه ها و دشورای تجارت بین المللی برای ایران شده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=112400
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چگونه ایران از دست آسیب‌های دلار خلاص شود؟
چگونه ایران از دست آسیب‌های دلار خلاص شود؟
چگونه ایران از دست آسیب‌های دلار خلاص شود؟
چگونه ایران از دست آسیب‌های دلار خلاص شود؟
چگونه ایران از دست آسیب‌های دلار خلاص شود؟