وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت تعاون سیاست تثبیت شغل را برای شرایط تحریمی در نظر گرفته است، گفت: این سیاست به معنای پرداخت بیمه بیکاری در داخل کارگاه است و در دوران تحریم‌ها هدف اقتصاد هدف گذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با حضور در نشست چارچوب برای تقسیم کار ملی در اجرای سیاست تولید و اشتغال که با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد انجام شد با اشاره به اینکه روزی که به وزارت کار آمدم در جلسات دولت اعلام کردم که تا کنون هر سیاستی نوشته شده است سیاست اشتغال نیست بلکه تولید است گفت:نظامی که در کشور شناخته شده بود به عنوان نظام حمایت از اشتغال، وام و مجوز بود. بسته های مجوزی می دادند و به بانک ها توسعه می شد که وام پرداخت کنند.

وی ادامه داد: از روزهای اولی که به وزارت کار آمدم تصمیم گرفتم از سیاست های خارجی استفاده کنم. در سال ۱۳۹۳ با تجاربی که داشتیم برای اولین بار هشدار نسبت به وضعیت صندوق های بازنشستگی را ارائه کردیم و مطالعاتی را با ILO درباره وضعیت صندوق ها داشتیم و نشان داد که در ۶ دهه انحراف داشتیم،آن روز بحث وضعیت خطرناک صندوق ها بحث نویی بود،اما در حال حاضر وضعیت بحرانی است. تا چند سال دیگر باید کل بودجه کشور به صندوق های بازنشستگی تعلق گیرد. یکی از حوزه های مورد بحث از اوایل فعالیت کاری ام اشتغال بود که فکر می کنم نزدیک ترین سازمانی که می توانست به ما کمک کند. اشتغال امری است که با پول پاشی و دادن مجوزشغل ایجاد نمی شود.

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عراق، سوریه ،لبنان مربی فنی و حرفه ای تربیت می کنیم. یعنی سهم خود را در گسترش دانش به سایر کشورهایی که با ما به وقوع نشستند اقدام می کنیم که این موضوع یک امر دو طرفه است. تبادل اطلاعات و برخورداری از فناوری‌های نوین فنی حرفه‌ای با توسعه‌ دیپلماسی مهارت میسر می‌شود.

ربیعی افزود: اولین دستاورد مهم در شکل کار با دستگاه ها بوده است. هیچگاه فهم مشترک در تدوین سیاست گذاری اشتغال وجود نداشته است. ما سیات اشتغال نوشته شده نداشته ایم. در حال حاضر با مرکز آمار به یک همخوانی در آمار رسیده ایم. دفترچه های تأمین اجتماعی آمار مرکز آمار را تأیید می کند. در دوران رکود مشاغل غیر رسمی افزایش می یابد.

وی بیان کرد:امروز افرادی را با فکرهای خلاق در بحث اشتغال داریم که از آنها برای بهبود شرایط استفاده می کنیم. هماهنگی بین دستگاهی ایجاد شده است. بیش از ۸هزار میلیارد تومان طرح به بانک ها رفته است.

راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان

ربیعی از راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان خبر داد و گفت:کاری را شروع کردیم که هر ایرانی یک کد اشتغال داشته باشد بدین ترتیب که سامانه بانک اشتغال ایرانیان را برای این طرح ایجاد کردیم. این کمک می‌کند افرادی که مشغول به دو شغل هستند و یا مالیات بالاتر نمی‌دهند مشخص شوند و بتوانیم برای آنها مقرراتی قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز به کار سامانه اشتغال (شناسنامه کار) به منظور افزایش امنیت شغلی کارگران خبر داد.این سامانه به افزایش امنیت شغلی کارگران می‌افزاید، زیرا پیش از این نگرانی های بسیاری در مورد قراردادهایی که ثبت نمی شد وجود داشت.حدود ۶ تا ۷میلیون نفر در بازار غیر رسمی هستند که با کمک مرکز آمار قصد داریم برای آنها شناسنامه کار صادر کنیم.

وی با پرداختن به موضوعات تکریم ارباب رجوع و شفاف سازی قراردادهای کاری و رسیدگی به افراد دهک های پایین جامعه، ابعاد گوناگون سامانه اشتغال را معرفی کرد و ادامه داد: سامانه اشتغال، امکان برنامه ریزی برای افراد بیکار را فراهم می کند. در این سامانه همه اعترافات و مراحل رسیدگی به آنها ثبت و بررسی خواهد شد. شناسایی بنگاه های مشکل دار از دیگر امکانات این سامانه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال ۹۶ دولت، ۷۹۱ هزار شغل ایجاد کرده است، افزود: اقتصاد‌های بزرگ دنیا نیز چنین میزان شغلی ظرف مدت یکسال نمی‌توانند ایجاد کنند، اما با این وصف نتوانستیم بیکاری عقب مانده و پیش رو را پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی هم بیکاری احساس می‌شود و هم دولت عملکرد خوبی داشته است، ادامه داد: احساس می‌کنم که نمایندگان سوال کننده از رئیس جمهور از توضیحات بنده در خصوص اشتغال به صورت نسبی قانع شدند.

ربیعی با اشاره به اینکه وزارت تعاون برای آینده ۶ برنامه اشتغال دارد، یادآور شد: بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه در تبصره ۱۸بودجه برای اشتغال اختصاص یافته است چرا که ممکن است در شرایط تحریم برخی بنگاه‌ها میزان اشتغالشان کاهش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت تعاون سیاست تثبیت شغل را برای شرایط تحریمی در نظر گرفته است، گفت: این سیاست به معنای پرداخت بیمه بیکاری در داخل کارگاه است و در دوران تحریم‌ها هدف اقتصاد هدف گذاری شده است. اما روش‌ها تغییر یافته است و برخی مشاغل در شرایط تحریم همانند پوشاک و پایین دستی پتروشیمی اشتغال بیشتری جذب می‌کنند و برخی بی تفاوت هستند که به نظر می‌رسد که با توضیحات بنده اقناع نسبی در حوزه اشتغال ایجاد شد.در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون نفر تعداد کارمندان، بازنشستگان و افراد فعال است در سایر دستگاه ها است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از فعالیت های مشترک، ایجاد کد شغل برای همه ایرانیان است که حدود بیش از ۱۳ میلیون کد شغل در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و همچنین تعداد کارمندان و بازنشستگان کشور به این کد شغل اضافه خواهند شد.

هر ایرانی وارد بازار کار شود کد شغل می گیرد

ربیعی با تاکید بر اینکه هر ایرانی که وارد بازار کار شود کد شغل خواهد گرفت، افزود: دومین کار مشترک، شناسه رفاهی ایرانیان که از دهک های پایین شروع و به دهک های بالا رسیده ایم. در حقیقت این واحد خدمات رفاهی با اتکا به پایگاه اطلاعاتی رفاهی ایرانیان تشکیل شده است و در بسیاری از موارد مانند آمار بازماندگی از تحصیل از این پایگاه استفاده خواهیم کرد. سومین کار مشترک، در حوزه سلامت بوده است. با کارهای صورت گرفته پیش بینی می شود در مرحله اول ۱۰ درصد کاهش هزینه های درمانی صورت بگیرد.

ربیعی کار مشترک چهارم را طرح تکاپوی اشتغال در حوزه های آی سی تی عنوان کرد و گفت که از سال های ۹۴ تا ۹۶ نتایج خوبی از این طرح به دست آمده است.

وی همچنین از سرمایه گذاری جدید ۲۰ میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی در حوزه استارتآپ ها از امروز خبر داد. تعیین کد شغل و شناسه رفاهی با هدف کاهش مراجعه مردم به اداره ها، سازمان ها و نهادها از جمله حوزه سلامت و تامین اجتماعی صورت می گیرد.

وی درباره شناسنامه رفاهی ایرانیان گفت: حدود ۴تا ۵دهک را شناسایی کردیم و به دنبال این هستیم در زمان تحریم از این دهک ها حمایت کنیم.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=112071
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

صدور شناسنامه شغلی و رفاهی ایرانیان
صدور شناسنامه شغلی و رفاهی ایرانیان
صدور شناسنامه شغلی و رفاهی ایرانیان
صدور شناسنامه شغلی و رفاهی ایرانیان
صدور شناسنامه شغلی و رفاهی ایرانیان