اخبارپول- مریم ابونیا: شاید پیش از یعنی زمانی که بانکها سود خوبی به سپرده‌ها می‌دادند، سپرده‌گذاری در بانک‌ها و دریافت سود نقدی بدون هیچ‌گونه زحمت، برنامه‌ریزی و مطالعه‌ای مطلوبترین روش‌ برای نگهداری نقدینگی راکد برای سپرده‌گذاران به شمار می‌آمد.

اما با کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها، سپرده‌گذاران دو دسته شدند. دسته اول کسانی که سراغ سایر بازارها از جمله مسکن، طلا، ارز و امثال آن رفتند، دسته دوم کسانی که فریب سودهای همچنان کلان موسسات غیرمجاز را خوردند و پس از چندی سود گرفتن، برای باز‌پس‌گیری سپرده‌های خودشان هم با هزاران مشکل مواجه شدند. البته همان زمان هم کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند سپرده‌ها از بانک خارج و به بازارهای دیگر سرازیر شود.
اما همچنان این سوال مطرح است که کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
طبق آخرین آمارها مجموع پولی که مردم تا پایان سال قبل در بانک‌ها به عنوان سپرده داشتند، حدود ۱۴۸۵ هزار میلیارد تومان بود. این درحالی است که در آخرین آمار مربوط به سال گذشته اعلام شده بود حجم نقدینگی در مرز ۱۵۳۰ هزارمیلیارد تومان است. حتی اگر تصور کنیم که سپرده‌ها از بانک‌ها خارج و راهی بازار طلا و سکه ویا حتی مسکن شوند، باز هم این رقم فرضا از حساب بانکی خریدار خارج و وارد حساب بانکی فروشنده می‌شود. پس در اصل این پول از بانک خارج نشده است.
حال آنطور که ماه گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم مقرر شد دولت از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند. کمااینکه طرح دو فوریتی مالیات بر عایدی مسکن و زمین هم در انتظار تصویب در مجلس است. پس این بازار ممکن است مطلوبیت سوددهی خود را از دست بدهد.
از طرفی در آشفته بازار طلا و ارز این روزها، تغییرات لحظه به لحظه قیمتها و عدم خریدوفروش طلا و ارز در بازار چندان امیدی نیست که بتوان سرمایه‌ها را به این سمت هدایت کرد. چرا که هوا مه آلود است و رودخانه گل‌آلود!

بازار جایگزین: بورس
رشد فزاینده شاخص بورس در این روزهای پرتلاطم شاید کمی صاحبان اسکناس‌های راکد، ولو ارقام اندک را متوجه خود کرده باشد.
بورس بازاری است برای سرمایه گذاری و شکوفایی اقتصاد، اما برای متحمل نشدن ضرر در بورس و یک سرمایه گذاری موفق باید و نبایدهایی هست که باید بدان با تعمق بسیاری نگریست.
براساس آخرین آمارها، شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ درصد رشد داشته است. بورس تهران توانست پس از مدتها، ۶رقمی بودن شاخص را تجربه کند این امری است که در ۵۰سال گذشته بی‌سابقه بود.
از طرفی بورس آن هم در این روزهای شکوفایی‌اش، با ایجاد اشتغال پایدار حاصل از سرمایه گذاری در صنایع مولد به گردش چرخ اقتصادی کشور این شرایط پر از دست‌انداز و تحریم کمک کند.
اما سرمایه‌گذاران باید این امر را در نظر بگیرند که مسئول انتخاب اینکه سهام چه شرکتی را بخرند و کجا سرمایه‌گذاری کنند، قطعا خودشان هستند.
هیچ شخصی مسئول انتخاب اشتباه ما نیست و این نکته‌ای است که باید منجر بدان شود که با چشم باز انتخاب کنیم.
بنابرآنچه که شاپورمحمدی رییس سازمان بورس پیش‌تر اعلام کرده است، سرمایه گذاران حتماً چند سهم مختلف به اصطلاح سبدسهام را بخرند تا اگر سهمی کاهش یافت بقیه آن را جبران کنند. همینطور سرمایه گذاران می‌بایست از مشاوران متخصص استفاده و اطلاعات را حتما از مراجع رسمی دریافت کنند.
بنا به توصیه وی سرمایه گذاران می‌توانند بخشی از سرمایه خود را در اوراق با درآمد ثابت و در واحدهای سرمایه گذاری صندوق های مشترک سرمایه گذاری کنند تا سوددهی آنان تضمین شود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=111924
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبارپول- پول هرگز نمی‌خوابد
اختصاصی اخبارپول- پول هرگز نمی‌خوابد
اختصاصی اخبارپول- پول هرگز نمی‌خوابد
اختصاصی اخبارپول- پول هرگز نمی‌خوابد
اختصاصی اخبارپول- پول هرگز نمی‌خوابد