روز گذشته، روند افزایشی دلار در ساعات ابتدایی روز متوقف شد؛ ولی از ساعات پایانی روز قیمت به جاده افزایشی بازگشت. سکه نیز در اواسط روز به انتهای کانال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رفت، ولی پس از ۳ بعدازظهر قیمت این فلز گران بها حتی به بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرک کشید.

در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی تا ساعت ۴ بعدازظهر از محدوده ۹ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر نرفت؛ ولی پس از این ساعت سرعت موج افزایشی شدت گرفت. معامله‌گران ارزی در این روز در ساعات ابتدایی با احتیاط بیشتری رفتار کردند؛ با این حال، پس از اینکه قیمت دلار در ابتدای کانال ۹ هزار و ۱۰۰ تومانی مورد حمایت قرار گرفت؛ خریدها در بازار بالاتر رفت.در بازار سکه نیز روند افزایشی قیمت ادامه یافت و این فلز گرانبها با عبور از کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به قیمت ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۱۳۰ هزار تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. سکه پس از ساعت ۵ بعدازظهر حتی به بالای کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت. رشد قیمت سکه در حالی رقم خورد که ارزش اونس در بازارهای جهانی سیر نزولی به خود گرفته بود. با این حال، شکست پیاپی سطوح مقاومتی موجب شده است تقاضای معامله‌گران فنی با شدت بیشتری وارد بازار شود و افراد عادی نیز ولع بیشتری برای خرید سکه از خود نشان دهند.

روز گذشته، نقش واسطه‌ها نیز در بازار پررنگ بود؛ به‌دلیل ممنوعیت معاملات ارز در شبکه مجاز صرافی‌ها، واسطه‌ها و دلالان در روزهای اخیر نقش مهم‌تری در بازار پیدا کرده‌اند. در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه قیمت دلار تا محدوده ۹ هزار و ۱۹۰ تومان عقب‌نشینی کرد و جهت قیمت بیشتر میل نزولی را از خود بروز می‌داد. با این حال، وقتی افراد عادی قصد خرید ارز داشتند، واسطه‌های ارزی قیمت‌های بسیار بالاتری را به‌عنوان نرخ فروش اعلام کردند. به‌عنوان مثال، زمانی که قیمت حدود ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود، واسطه‌ها قیمت فروش را بالای ۹ هزار و ۴۰۰ تومان عنوان می‌کردند. در واقع به ازای هر دلار، ۲۰۰ تومان سود را محاسبه می‌کردند. برخی واسطه‌ها حتی ارقام بالاتری را برای فروش در نظر می‌گرفتند.

به گفته یکی از بازیگران ارزی، هر چقدر حجم خرید از واسطه‌ها پایین‌تر باشد؛ آنها قیمت بیشتری را به مشتری پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که اگر حجم خرید بالای ۱۰ هزار تا باشد، معمولا نرخ خود را نزدیک‌تر به قیمت بازار در نظر می‌گیرند.فعالیت واسطه‌ها معمولا به این گونه است که ارزی ندارند، بلکه ارز خود را از سایر دلالان دریافت می‌کنند و سپس با دریافت ما به ازایی آن را تحویل مشتری می‌دهند. روز گذشته یکی از خریداران از دلالی تقاضای دلار کرد؛ براساس گفته‌های خریدار، دلال از وی درخواست کرده بود که با او به کوچه‌ای برود.وی در ادامه می‌گوید، دلال مذکور به درون خانه‌ای رفت و ۱۰ دقیقه بعد با هزار دلار موردنظر وی بازگشت. با دستگاه پوز ریال مورد درخواست را به دلال داد و دلار را تحویل گرفت. قیمتی که این فرد دلار را خریداری کرد، ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود؛ آن هم در شرایطی که نرخ در میان دلالان حدود ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

چرا واسطه‌ها پررنگ شدند؟
به گفته فعالان ارزی، یکی از مهم‌ترین دلایلی که نفوذ واسطه‌ها را در بازار گسترش داده است، مربوط به ممنوعیت معاملات ارزی بوده است. از اواخر فروردین ماه بود که اعلام شد، قیمت دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است و معامله در بازار آزاد با هر نرخ دیگری ممنوع است. در واقع خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها ممنوع شد و تنها به گفته مسوولان، ارز برای مصارف واقعی با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شد.

سیاست عرضه دلار ارزان موجب افزایش تقاضای واردات شد؛ رانت‌های ارزی زیادی اختصاص پیدا کرد و تقاضای کاذب زیادی برای دریافت دلار ارزان شکل گرفت. در نهایت به‌نظر می‌رسد میزان تقاضا و فساد به اندازه‌ای بالا رفت که سیاست‌گذار را متوجه اشتباه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کرده است. در روزهایی که معاملات ارزی ممنوع است، افرادی که نیاز به تهیه ارز دارند یا ترجیح می‌دهند به‌دلیل نااطمینانی‌های اقتصادی یا انتظارات افزایشی خود اقدام به خرید دلار یا سایر ارزها کنند، ناچارند به جای صرافی‌ها به‌واسطه‌های ارزی مراجعه کنند. در واقع، واسطه‌هایی که رسمیت ندارند، جای صرافی‌ها را در بازار گرفته‌اند و با فروش دلار با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار برای خود کسب سود می‌کنند.

چرا قیمت دلار واسطه‌ها بالاتر است؟
به گفته فعالان دلایل متفاوتی وجود دارد که موجب می‌شود واسطه‌ها دلار را با قیمت‌ها بسیار بالاتری نسبت به نرخ لحظه‌ای بازار به فروش برسانند. اولین دلیل محاسبه هزینه ریسک انجام معامله است. در واقع از آنجا که معاملات ارزی در بازار ممنوع است، واسطه‌ها ریسک انجام معامله را روی قیمت فروش ارز محاسبه می‌کنند و قیمت بیشتری را نسبت به نرخ بازار درخواست می‌کنند.در ماه‌های اخیر نیز دلالان بسیاری در بازار دستگیر شدند و همین موضوع ریسک معامله را بیش از پیش بالا می‌برد. معامله‌گران در شرایط فعلی سعی می‌کنند دلاری را نیز با خود حمل نکنند و معمولا ارز خود را در زمان توافق قیمت با مشتری به همراه ندارند. آنها پس از اینکه با مشتری به توافق رسیدند، مکانی را برای تحویل دلار انتخاب می‌کنند.برخی دیگر از فعالان باور دارند، واسطه‌ها قیمت بالاتری را نسبت به نرخ لحظه‌ای بازار عنوان می‌کنند، چرا که بعضا تصمیم دارند، همان هزینه دریافتی ریالی را به سرعت به دلار تبدیل کنند. با این حال، نوسانات قیمت به اندازه‌ای بالاست که آنها ترجیح می‌دهند قیمت بسیار بالایی را عنوان کنند که ریسک نوسان بازار را نیز پوشش دهند.

سقوط لیر
روز گذشته در بازارهای جهانی، لیر ترکیه نزولی شد تا تنها یک گام تا بازگشت به پایین‌ترین سطح تاریخی خود فاصله پیدا کند. بانک مرکزی ترکیه در آخرین نشست سیاست‌گذاری پولی خود، نرخ بهره بازخرید (Repo Rate) و نرخ بهره استقراض شبانه بین بانکی خود را تغییر نداد.نرخ بهره بازخرید با سررسید یک هفته‌ای پیش از این به‌منظور مقابله با نوسانات ارزی و فضای تورمی به ۷۵/ ۱۷ درصد رسید و نرخ استقراض در پنجره شبانه نیز تا ۲۵/ ۱۶ درصد افزایش یافت؛ اما هم دو نرخ به رغم رشد تورم به بالای سطح ۱۵ درصدی، بدون تغییر حفظ شدند که بالطبع واکنش منفی لیر را به دنبال داشت. رکورد تاریخی لیر در برابر دلار نرخ ۹۷/ ۴ است، با این حال لمس سقف ۹۴/ ۴ در معاملات روز گذشته از ماندگاری وضعیت قرمز ارزی در ترکیه حکایت دارد. سرمایه‌گذاران درست یک ماه پس از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، وعده یا به تعبیر دیگر، تهدید وی مبنی‌بر تضعیف استقلال بانک مرکزی را جدی‌تر از پیش احساس کرده‌اند. به همین دلیل، خروج سرمایه از بازارهای ترکیه در خطر افزایش بیشتر قرار خواهد داشت.

تقویت شاخص دلار همزمان با رشد بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش مجدد قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی گذاشت. گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا نیز مزید بر تشدید هرچه بیشتر فشار بر قیمت جهانی طلا شده بود و قیمت اونس طلا به همین دلیل تا ظهر سه‌شنبه از قیمت ۱۲۲۴ دلاری بازشده دور شد و تا کف ۱۲۱۸ دلاری نیز سقوط کرد.شاخص دلار آمریکا نیز در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی با افزایش نسبی روبه‌رو شده بود که با توجه به صعود نرخ بازدهی اوراق خزانه بلندمدت به سقف یک ماهه، طبیعی قلمداد می‌شد. اما با آغاز فعالیت بازارهای آمریکا و رشد ارزش سهام، تمرکز سرمایه‌گذاران از بازار اوراق کنار رفت و شاخص دلار کاهش محدودی را تجربه کرد. فلز زرد نیز در همین فاصله به سطح قیمت ۱۲۲۸ دلاری سرک کشید و از کف یک ساله دور شد.

منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=111431
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار سکه و ارز
حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار سکه و ارز
حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار سکه و ارز
حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار سکه و ارز
حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار سکه و ارز