سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که شرکت‌های خودروساز به جای خرید سهام بانک‌ها، سرمایه‌های خود را در جهت افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید و اشتغال صرف کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از ایسنا، روح‌الله عباسپور در توضیح دلایل کمیسیون صنایع و معادن برای انجام تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت‌های خوردوساز با بیان اینکه این تفحص حول پنج محور ارائه شده است، گفت: اطلاعات لازم در مورد موضوعات تحقیق و تفحص از وهله اول از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شد که به دلیل اینکه این اطلاعات کافی نبود متقاضیان موضوع تفحص را در کمیسیون به راه انداختند.

وی با اشاره به جلسات کمیسیون با وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، گفت: بعد از تمامی این توضیحات کمیسیون به رای مثبت اکثریت اعضا به انجام تحقیق و تفحص رای مثبت داد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس محور اول تفحص را در خصوص نحوه تعامل شرکت‌های خودروساز با قطعه‌سازان از نظر کیفیت و شیوه تنظیم بازار عنوان و اظهار کرد: بررسی‌ها حکایت از آن دارد که خودروسازان با قطعه‌سازان تعامل لازم را ندارند و پول به قطعه‌سازان نمی‌دهند این رویکرد باعث ایجاد چالش در میان بسیاری از قطعه‌سازان شده است.

عباسپور بررسی عملکرد قانون ارتقای کیفی خودروها و تولیدات داخلی با میزان عملیات انجام شده برای بهبود کیفیت خودرو را به عنوان محور دوم تفحص برشمرد و گفت: در سال ۸۹ مجلس در خصوص کاهش تعرفه‌های گمرکی اقدامی انجام داده است که مورد موافقت قرار نگرفت، در همان زمان با تشکیل کمیسیون مشترکی، قانون ارتقای کیفیت خودروها به تصویب رسید و در اختیار خودروسازان قرار گرفت اما متاسفانه تاکنون اقدام جدی و قاطعی برای افزایش و بهبود کیفیت خودروسازان انجام نشده است.

به گفته وی، به دلیل کمبود کیفیت خودروهای داخلی، خودروسازان روز به روز بازار داخل را از دست می‌دهند به طوری که اکنون شرکت‌های هیوندا و کیا و برخی دیگر از شرکت‌های خارجی بازار خودروی داخل را در دست گرفته‌اند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس موضوع میزان سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، کاهش هزینه و قیمت تمام شده در مورد استفاده از تکنولوژی‌ها را به عنوان محور سوم تفحص مطرح کرد و افزود: یکی از مشکلات خودروسازی، عدم راهبرد مناسب و نبود سرمایه‌گذاری مناسب و مطلوب است. مثلا شرکت سایپا، تسهیلات و سرمایه خود را در اختیار تعاونی‌های کارکنان قرار داده است و آنها مجددا شرکت سایپا را خریداری کردند یعنی سرمایه در جهت افزایش تولید و ارتقای کیفیت هزینه نشده است.

عباسپور افزود: از طرف دیگر این کاهش سرمایه و به دنبال آن ندادن تسهیلات لازم از سوی بانک‌ها به شرکت‌های خودروساز باعث شده است که تولیدات داخل کاهش یابد و بازار سیاه خودرو پیش‌روی کشور قرار گیرد.

وی افزود: ‌از طرف دیگر مشاهده می‌شود که شرکت خودروساز نیز سهام بانک را می‌خرد که نظر نمایندگان این است که به جای خرید سهام بانک‌ها، سرمایه جهت افزایش تولید هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بررسی میزان دخالت‌های انجام شده در شرکت‌های خودروساز را به عنوان آخرین محور تفحص برشمرد و ابراز عقیده کرد:” گاهی شرکت‌های خودروساز در معرض مناسبات سیاسی قرار می‌گیرند که مشکلاتی در جهت تامین منابع مالی آنها به وجود می‌آید”.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=1111
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شرکت‌های خودروساز به جای خریداری سهام بانک‌ها، در تولید سرمایه‌گذاری کنند
شرکت‌های خودروساز به جای خریداری سهام بانک‌ها، در تولید سرمایه‌گذاری کنند
شرکت‌های خودروساز به جای خریداری سهام بانک‌ها، در تولید سرمایه‌گذاری کنند
شرکت‌های خودروساز به جای خریداری سهام بانک‌ها، در تولید سرمایه‌گذاری کنند
شرکت‌های خودروساز به جای خریداری سهام بانک‌ها، در تولید سرمایه‌گذاری کنند
شرکت‌های خودروساز به جای خریداری سهام بانک‌ها، در تولید سرمایه‌گذاری کنند