در پی بخشنامه استانداری تهران در خصوص تغیییر ساعت کاری بانک ها از ۶ تا ۱۴ که چندی پیش صادر شد،خبرنگار تیتر ۲۰ ضمن جویا شدن نظرات برخی از مدیران روابط عمومی بانک ها به تاثیرات و نتایج این طرح پرداخته است.

به گزازش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول،  در روزهای گذشته با افزایش دما و به طور طبیعی افزایش مصرف انرژی، استانداری تهران طی بخشنامه‌ای به سازمان‌ها و دستگاه‌ها اعلام کرد که ساعت کاری خود را به ۶ تا ۱۴ تغییر دهند.

براین اساس با توجه به تغییراتی که در ساعت کاری سازمان‌ها ایجاد شده است نظام بانکی نیز ساعت کاری خود را تا پایان تیرماه به ۶ تا ۱۴ تغییر داد و عموم بانک ها در اطلاعیه هایی این تغییر ساعت کاری را اعلام نمودند.

با توجه به اینکه وزارت نیرو معتقد است که بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق توسط دستگاه‌های سرمایشی همانند کولر، یخچال و فریزر مصرف می‌شود که از این میزان ۴ هزار مگاوات مربوط به دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها است باید دید این طرح تا چه میزان میتواند در کاهش مصرف انرژی موثر باشد.

حال با گذشت بیش از دو هفته از این طرح ، تیتر ۲۰ ضمن جویا شدن نظرات برخی از مدیران روابط عمومی بانک ها به تاثیرات و نتایج این طرح پرداخته است.

بانک ایران زمین
بانک ایران زمین از جمله بانک های خصوصی کشور است که در اقدامی هماهنگ با دستورالعمل بانک مرکزی و استانداری تهران در شعب شهر تهران و عمده شهرهای کشور اقدام به تغییر ساعت کاری شعب خود نموده است.

مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین با تاکید بر اینکه این بانک آماده هرگونه همکاری با دولت در بحث صرفه جویی انرژی است، در خصوص این طرح گفت: این طرح را باید از دو منظر بررسی کرد نخست همراهی و همکاری با دولت در بحث صرفه جویی انرژی و دوم در خصوص تاثیرات آن بر عملیات بانکی و مبادلات اقتصادی شهروندان.

در بخش نخست باید به این نکته توجه کرد که با افزایش دما در بعضی از استان های شمالی و جنوبی کشور حضور فیزیکی و فعالیت اقتصادی عملا بعد از ساعت ۱ یا ۲ بعداز ظهر سخت و تقریبا غیرممکن است و در سایر شهرها و استان ها هم خوب این کار بسیار مشکل است و لذا با توجه به افزایش مصرف برق طی این زمان، تعطیلی بانک ها برای کاهش مصرف و جلوگیری از هدررفت انرژی می تواند موثر باشد.

سید محمد حسین استاد همچنین با اشاره به گسترش خدمات الکترونیکی بانک ها افزود: به نظر من با توجه به اینکه آمارها گویای این است که ۹۶/۸ عملیات بانکی خارج از شعب و به صورت غیر حضوری صورت می گیرد، این تغییر ساعت کاری منطقا تاثیری بر روی نرخ مبادلات بانکی نداشته که البته قطعا باید بعد از پایان دوره دقیقا بر اساس آمار بررسی شود.

وی با اشاره به خدمات بانک ایران زمین حتی با وجود تغییر ساعت کاری بانک ها تاکید کرد: علاوه بر خدمات معمول، طبعا برای برخی از واحدها حضور بعد از ساعت کاری ۱۴ ضروری است مثل خزانه داری بانک یا بخش کال سنتر و چند بخش معدود دیگر که همگی این واحدها با درنظر گرفتن شرایط صرفه جویی در انرژی خدمات رسانی را انجام می دهند.

یک کارشناس امور بانکی در این رابطه معتقد است که تا پایان دوره و استخراج اعداد و ارقام توسط بانک ها نمی شود اظهار نظر قطعی درباره این طرح نمود.

وی در خصوص اجرای این طرح در شبکه بانکی کشور افزود: برای بررسی های دقیق و نتایج قابل استناد کارشناسی قطعا باید تا پایان دوره منتظر ماند تا بتوان به اعداد و ارقام قابل استنادی در این زمینه دست یافت و دید این طرح چه نتایجی بر عملکرد شعب و میزان رضایتمندی مشتریان و کارمندان بانک ها داشته است اما به اعتقاد من راهکارهای دیگری در کنار تغییر ساعت کاری برای بانک ها وجود دارد که قطعا اثرات پایدارتر و قابل لمس تری دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه هدف اساسی و البته مثبت در این طرح بحث کاهش مصرف انرژی است فکر می کنم برای کاهش مشکلات طرح فعلی اگر به فراخور شرایط به جای تغییر ساعت، طرحی برای تغییر یا اصلاح ساعت رسمی کشور اجرا شود، می توان هم در اجرا و هم در کسب نتیجه، به دست آوردهای عملی تر و هماهنگ تری رسید.

وی معتقد است با توجه به اینکه این معضل افزایش دما در کل سطح کشور وجود دارد با توجه به یکسانی اقلیم و اینکه بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی در پایتخت کشور صورت می گیرد تغییر ساعت رسمی کشور به صورت هماهنگ کارایی بیشتری از طرح فعلی خواهد داشت و در اینصورت هم مشتریان بانکها و هم کارمندان قطعا مشکلات کمتری را تجربه خواهند کرد.

وی در پایان افزود: به نظرم این یک موضوع جدی است که در پایان طرح فعلی وزارت نیرو یا استانداری به عنوان متولیان امر پیش قدم شوند و یک مطالعه اثرسنجی دقیق نسبت به طرح انجام دهند.

همچنین یوسف خانی ،کارشناس اقتصادی در این رابطه معتقد است که نمی توان در این دوره کوتاه نسبت به نتایج و نقاط ضعف و قوت طرح اظهار نظر دقیقی داشت.

وی با اشاره به اینکه کارکنان شعب بانکها بر اساس وظیفه سازمانی تا آخرین فرد حاضر در شعبه بر اساس نوبت اخذ شده از دستگاه ارائه خدمت می کنند اما شواهد نشان می دهد که این تغییر ساعت خصوصا در زمان پایان ساعت کاری مشتریان را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: همکاری بانک ها با دولت در بخش صرفه جویی انرژی در شرایط کنونی کاملا ضروری و مطلوب است اما باید سنجید و به طور مستند بررسی نمود که این تغییر ساعت تا چه میزان بر کاهش مصرف انرژی تاثیر داشته است، البته من فکر می کنم که تغییر ساعت به خودی خود عدد سهم بزرگی در مصرف انرژی و صرفه جویی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه لازم بود در خصوص این تصمیم مطالعه دقیق تر و تدبیر کارشناسی جامع تری اتخاذ می شد تاکید کرد: به هر نحو قطعا در صورت ارائه نتایج مثبت نظام بانکی کشور آماده همکاری با دولت در بخش کاهش مصرف انرژی است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=110496
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیشنهاد تغییر ساعت رسمی به جای تغییر ساعت کاری
پیشنهاد تغییر ساعت رسمی به جای تغییر ساعت کاری
پیشنهاد تغییر ساعت رسمی به جای تغییر ساعت کاری
پیشنهاد تغییر ساعت رسمی به جای تغییر ساعت کاری
پیشنهاد تغییر ساعت رسمی به جای تغییر ساعت کاری